En elmotor er ganske dyr ettersom det er en masse kobber i lindningene. Litt billigere enn en forbrennignsmotor blir det nok, men ikke mye. Siden skall du ha kabling (modell magnum) fra batteriet til motorstyrningen og videre til motorn. + kraftelektronikk.
Nei det vil ikke alltid vÊre slik. Det er flere Är siden jeg sÄ de fÞrste artiklene om dette, og med anslag pÄ fremdriften Är for Är pÄ produksjonskost ift fossilbiler:
Elmotorer i seg selv er en mye billigere teknologi enn fossilmotor, og en elbil har mange fÊrre smÄdetaljer enn en fossil drivlinje. Batterikosten er det viktige elementet her, sammen med volumet pÄ produksjonen. NÄr / om batterikostnadene synker ytterligere og volumet pÄ produksjonen kommer opp vil produksjon av elbiler bli billigere enn for fossilbiler.
Ett batteri er ikke en komponent, hvilet mange tror. Det er massevis av komponeter i et elbilbatteri.
En elbil inneholder reltaivt store mengder dyre material som biler med forbrennignsmotorer ikke har.
Dessuten veier de typisk 3-400 kg mer enn motsvarande ICE-bil hvilket i sig er prisdrivande.
Jeg har aldri sagt at jeg tror at et batteri er Ă©n komponent, jeg sa noe helt annet.
Jeg spurte ChatGPT om dette: âNumber of unique parts in an ev compared to an iceâ.
Her er oppsummeringen, detaljert liste ble lang, men den fÄr du ved Ä lime inn spÞrsmÄlet i ChatGPT.
Conclusion:
- Unique parts in an EV : Because the powertrain is simpler, an electric vehicle typically has fewer unique parts in the drivetrain and fuel system. However, it still includes parts specific to the battery, electric motor, and associated control systems.
- Unique parts in an ICE : An ICE vehicle has a much larger number of unique parts due to the complexity of the internal combustion engine, exhaust system, transmission, and fuel system.
Estimated Numbers:
- EV : A typical EV might have around 1,000â1,500 parts (depending on the model and complexity).
- ICE : A traditional ICE vehicle might have around 2,000â3,000 parts , especially if it includes a more complex multi-speed transmission and exhaust system.
In essence, an EV is much simpler mechanically and has fewer parts overall, which can potentially result in lower maintenance costs and fewer failure points over time compared to an ICE vehicle.
Hehe - nÄr generell shippingprat gÄr over i veldig detaljert batteriteknologi prat
SĂ„ â6 nye innleggâ og var bare sĂ„nn âOMG, er det noen som snakker om tĂžrrbulk her?!?â
Vel, det er en vei dit, da. Men neste Är kommer det visstnok begrensninger pÄ hastighet (ihvertfall pÄ tÞrrbulk), som gjÞr at det blir litt mindre utslipp. Hvis jeg husker rett sÄ er det snakk om 1-2% reduksjon dÞgnmil kapasitet pÄ flÄten, som jo er bra om man investerer i tÞrrbulk. Men det store spÞrsmÄlet er vel om hvordan en ev. amerikansk tariffpolitikk vil slÄ ut, og om Kina vil begynne Ä importere mer til innenriks forbruk (da ogsÄ til EV-prod). Skal bli interessant Ä fÞlge.
Det jobbes med Ä fÄ skip til Ä gÄ pÄ ammoniakk.
. Lo godt nÄr jeg leste denne. Selv fortrenger jeg at tank fremstÄr som en «bottomless lake» om dagen.
Mer om ammoniakk og shipping.
Hadde det ikke gitt mye mer mening Ă„ bruke solkraft til dette, ikke havvind som er det de kloke hoder mener at vi skal bygge ut?