Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt regnskap og bokføring

Ser det er noen tråder knyttet til “bokføring i eget AS for kjøp av aksjer”, men jeg tenkte det kunne være hensiktsmessig å ha en generell regnskap og bokførings tråd.

Mitt første spørmål jeg håper noen kan hjelpe meg med er:

I 2016 opprettet jeg et nytt AS. Skatten ble beregnet til 6269 kr, og følgende ble gjort:

Oppgjøret fikk jeg jo først i 25.10.2017 og den var som følger:

• Beregnet skatt: 5.805
  • Rentetillegg: 14

Selve betalingen på 5819 ble gjort 30.10.2017

Spørsmålet er hvordan jeg nå bokfører oppgjøret samt betalingen?

1 Like

I tillegg, jeg var litt rask i 2016 og glemte å bokføre noen gebyr for bruk av nettbanken, kan jeg bare bokføre disse i 2017?

Ser ut som du bruker fiken? Kjører det selv. Ta en titt her:

https://hjelp.fiken.no/support/solutions/articles/5000630660-skatt-for-as

Ang gebyr, bankavstemte du konto fo 2016? Litt rart at det inne har kommer med.

La oss bare si det gikk litt fort i svingene og at jeg ikke tenkte over en differanse på ca 100 kr…

Skal ta en nætmere titt på den. Ved første øyekast ser jeg at den inneholder forskuddskatt, noe jeg ikke betalte i oppstartsåret. Neste år er jo den der mer aktuell, men i år får jeg bare prøve å se på guiden med litt andre øyne, hehe…

Om du ser på linken under “endelig oppgjør (utlignet skatt)” så har du fremgangsmåten, bare overse de føringene som har med forskuddskatt å gjøre. (hvem i all verden betaler forskuddsskatt :wink: )

Bankgebyret kan følge med fra 2016 som en åpenpost, dvs et kjøp som ikke er oppgjort…kanskje?

Hehe, jeg får det bare ikke til å stemme fordi i eksempelet er satt av 100k på beregnet skatt, og det er også det de blir fakturert. Jeg for min egen del har beregnet til 6269, men får faktura på 5805…

Jeg tenker da at opprinnelig føring må korrigeres ved å gjøre som følger:
(mulig dette må gjøres på 2 separate posteringer, vet ikke om det har noe å si?)

Deretter:

Og betalingen gjøres slik:

Er dette riktig?