Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Altså jeg kan se at det er greit at log scale på et veldig langsiktig chart gir den fordelen at det gjør det tydeligere hvilke bevegelser som skjedde helt nede på bunnen:

image

Men det maskerer jo visuelt hvor jævlig mye aksjen har falt fra ath:

image

Forskjell fra 30 til 40 er 10, men 33 %
Forskjell fra 40 til 50 er 10, men 25 %
Fra 100 - 110 er 10, men 10 %.

Linjært så er alle disse avstandene like i chartet.

Logaritmisk så tilsvarer avstanden endring i prosent.

Holder med hugo om at Log gir riktigst bilde av verdiendring.

2 Likes

Må bare dele denne her :smile:

4 Likes

Finnes det flere enn netfonds.no som gir gratis historisk aksjedata ? (hvor henter tradingview dataen sin fra?)

Noen TA-eksperter som kan tolke om BWO kan være i gang med en potensiell VCP-formasjon?

image

Jeg er så noob på kruseduller så holder min ta for meg selv inntil videre, uansett ligner den negative primærkanalen på den jeg har tegnet som @Aksjesnila tegnet.

Kan noen bekrefte at at en spekulativ opptrend kanal skal tegnes på dette viset hvor det ikke er 2 punkter på nedsiden?

Avslutter med at funcom er megadøll men er 100% inne :smiley:

1 Like

Jeg verken bekrefter eller avkrefter siden jeg ikke prøver å fremstå som noen TA-ekspert i det hele tatt, men grunnen til at jeg kalte den spekulativ er nettopp fordi den ikke har tangeringer nok til å være en trendkanal ennå slik jeg ser det :slight_smile:

1 Like

Må si meg enig med @Aksjesnila her. For at kanalen skal være gyldig bør du ha minst to, og helst tre toucher. Etter min mening ser du en typisk konsolidering - dvs. sidelengs utvikling som derfor ikke gir noen god trend kanal / retning. Mitt tips er at den vil danne en higher low (kanskje alt dannet) en lower high og så vil du se etter brudd på et av disse to nivåene.

1 Like

En kanal skal vel egentlig ha 5 toucher for at den skal gjelde, enten to oppe og tre nede eller motsatt. For å tegne en linje, så trenger man jo bare to punkter, og man kan jo tegne uendelig av disse etterhvert som en aksje går opp og ned i kurs. Det er først når du har en tredje punkt på linje at man faktisk har noe…

4 Likes

Jeg ser at tradingview har Black Friday tilbud, men vet noen om betalingsvarianten også viser mangelfulle candles på norske aksjer ala Funcom, på lower timeframes som f.eks hourly?

Nei, desverre. Jeg har pro versjonen men mangler data også der.

Er en indikator jeg får mer og mer sansen for som en bekreftelse på andre indikatorer. Leser den “sist i rekkefølgen”.

Bunner og topper veldig ofte likt med RSI, men beveger seg ganske ulikt:

Du kan jo f.eks se Photocure etter Q3 presentasjonen, i samme tidsrom som viser at store aktører har dumpet store deler av sine posisjoner:

image

I funcom akkurat nå svever jeg veldig over kjøpsknappen mye pga nettopp at acc/dist har holdt seg sterk gjennom de siste dagene:

image

Den oppfører seg annerledes enn RSI, men

5 Likes

Hva er det accdist viser sånn egentlig? Forholdet kjøperside og selgerside?

1 Like


Det er en multiplikator som er positiv dersom sluttkurs er nærmere HOD enn LOD., den blir så multiplisert med volumet
Hva denne viser, som kursen sammen med volum betrakninger ikke viser skjønner ikke jeg, da den stort sett vil bevege seg i synk med kusen

2 Likes

Nei, hvis kursen går opp og ned annenhver dag, men volumet er halvparten så stort på dager med nedgang vil denne bevege seg bratt oppover. :slight_smile:

Derfor jeg tok med volum betrakninger her :grin:

Altså, det er ekstremt mye lettere å se det av den indikatoren enn å måtte prøve å summere seg fram til dette via candles og volum. I hvert fall over en uke. :slight_smile:

1 Like

Og hvis kursen ikke går samme vei som indikatoren så vet vi hva?

Forstod akkurat hvordan denne fungerer og ja, jeg tror den er kjempenyttig. Spesielt morsomt å se hvor positiv den er i Funcom nå. Den siste korreksjonen ned fra 19 til 16 skjedde på null volum.

Den viser vel ingenting av at det er store aktører som dumper, det kan jo like gjerne være småsparere som selger billigere og billigere til hverandre? Man kan spekulere i at det er større aktører, men det må i så fall sjekkes via aksjonærlister?

Interessant å sjekke i Starbreeze, de spikene opp i kurs gir nesten null spike opp i acc/dist. Oppgang på luft mao. Den siste rekylen har faktisk skjedd på litt volum.

1 Like

… auch, i PCIB så er det t.o.m. negativ divergens :fearful: