Ja, så Herbjørn var ute med den oppdateringen. Markedet har strammet seg til betydelig siden den gang. Han og sønnen kjøpte sist aksjer 3. mars til 5,70 om jeg husker rett.
LR2 fra Sidi Kerir, Egypt, til Polen, lump sum usd 6,975. Snaut 500k/dag basert på 14 dager inkl. lasting og lossing om jeg har regnet rett.
Flere “fantasirater”. 2010 bygd aframax 1 års t/c 72500 usd/dag, ca 26,5 millioner. Kostet 70ish ny.
DHT-eide VLCC Gazelle rapportert chartret ut i 5+2 år til 60000 usd/dag. Ikke langt unna nybyggingsprisen.
Vanskelig å manøvrere i dette markedet, det er i alle fall sikkert, med f.eks. suezmax som tjener mer enn vlcc grunnet fucked up handelsruter. Siste oppdatering jeg så var snitt på 300.000 tc/dag for suezmax. Spinnvilt!
Siste:
Me when I realize that Suezmax are down to $236,000/day TCE pic.twitter.com/OW9k5v9Hbs
— Ed Finley–Richardson (@ed_fin) April 7, 2026
Jepp. Har hoppet litt rundt i det siste og prøvet å raske med meg utbytte her og der. Om man har mage til å sitte synes jeg det er vanskelig å vite hvilket navn som har den optimale plasseringen av skip og en flåtekomposisjon som gir best uttelling når neste runde med kvartalstall kommer.
Hvordan ser utbyttene ut ift vanlige rater.
Ift om det er større utbytter enn vanlig tenker du på? Er vel tegn på at utbetalingene fra noen selskaper vil øke en god del fra Q2 og fremover. Så sant du holder deg unna STNG 
To cross or not - that is the question…
To suezmax med levering 2028 og 2029 med “fantasirater” for 7 og 5 år. Henholdsvis 35.000 og 36.850/dag.