Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Hvis du finner den nyttig så er det fint for deg.

Men rent praktisk, hvilken tilleggsinfo gir denne når du gjøre en kjøps eller salgsbeslutning?

Jeg har jo ikke testet den ut, men det den sier for PCIB er at volumet på salgsdagene er mye større den siste tida enn på kjøpsdagene ettersom det er divergens på de to. Som jeg tolker det vil det si at oppturen nå er særdeles svak.

Ikke meningen å disse, men personlig så mener jeg at bruk av indikatorer er bortkastet tid. De tilfører lite eller ingenting.
Dersom de skal brukes til noe fornuftig må de settes i system og ha en bestemt funksjon i beslutningsprosessen fram mot kjøp/salg.

Virker som om mange slenger om seg med indikatorer uten å vite hva de viser (Ikke myntet på deg)

1 Like

Helt enig, men hva er det som gjør at du mener denne indikatoren er ubrukelig?

Jeg synes den ser fin ut å bruke sammen med en laggy indikator som ichimoku cloud. Det er endel ganger jeg er skeptisk til å følge de svakere signalene den gir, men disse har også mest oppside, så det hadde vært fint å kunne bruke dem.

1 Like

Er ikke spesielt negativ til denne, gjelder de fleste indikatorer, bare denne som fikk gjennomgå denne gangen
Mener du får det du trenger ved bruk av barchart og volum

Så du mener den kan sammenlignes med VPVR? VPVR viser jo volum + kjøp/salg av dette volumet.

Har aldri prøvde denne indikatoren

Det er bare volumbarer - men horisontale slik at du får mappet dem på candles f.eks - så du kan se hvor mye volum som har gått på et visst prisnivå. I bildet over ser du f.eks at det var langt mer volum på lavt 60 enn over 65. Den viser også hvor mye av dette volumet (rødt) var salg ifht kjøp (grønt).

Norskbulls ute med endringer:

1 Like

Hehe, så nå vil de ikke være fullstendig far-fetched? Bare litt? :stuck_out_tongue:

@rosk82
Med referanse til denne:
Nordic Nanovector teknisk analyse (NANO) (TA)


nanotest2
nanotest2.png1715x1003 197 KB

Wyckoff er en høyst interesant analyse metode.
Jeg har ikke studert dette selv, men lest litt. Spørsmål til din vurdering:

Ønsker man ikke å se en spring i fase C og videre at fase E er en fortsettelse på oppgang etter spring i fase C?

Fase C kan utspilla seg på forskjellige måter. Man må ikkje nødvendigvis ha ein spring. Man kan og ha det man kaller en LPS. Spring kan og defineras på forskjellige måter. På ein måte kan man og se på dette som en lokal spring, da den går under de 2 laveste punkta etter UTA.

Fase C er ofte sammen med det man kaller “2nd point of fear” hvor man kan se utslag på volum. Her ser man utslag på volum, men ikke evne til å komme ned til support linjen definert av SC.

Dette er på ingen måte en fasit, men man gjør seg opp en mening i begynnelsen om det er bullish eller bearish. Så bruker man videre utvikling av tradingrange til å enten bekrefte eller avkrefte sin opprinnelige syn på videre utvikling av pris.

Foreløpig så har avtagende volum med en liten topp i fase C ( med forbehold at dette forblir bildet fremover). Etter lavpunktet i fase C hadde vi en test hvor den ikke gikk lavere og var på lavere volum. Nå er vi inne i en ny liten nedtrend, men pris må da gå lavere en testen i fase-c for å avkrefte min opprinnelige oppfatning.

Hvis vi får en ny dipp i pris ned mot SC, er min opprinnelige analyse feil og fase B forlenges.

Fase C er siste test før oppgang.
Fase D er oppgang etter fase C, til man er gjennom motstand og bruddet er testet.
Når brudd er testet mot tidligere motstand og bekreftet er man inne i fase E.

Når det er sagt så kan alt se bra ut helt til man kommer i fase D og skal ta siste test mot tidligere motstand. Feiler denne og prisen går inn igjen i tradingrange kan men enten ha fortsettelse av fase B og videre akkumulering, eller begynnelse på større fall i pris.

Edit:
Investeringer gjøres da i forhold til analysen og stop losser settes deretter. Man setter da stop loss for eksempel under test av fase C, med inngang på bar opp etter test. Har du rett, vil du aldri komme ned igjen til denne prisen. Tar du feil ryker du på stopp loss i forhold til risikoen du er villig å gå inn med. Videre bekreftelse kan trigge videre innganger, bekreftelse av brudd, LPS etter brudd osv.

5 Likes

Takk for utfyllende svar👌

Har eit spm om hvordan dere tolker det tekniske når kursen går opp til eit nivå for å så stoppe der.
Som dere ser går kursen opp til eit bestemt nivå men ikkje over.
Har ein teori om at eks noen har sagt til megleren sin om å kjøpe opp til eit vist nivå og stoppe der. Men uansett skulle ein tru at noen vil kjøpe kursen litt over til tider men det skjer jo ikkje.

1 Like

Noen akkumulerer samtidig som de legger ut sperre på ett kursnivå.

2 Likes


Closing the gap med brudd ned fra HS?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

EDIT la inn volum. Spiken kom på gap opp, så venstre skulder.

Volum?

2 Likes

La til volum, litt forskjøvet, men man ser datoene sånn ca :stuck_out_tongue:

Er dårlig volumbacking bak gappet til å begynne med, hadde ikke rørt med ildtang. Har som nyttårsforsett å ikke ta i noe som helst jeg ikke både umiddelbart og ved ettertanke syns ser sexy ut, denne ser jeg ingenting sexy ved.

3 Likes

God tankegang, det er Facebook btw :thinking: