Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Fundamental Analyse

En tråd for generell diskusjon rundt fundamental analyse.

Jeg synes dette var en ganske god introduksjon til hva fundamental analyse er: http://mikaelsyding.com/dcf/

Og likte spesielt godt dette sitatet

A valuation multiple
is nothing but shorthand
for a proper analysis of
long term discounted cash flows
-Dr. John P. Hussman

Edit: Kan også legge inn en link til börsdata som jeg synes er en god tjeneste for den som er interessert i fundamental analyse i nordiske selskaper http://www.borsdata.se

9 Likes

Godt tiltak!

Har sett masse analyser her på forumet som bruker P/E og ganger med 20 for å få mcap (Market capetalization eller selskapsverdi). De bruker gjerne feil E. Det finnes 3, men kun en er riktig. Her fra mest feil til riktig:

EBITDA

Earnings before interest, tax, depreciation and amortization (EBITDA) is a measure of a company’s operating performance. Essentially, it’s a way to evaluate a company’s performance without having to factor in financing decisions, accounting decisions or tax environments.

EBIT

In accounting and finance, earnings before interest and taxes (EBIT), is a measure of a firm’s profit that includes all expenses except interest and income tax expenses. It is the difference between operating revenues and operating expenses.

EAT

Earnings after Taxes, abbreviated as EAT. It is a term that refers to financial result for an accounting period. It is already after taxation and it is available for distribution between the owners and the company.

EAT er altså E-en i P/E. Lærte noe fra @nofun nylig, og det er at f.eks. Funcom ikke regner ut skatten før i Q4. Tallene vi har fått for Q1 og Q2 har mao ikke vært EAT. Her må man selv beregne skatten.

Av andre ting som gjøres feil er å ta med engangshendelser som er blitt inkludert i EAT og så gange opp disse med 20 for å finne mcap. F.eks. vil Funcom bruke det framførbare underskuddet sitt på litt over 1 MUSD for å redusere skatten sin i år. Dette gjør at EAT blir 1 MUSD bedre. Dette kan ikke tas med i en P/E beregning. Da måtte de ha hatt 20 MUSD i framførbart underskudd).

10 Likes

Hei! Vekker denne tråden til live :slight_smile:

Jeg sitter her og prøver å lære meg diverse greier for å kunne bedre vurdere selskaper. Skjønner at jeg burde gått lenge på skole for å lære dette, for det er mye komplisert. Så at jeg skal komme frem til noen fundamentale analyser som noen bør legge til grunn for investeringer med det første er ikke sannsynlig. Men jeg har et spørsmål!

Når jeg skal bruke et selskaps egenkapital i utregninger; tar jeg alltid med immaterielle eiendeler? Det å for eksempel regne ut gjeldsgrad for et selskap med mye r&d eller teknologisk spesialkompetanse, gir det mening? Er det selskapet selv som anslår verdien av disse immaterielle eiendelene?

1 Like

image
Hei!
Jeg leter etter “mørbankede” sølvgruveselskaper som har nok “fuel” til å holde seg levende i 6 måneder, og forhåpentligvis få med seg en opptur i sølvbransjen.
Jeg blir imidlertid ikke klok på hvordan jeg skal lese finansielle data. Jeg ser at mange av de så vidt har til salt i maten, men jeg klarer ikke å se hvor lenge pengekassa vil holde.
Veldig fint om noen kan hjelpe meg på vei med hvilke regnskap- og nøkkeldata som kan fortelle noe om hvor lenge “fuel’n” vil rekke.