Synes GOGL holder seg godt. Spent pÄ hvordan den gÄr i morra.
Petter Haugen
" Why Did John Fredriksen Sell Golden Ocean To The Saverys? | Eirik Haavaldsen On Vonheim"
7-8 minutter.
For dem som mÄtte tro at John Fredriksen ga opp tÞrrbulk da han solgte aksjene sine i GOGL:
Selskaper han eier flagger nÄ over 10% eierandel i Star Bulk.
Om amerikanske havneavgifter pÄ kinesiske selskap / kinesiskbygde skip.
Kan bli (enda mer) uforutsigbart.
Med tanke pÄ at kina idag har typ 75% av all skipsbygging og massevis av dagens skip er byggd i Kina sÄ kan dette bli intressant. Det som skjer mest er vel at priset pÄ frakter gÄr opp, fremst i USA. Dette legges pÄ toppen av priset pÄ importerte produkter (dvs veldig mye av konsumsjonsvaror i USA) og sÄ VAT pÄ toppen pÄ det nye, hÞyre priset.
Lukter som at Trump og hans gjeng virkelig vill ha hĂžyre priser fĂžr folk = mer prisinflasjon.
Er det bare meg, eller kan det vĂŠre at vi kommer til Ă„ se en del merkelige seilingsmĂžnstre fremover, kanskje spesielt for skip som skal innom USA?
Eller andre konsekvenser som ikke er helt enkle Ä se for seg akkurat her og nÄ?
Tror Car carriers kommer til Ä fÄ det ekstremt tÞft fremover. Med toll rettet mot biler som en av de stÞrste «markedskrigene».
Holder meg generelt unna shipping nÄ. Er for mye usikkerhet og nybygg som er pÄ vei ut i mange forskjellige sektorer, men absolutt LNG, container og Car carriers som er mest utsatt.
Holder meg til offshore/subsea bÄter. Lite nybygg og generelt press oppover pÄ ratene.
Mest sannsynlig hvert fall 3 Är til med gode Är, men her spiller ogsÄ oljeprisen en stor faktor.
Ellers ang. SpÞrsmÄlet dit @WernerVonHaussenberg sÄ eneste jeg kan tenke meg som kan skje er at om Trump retter ekstra toll pÄ varer fra typ Kinesiske bÄter, sÄ vil jeg anta disse stopper opp pÄ en mellom stasjon fÞr det blir fraktet videre med en typ Bermuda registrert fartÞy. Kan fÞre til flere smÄ leveranser men mindre seilingsdistanse.
NÄ er det vel ikke vÊrt sÄ stor fokus generelt pÄ selve bÄtene men vil anta handel og varene som blir fraktet vil minke pga. Þkt toll.
Skatt pÄ anlÞp i USA vil gjÞre at i stedet for Ä anlÞpe f.eks. en stor og en liten havn, sÄ vil et skip kun anlÞpe den store havnen. Mao, det blir mindre effektivt. Som vil si at ratene gÄr opp.
ny sanksjonsregel strammer seg til i europeisk markedâŠ
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/25k6AB/usa-avgift-paa-kina-skip-kan-skape-sand-i-maskineriet
Borde bli fÊrre anlÊgg og da pÄ stÞrre havner og sÄ vidare transport derfra pÄ smÄ bÄter, tog eller lasbil.
Kostanden gÄr ju selvfÞgelig opp og hamnar i slutenden pÄ konsumenten.
Personlig satser jeg pĂ„ en tankerboom til fĂžr det âŠ
Meget svak shipping i USA i kveld har Donald slengt med leppa?