Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

En elmotor er ganske dyr ettersom det er en masse kobber i lindningene. Litt billigere enn en forbrennignsmotor blir det nok, men ikke mye. Siden skall du ha kabling (modell magnum) fra batteriet til motorstyrningen og videre til motorn. + kraftelektronikk.

Nei det vil ikke alltid vÊre slik. Det er flere Är siden jeg sÄ de fÞrste artiklene om dette, og med anslag pÄ fremdriften Är for Är pÄ produksjonskost ift fossilbiler:

Elmotorer i seg selv er en mye billigere teknologi enn fossilmotor, og en elbil har mange fÊrre smÄdetaljer enn en fossil drivlinje. Batterikosten er det viktige elementet her, sammen med volumet pÄ produksjonen. NÄr / om batterikostnadene synker ytterligere og volumet pÄ produksjonen kommer opp vil produksjon av elbiler bli billigere enn for fossilbiler.

image

1 Like

Ett batteri er ikke en komponent, hvilet mange tror. Det er massevis av komponeter i et elbilbatteri.
En elbil inneholder reltaivt store mengder dyre material som biler med forbrennignsmotorer ikke har.
Dessuten veier de typisk 3-400 kg mer enn motsvarande ICE-bil hvilket i sig er prisdrivande.

Jeg har aldri sagt at jeg tror at et batteri er én komponent, jeg sa noe helt annet.

Jeg spurte ChatGPT om dette: “Number of unique parts in an ev compared to an ice”.

Her er oppsummeringen, detaljert liste ble lang, men den fÄr du ved Ä lime inn spÞrsmÄlet i ChatGPT.

Conclusion:

• Unique parts in an EV : Because the powertrain is simpler, an electric vehicle typically has fewer unique parts in the drivetrain and fuel system. However, it still includes parts specific to the battery, electric motor, and associated control systems.
  • Unique parts in an ICE : An ICE vehicle has a much larger number of unique parts due to the complexity of the internal combustion engine, exhaust system, transmission, and fuel system.

Estimated Numbers:

• EV : A typical EV might have around 1,000–1,500 parts (depending on the model and complexity).
  • ICE : A traditional ICE vehicle might have around 2,000–3,000 parts , especially if it includes a more complex multi-speed transmission and exhaust system.

In essence, an EV is much simpler mechanically and has fewer parts overall, which can potentially result in lower maintenance costs and fewer failure points over time compared to an ICE vehicle.

1 Like

Hehe - nÄr generell shippingprat gÄr over i veldig detaljert batteriteknologi prat :wink:

SĂ„ “6 nye innlegg” og var bare sĂ„nn “OMG, er det noen som snakker om tĂžrrbulk her?!?” :joy: :innocent:

Vel, det er en vei dit, da. Men neste Är kommer det visstnok begrensninger pÄ hastighet (ihvertfall pÄ tÞrrbulk), som gjÞr at det blir litt mindre utslipp. Hvis jeg husker rett sÄ er det snakk om 1-2% reduksjon dÞgnmil kapasitet pÄ flÄten, som jo er bra om man investerer i tÞrrbulk. Men det store spÞrsmÄlet er vel om hvordan en ev. amerikansk tariffpolitikk vil slÄ ut, og om Kina vil begynne Ä importere mer til innenriks forbruk (da ogsÄ til EV-prod). Skal bli interessant Ä fÞlge.

Det jobbes med Ä fÄ skip til Ä gÄ pÄ ammoniakk.

2 Likes

:joy:. Lo godt nÄr jeg leste denne. Selv fortrenger jeg at tank fremstÄr som en «bottomless lake» om dagen.

2 Likes

2 Likes

Mer om ammoniakk og shipping.

1 Like

Hadde det ikke gitt mye mer mening Ă„ bruke solkraft til dette, ikke havvind som er det de kloke hoder mener at vi skal bygge ut?

Eier vel ca. halvparten av rederiet.

Hva tror dere skjer? Salg til annen aktĂžr?

Det er enten det, eller bare bli sittende. SÄ er spÞrsmÄlet hvilken rabatt de vil mÄtte gi for Ä kvitte seg med en sÄ stor post, og om det eventuelt kan pÄvirke kurs.

