Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

2 Likes

Vet jeg banner i TI-kirka her men. :smiley:

https://blogg.nordnet.no/kurs-i-teknisk-analyse-investtech/?

4 Likes

Mulig HT flagg i DNO.

1 Like

Er det ikke mulig å integrere live charts på forumet @pdx? Dette ville gitt oss i t-a hjørnet interessante muligheter.

2 Likes

Hadde charts for lenge siden men de ble ikke brukt så mye. Kan være implementasjonen kunne vært bedre :slight_smile: Hvor skulle jeg plassert chartet?

Det beste hadde vel vært en funksjon som et ledd av en post, som kunne gitt brukere mulighet til å poste et chart som var live. Nå har ikke jeg satt meg inn i hvilke muligheter som eksisterer her, tenker bare høyt, men å kunne implementere analyser fra investing.com og tilsvarende tjenester hadde jo vært optimalt. Kunne som sagt vært opp til brukere, evt en del av første innlegg i t-a poster. Du hadde hvertfall fått et lengre opphold på siden av aktive brukere av t-a, samt et litt mer dynamisk forum :slight_smile:

3 Likes

Betaler $10 i mnd for Tradingview abon. - hadde du fått et like bra verktøy her inne @pdx hadde jeg glatt lagt de pengene i din lomme :wink: - hvor vanskelig er det å integrere freeware (som Investing) ? Må du ha rettigheter osv?

1 Like

Godt forslag @Bullishproof! Hva legger du i live chart? Live som i at det har sanntidsdata, eller at det kan endres/tweakes/legge på streker osv? Chartet som havner i posten burde kanskje da være et snapshot eller bilde av det du vil vise frem.

1 Like

Det å kunne få livechart man kan tegne på og som da lagres som snapshot ville vært genialt.

2 Likes

@babyrage hva synes du om denne?

Ser det ut som IOX ligner på en fin vimpel over de to dagene nå?

Har fått en del spørsmål om equilibrium patterns (looking at you @Oilimp :slight_smile: ) og tenkte å utdype det litt mer her. Har skrevet masse om det i Nano TA tråden, men ikke alle som leser der (looking at you @christian), så poster det også her.

En EQ (Equilibrium) pattern er en meget potent formasjon som vil gi ganske store utslag ene eller andre veien. Teorien bak EQ pattern er enkel: det foregår en kamp mellom oksene og bjørnene og prisen presses inn i et smalere og smalere trading range (higher lows og lower highs). Dette skaper et underliggende “trykk”. Dette pågår til trykket på lettes på, altså at prisen MÅ reagere den ene eller andre veien. Det må kåres en vinner mellom oksene og bjørnene. Når volumet tar seg opp i den ene eller andre retningen vil folk enten dekke short posisjoner (ved bull break) eller ta tapet (bear break).

Case in point. For elleve dager siden postet jeg dette chartet i Nano tråden:

Hvilken vei det vil bryte tør jeg ikke spå enda, men nivåene en bør følge med på er 48-45 på nedsiden og 53-58 på oppsiden.

image

Nå vet vi at vi fikk en bullbreak og vi er over 60 kr. Men vi har ikke tatt ut 65.

Viser til følgende som ble postet for 10 dager siden i Nano-tråden:

For å få en trend reversal, må du ha et mønster som består av en low, en high, en høyere low, og en høyere høy. Sluttkurs som teller (siden jeg forholder meg til daily chart).
I praksis betyr det: low (37), high (65), higher low (45) og vi må sette en higher high (over 65) for å snakke om at trenden er snudd. Vi satte nå en lower high (60), og vi får da:
Low: 37
High: 65
HL: 45
LH:60
Siden vi ikke fikk en Higher high (over 65) tror jeg vi danner en EQ pattern som omtalt i går. Denne dannes ved at vi setter en HL i dag og holder denne utover uken (dvs. sluttkurs over 45).
Mest sannsynlig setter vi da en LH også (sluttkurs under 60). Jeg antar vi setter en LH mellom 53 og 55 ila. uken hvis vi IKKE bryter 45. Når denne rangen blir thightere og thighere, så vil du få en utblåsning, som nok utløses av noe fundamentalt.

Det fundamentale var 3 perlemeldinger som kom på en snor. Likevel tok vi ikke ut 65. Hvorfor?

Viser til innlegg for 3 dager siden i Nano tråden med spørsmål fra @anon21766851:

Finnes det et best case scenario hvor vi ser en higher high?

Alt er mulig, men sannsynligheten for en higher high sånn på direkten er veldig lav. Vi snakker om brudd på 65. Som @Fornybar skrev så ser jeg på det som mer sannsynlig at vi setter en LH og en HL til, før vi får brudd på opp eller nedsiden av denne EQ formasjonen. Disse formasjonene er potente, og jo lenger de får utvikle seg, jo mer potente er de. Case in point: BTC EQ 4 hr sist uke (brudd søndag):

image

Håper det ga mening. Forøvrig har vi brutt ut av EQ pattern - men kan være vi former en ny i en høyere range nå. 65 er fremdeles nivået som må tas ut. Har dobbel topp her foreløpig. Pullback i dag var forventet, og virker som det ikke er panisk, så det er positivt. Krysser fingrene for at vi holder 60, og i allefall 58 om vi skulle bryte 60.

7 Likes

Takk til @Nocturne for god og forståelig info selv for en novise. Begynner snart å synes at dette faktisk er morsomt å følge med på! :nerd_face::wink:

1 Like

Er det noen som kunne hjelpe meg med en teknisk analyse av TSLA? Jeg lurer litt på hvor vi er i landskapet nå? Vil den kunne møte en motstand noe sted snart? Hvor er det støtte? Kursen har gått fryktelig bra i det siste og hver gang jeg har tenkt at den ikke kan gå videre, så går den videre. :smiley:

Noe motstand på 360, samt ath 390. Trenden er positiv.

1 Like

Nice. Takk!

EDIT: Hva er disse P-ene i diagrammet?

P går på candlestickformasjoner som programmet plukker opp. Engulfing, Doji etc.

35735985_10160277345385136_2273215031724212224_n

3 Likes

Var ikke dette en utrolig rar måte å charte på?

Eller kjøper folk denne?

image

1 Like

Poster denne her; @anon21766851 - fikk ikke tid å se på chart i kveld, ble opptatt med VM og ordne leiebil til ferien men anbefaler deg å se denne:

https://m.youtube.com/watch?v=0keDilEt82Y

Har lært mer TA av videoene hans enn noen annen youtuber. Kan være vanskelig å begynnelsen siden han ser på flere timeframes men prinsippene er de samme jeg har brukt med hell de siste 3 månedene i Nano. Kanskje kan du fortelle meg i morgen om du tror vi har satt en HL? :wink:

2 Likes