et av verdens stĂžrste rederier uttaler seg om situsjonen i Hormuz.
Optimisme rundt tank hos Arctic.
Meglerhuset har kjÞpsanbefaling pÄ samtlige tankaksjer det dekker. Capital Tankers trekkes frem som favoritten, med et kursmÄl pÄ 247 kroner, tilsvarende en oppside pÄ 52 prosent.
4 stk VLCC rapporteres en-block 12 mnd t/c til svimlende 165k/dag.
Spot VLCC TD22 USG-Kina 35ish usd millioner. Suezmax dras opp med TD23-TCE MEG-MED 427k, opp nesten 50k siste dĂžgn.
Break even VLCC Frontline 23.800 USDâŠjust saying 
Tank er fullstendig bonanza! Aframax Yasa Aqualina ryktes USG/UKCM, i.e. TD25 25-26/sep WS 400 Equinor $175k demurrage. Baltic noterte WS 374 i dag.
En ting mange kanskje misser er at dagens rapporterte ekstreme rater fÞrst vil komme til syne i Q4 og ikke Q3 som allerede er BULL. Tenker meglerne kommer til Ä stÄ i kÞ for Ä Þke estimatene. Hold et Þye med ECO er mitt stalltips; de er de som sÄ langt har vÊrt de dyktigste til Ä oppnÄ de beste ratene blant de noterte selskapene. CAPT har ogsÄ levert over par.
Du vet det er krise nĂ„râŠ
Suezmax Enchanted 2007 solgt 50M-ish, 2003 60M. Fra ryktebĂžrsen, VLCC Dynacomâs Pinios 2026 200M, Dennie 2000 bygd solgt hĂžy 30, Rain Cubic 2008 $92M, Kallista 2010 132M, Suezmax Seaways Sabine 2012 75M, VLCC charter 6-9 mnd pĂ„ subs 250K, spot Oman lasting 570/dag, Hormuz last 1M pluss, Olympic Life 2019 subs 602k Oman last. LR2 12 mnd t/c 75K.
RÞrledningen Þst-vest til Yanbu er stengt etter angrep fra Houtiene; spent pÄ hvordan det slÄr ut over helgen. Mindre oljelaster > lavere rater, eller enda lengre transporter > hÞyere rater. Kan trolig repareres ganske raskt, men viser med all tydelighet hvor sÄrbart energimarkedet er nÄr flipp-flopp soldater fÄr spillerom, og RÞdehavet snart er like usikkert som Hormuz.
Kan legge til at Dynacoms Pinios er bygd ved Hengli, samme verft hvor Capital Tankers fĂ„r 17 av totalt 26 VLCCâer (inkl 11 opsjoner med levering 2028). En pĂ„ vannet, Aristotelis II, feb 2026 pĂ„ tc 100k til feb 27. 10 VLCC pĂ„ egen odrebok med levering 2027, 4 tidlig 2028.
Eier av Dynacom er George Prokopiou, en gresk shippingmagnat som er kjent for god teft. og risikovilje. Privateid og trader der andre bÞrsnoterte rederier er mer tilbakeholdne, og har hatt utallige skip inn og ut av Hormuz til fantasirater. Capital Tankers har ogsÄ vist at de trader med hÞyere risiko enn mange andre. OgsÄ gresk hovedeier. Disclaimer: CAPT er mitt shippinglodd.
Minimum 3-4 mnd, maks 3-4 Är. Er enormt mye usikkerhet rundt den meget aldrende skyggefÄten opp mot ordreboken. Jeg heller mot at boken vil mer enn balanseres i favÞr av ny tonnage etter frafall og skroting av +/- 25 Är gamle damer som uansett ikke kommer til Ä bli bydt opp til dans i et tilnÊrmet normalt marked. Hva tenker du selv?
Er ikke sÄ redd for ordreboken selv heller. Iallfall ikke fÞr mot slutten av 2027. Gikk jo 5 tankere fra Iran her om dagen f.eks. Synes imildertid at det er veldig vanskelig Ä spÄ ift. hvor fort psykologien snur. AltsÄ at den generelle stemningen kommer til Ä vÊre «ratene halvert» pÄ 150k uten at man skjÞnner at det tjenes bÞttevis med penger fremdeles nÄr break even er 25k. I tillegg prÞver jeg Ä helle litt kaldt blod i min egen grÄdighet ift. et tech generert krasj eller demand destruction som fÞlge av oljepris som gÄr sky high om f.eks. Houthiene fÄr momentum inn i Saudi. Men akkurat forrige uke sÄ mÄ jeg innrÞmme at jeg sÄ lyst pÄ det 
Ja, nĂ„vĂŠrende psykologi mer enn 1-2-3 mĂ„neder frem i tid kan âingenâ styre, bortsett fra Sinokor som holder bukten og begge endene nĂ„r det kommer til VLCC-tonnage.
Suezmax t/c, alle 12 mnd, laycan september: Barcelona Spirit 2011 uten scrubber 100k, Jag Lakshya 2011 100k, New Vision 2018 105k, Ridgeway 2026 110k, Prudent Warior 2018 105k. SÄ for Ridgeway sÄ er nesten halve nybyggingsprisen pÄ ca 87 mill betalt ned pÄ et Är.
Fra CAPT om Q3 fra siste presentation :
- VLCC: 100 prosent av skipsdagene til 97.450 dollar per dag
- Suezmax: 71 prosent av skipsdagene til 130.239 dollar per dag
- Aframax/LR2: 82 prosent av skipsdagene til 105.765 dollar per dag
Ser FA ogsÄ har logget pÄ.