Synes det er et rart tidspunkt Ä velge Ä vurdere eierskapet pÄ, kursen lÄ jo mye hÞyere tidligere i Är. Og Belships planer (leasing, med opsjoner pÄ kjÞp, av nye fartÞy, med betydelig hÞyere breakeven enn nÄvÊrende flÄte) har jo vÊrt kjent i en god stund fÞr det.

Kan vÊre pga. Trump? Er selv litt skeptisk til typ bulk mtp. Økt toll fra USA som selvsagt ogsÄ vil fÞre til motsvar fra andre land. Vil tro det fÞrer til mindre handel mellom land og mer fokus pÄ seg selv.

1 Like

Da synes jeg ogsĂ„ de er seint, sĂ„nn mtp at det har vĂŠrt ganske tydelig at det kunne blir Trump siden i sommer. Og Trump har vĂŠrt ganske tydelig pĂ„ hva han Ăžnsket Ă„ gjennomfĂžre. SĂ„ nylig et intervju med CEO i Belships hvor han fikk spm om Trump, og bare svarte det de holdt pĂ„ med var “trying to manage risk rather than predict the future” (fĂžler egentlig at svĂŠrt mange at selskaper innen shipping tenker ganske edruelig sĂ„nn; det er opp til aksjonĂŠrene Ă„ prĂžve Ă„ spĂ„ fremtiden).

Jeg er skeptisk til bulk selv, pga Ärsakene du nevner. Er vanskelig Ä si hvordan amerikanske tariffer og surt handelsklima generelt vil pÄvirke lÞnnsomhet og aksjepriser. Samtidig er ordreboken for nybygg lav i lang tid fremover. Belships har bare Ultramax-skip, og tror fleksibiliteten det gir, vil trolig komme godt med de neste Ärene.

Er det nÄ vi bÞr snakke om smÞr pÄ flesk, eller hvordan vi hÄndterer/ikke hÄndterer nÄtidens frykt basert pÄ tanker om en fryktelig fremtid?

Frykten kjenner ingen grenser, den kjenner ingen stat, ei heller folkeslag, men den rammer vilt nÄr den slippes lÞs over mennesker som ikke er gitt en evne til Ä forsvare seg.

Konklusjon: HĂžyere oljepris.

“President Abdel Fattah al-Sisi in a statement blamed rising geopolitical challenges for the decline but offered no other details, according to published reports.”

Bassert pÄ dette kommer jeg ikke til Ä bruke uttalelser fra Egypts president som input ift. egne shippinginvesteringer fremover
 :laughing:

1 Like

Han har ikke lyst Ä si at det er Iran / Houtiene som er skylden i at de tjener mindre penger pÄ Suez kanalen. Han vil ikke inn i noe krig, eller framstÄ som en Israel sympatisÞr.

4 Likes

Det har du jo selvfÞlgelig helt rett i
men ikke en like flÄsete start pÄ Äret om jeg hadde skrevet det
Her er en artikkel som detaljerer litt mer rundt det du beskriver:

"Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi pointed out in recent months that Suez Canal revenues have declined by 40 and 50 percent since attacks by Yemen’s Houthis started in the Red Sea

He said in February that “the revenues of shipping corridor traffic, which used to generate approximately $10 billion annually, have declined by 40 to 50 percent” since the beginning of the year, noting that the Egyptian economy had been adversely affected before that by the COVID-19 crisis and then by the Russian-Ukrainian conflict, and “now by what is happening on our various borders with Libya, Sudan and the Gaza Strip.”

Cairo has prioritised political considerations over vital economic interests in dealing with the crisis, said analysts. It avoided denouncing the attack not to spark Houthi anger and to preserve recently normalised relations with Iran.

Criticising the Houthis was not deemed palatable at home amid the ongoing war in Gaza and the Houthis’ claim they were acting in solidarity with the Palestinians.

Informed Egyptian sources said last December that Cairo was not interested in joining any security or military alliance to confront the Houthis. One source told The Arab Weekly, Cairo “is committed to steering clear of alliances and prefers resolving conflicts and crises through communication with concerned parties.”"

2 Likes