Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

Det viser vel hvor upopulÊr sektoren er. Q3 blir vel generelt neppe den store festen, men det kan jo komme oppdatert guiding. Da bÞr jo folk vÄkne.

2 Likes

Cleaves sine target priser for noen norske og amerikanske tanker selskap ( er noen uker gamle)

Litt overraskende at de mener at Hunter ikke har utbyttekapasitet fĂžr i 22, mens ADS ser ut til Ă„ ha god utbyttekapasitet

Her er deres profetier for TCE

Merkelig. Lurer pÄ hva de tenker HUNT skal gjÞre med overskuddet frem til 2022
Blir mye penger pÄ konto.

De skal jo betale endel mill pÄ bÄtene som skal leveres i 2020, kan kanskje ha noe med det Ä gjÞre

Hunter har jo bÞrsmeldt mulighet for utbytte fra Q1. ADS betaler ut allerede, om enn ikke sÄ mye.

Hei.
Hvor finner man daglige vlcc rater ?
Eller mÄ man vente til fearnleys ukerapport ? :slight_smile:

Man kan laste ned VLCC Fixtures appen, sÄ kan du fÞlge med pÄ slutninger der.

Spennende Ä se hvordan dette pÄvirker tonnmil fremover.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-11-11/want-to-lose-money-run-saudi-russian-crude-in-an-oil-refinery

2 Likes
1 Like
2 Likes

Beste indikatoren pÄ ratene for tiden for oss retailere er FRO aksjen. Selv om du ikke ser nivÄene sÄ ser du retningen

1 Like

56k hos Hannisdahl.
Mindre spread mellom VLCC og resten nÄ.

2 Likes

Heftigt at Afaramax koster mer enn Suezmax, er det normalt ?

NĂ„ skal det snart flyttes olje.

2 Likes

Okeanis leverte q3 resultat i dag

In Q4 2019 to date, 69% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $63,400 per day, 74% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $59,100 per day and 57% of the available

OET Financial Results Presentation 3Q19.pdf (6,3 MB)

1 Like
3 Likes

Det er vel produkttankere som frakter fuel oil? AltsÄ primÊrt MR/LR skip?

Jo, normalt sett. Men hypotesen min er at det kommer til Ă„ bli sĂ„ mye HSFO til overs at dette mĂ„ lagres et sted. Typisk valg blir da for eksempel gamle VLCC’er. Jeg tenker at det typisk vil kunne gĂ„ noen laster av dette til raffinerier som kan foreldre dette videre.

Euronav bruker i dag to av sine ULCC’er til Ă„ lagre lavsvovel-drivstoff. Blir ikke overrasket om disse blir brukt til HSFO nĂ„r de etterhvert tĂžmmes. Det er forventet at prisen pĂ„ HSFO gĂ„r i bakken for sĂ„ Ă„ stige igjen nĂ„r markedet balanserer seg og flere fĂ„r installert scrubber. Euronav kommer kanskje til Ă„ installere scrubbere etterhvert og kan da enten bruke dette selv eller selge med fortjeneste.

Det hÞres ut som et mulig scenario ja. Det er jo bare regnestykker alt sammen. Dog er det endel tegn til at tank potensielt kan fÄ noen gode Är framover - og med hÞye rater er trolig oddsen for at skipsredere Þnsker Ä bruke tid pÄ Ä vaske ned tankskip, som sÄvidt jeg vet krever dokking, trolig lav da det innebÊrer tapt inntekt. Jeg kjenner ikke alle detaljene rundt krav til nedvasking av tankskip - men jeg tror HSFO ikke uten videre kan gÄ pÄ dirtytankere med mindre de er vasket ned. Hvis dette er feil imÞteser jeg informasjon fra de som vet bedre.