Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generell Shippingprat 🚢

vel,høye nok til at jeg sånn smått fanger opp kjøpsanbefalingene :sweat_smile:

Han er Bull igjen nå da?

Nei han er ikke bull. Men han legger fram data slik han ser den.

Oppdatering fra Hannisdahl om dagens contango situasjon:
" # oil price # contango now supportive of # VLCC rates of $109k/d for 6mo and $69k/d for 1y # shipping # OOTT "

Jeg har økt i shipping igjen i dag (OET og DHT).

Fremtidens VLCCer?
https://www.energyfacts.eu/samsung-heavy-receives-order-for-two-lng-fueled-vlcc-newbuilds/

2 Likes

Forward kurver olje
https://bluegoldresearch.com/oil-forward-curves

Dere som har god peiling på contango.

Sånn helt i praksis, hvordan funker det?
Hyrer man en VLCC, fyller den opp med olje til spotpris og selger den med en gang via en future kontrakt med levering til dato XX? Hva er risken man tar? Om det hadde vært risikofritt så ville vel dette hullet tettet seg ganske raskt antar jeg.

Får man ikke solgt future kontrakten ender man med en VLCC i fanget?:thinking:

Slik jeg ser det så presser contango kortsiktig oljepris opp og de langsiktige prisene ned. Vlcc ratene er basert på spread mellom kortsiktig og langsiktig oljepris. Så hullet tettes over tid, men det oppstår muligheter pga store macro endringer

1 Like

Gå short tilsvarende 2mill fat på future’s om det går an? :crazy_face:

Det er korrekt. Slik risikofri oljetrading foretas for eksempel av råvare giganten Vitol. De kjøper spot, leier båt og selger futures. Hvorfor er denne risikofrie traden tilgjengelig over så lang tid nå?

Markedet vet at det er stor oversupply av olje for tiden. Oversupply vil presse spotprisene ned. Contangoen oppstår fordi man forventer at tilbud og etterspørsel av olje vil presse spotprisene høyere opp senere.

Det store spørsmålet er tid etterspørselen vil ta seg opp såpass at spotprisene ikke trader med en stor discount til futures prisene.

1 Like

Grunnen er jo at det kreves endel for å kunne leie skip, kjøpe og fylle oljen og selge futures. Det er rett og slett ikke mange nok som gjør det til at det blir balanse i markedet. Det er vel heller ikke nok ledige skip…

Helt korrekt Christian. De skipene som blir tatt ut skaper igjen større press på ratene - både i spot og lange TC kontrakter.

Nå er det 4$ forskjell i spot og next month. 2M fat olje vil jo da gi 8M USD, med andre ord, burde ikke da VLCC spot ratene nærme seg 258k USD/dag (8M USD / 31 dager)? Nå er jo de nærmere 100k USD under.Her kan jo i teorien alle som finner en ledig VLCC kjøre en “risikofri” mega giret trade og få helt sinnsyk avkastning på EK.

Tror du må se på 3, 6 og 12 mnd spreaden

1 Like

Korrekt. Har man en plass å lagre oljen nå er det ikke vanskelig å tjene bra med penger om dagen! De som eier disse flytende oljelagrene tjener også ganske bra med penger om dagen btw.

2 Likes

Tankrally i US idag.

https://www.cnbc.com/amp/2020/04/20/oil-markets-us-crude-futures-in-focus-as-coronavirus-dents-demand.html?__twitter_impression=true