Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generell Shippingprat 🚢


https://t.co/dJpffVLvVg

https://seekingalpha.com/article/4718690-nordic-american-tankers-a-12-9-percent-dividend-yield-and-strong-fundamentals?mailingid=36627871&messageid=must_reads&serial=36627871.2205593&source=email_must_reads&utm_campaign=Must%2BReads%2Brecurring%2B2024-09-04&utm_content=seeking_alpha&utm_medium=email&utm_source=seeking_alpha&utm_term=must_reads

Syke meg for en teit link.

Gjelder Nordic American

1 Like

Hva er det du reagerer på? Har selv noen aksjer i selskapet, bare så det er sagt, og synes det er litt pinlig hver gang Herbjørn sitter om smatter i mikrofonen når han skal presentere ting og tang. Mye bæ og lite ull der, men for meg handlet det om et bet om å kjøpe i et selskap som kun var investert i suezmax etter at krigen i Ukraina startet. Vært inn og ut noen ganger, men langt fra noen superprofitt må sies. For meg handler også caset om at kanskje Store Ulv ser på de som en oppkjøpskandidat.

2 Likes

Reagerer da ikke på noe som helst.

Regner med det er underforstått at slik Hansson har bygd opp selskapet vitner om en risikoavers mann i en volatil bransje/segment. Hvis du trenger en hipp CEO får du kjøpe et eller annet AI-greier. Shipping er syklisk, og NAT er det absolutt kjedeligste selskapet i hele sektoren. Men så er det lite styr og greier med det og.

Man kan gjerne kritisere mangel på flåtefornyelse, som gjerne resulterer i noe lavere TCE, til fordel for utbytte. Utenom dette så er det så svimlende lite komplisert dette selskapet, at du nesten kan leke reder selv når du kjøper aksjer. Real life Ports-of-call, for de som tar den referansen.

Grunnet den “kjedelige” modellen og en noe eldre flåte enn peers, får gjerne ikke NAT noe særlig premium bakt inn i kursen.

5 Likes

Da er vi helt på linje!

1 Like

Samt, hvis du ikke har noe superprofitt så er vel det vel mer trading strategien som må jobbes med, men det ordner seg jo desto lenger man holder på og man lærer selskapet å kjenne.De yielder veldig bra, så akkumulering når selskapet er “billig” er vel lurt om selskapet inngår som en del av en langsiktig portefølje. Men er jo viktig å ha fingeren på pulsen da vi har sett selv transport av olje kan ligge med knekt rygg noen år.

Og ja, hvis noen ønsker å konsolidere bransjen så har de noen suezmaxere. Fredriksen og Hansson har drevet side om side i forferdelig mange år, så jeg regner med de er godt bekjent hverandre.

2 Likes

Hjelper å være født på 70-tallet :smiley:

3 Likes

Hadde en tendens til å synke, om man ikke vedlikeholdt dem.

2 Likes

Der er Hansson god. Spesifiserer alltid restricted cash til dry-docking/klassing høylydt for å holde flåten i god teknisk stand :wink:

4 Likes

Offtopic: Noen som vet om det finnes online eller nedlastbart Ports of Call idag?

2 Likes

Det er det. Det ligger på google play

1 Like

He he, Strategien om å trykke og selge aksjer ATM i dårlige tider for å betale symbolske “verdiløse” utbytter, for å kunne briske seg med å være et utbytteselskap synes jeg Hansson burde skrotet. Er jo grei butikk for de nå om dagen selv om ratene er langt unna jubaluba, så får se hvordan gjeldsbilde utvikler seg. Er vel passe “ågerrenter” på lånene fra Beal Bank i Texas om jeg husker rett.

Ikke uenig i det, men surt å fucke opp trackrecorden bare pga et dårlig år og to :grinning_face_with_smiling_eyes:

Forøvrig;
Nordic American Tankers Ltd (NYSE: NAT) – New capital structure. A major breakthrough securing financing of minimum 5 years. – Nordic American Tankers - tolker fundingen som billigere, ikke dyrere.

I forbindelse med ATM, de satte også i gang tilbakekjøp av opptil 4M aksjer i 2020.

Går litt begge veier.

Forøvrig ser det ut som at finansieringen har en kost på ~10% . Ref årsrapport for 2023

2 Likes

:ru:Russland samarbeider med Iran i å lage en ny rute til asia for å unngå vestlige sanksjoner .