Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Morsomt, ryggmargsrefleksen var å si ned. Men forutsettningen er litt feil, jeg har aldri vært en head and shoulders mann. (vel jeg hadde en kort periode, og fant lite nytte av den formasjonen.)

Anyway, chartet er interessant i seg selv.
Ser unektelig positivt ut sånn på kort sikt, men jeg ville hatt stopploss tett på den lilla paralell trendkanalen.

Det er noe som skurrer her med disse gapene i rød ring og hadde jeg vært veldig interessert / investert, så vil jeg tro det er noe børsmeldinger og kvartalsrapporter her som jeg ville sett på.
Ikke sikkert en blir klokere av det, da dette hele ser litt spekulativt ut, lukter en stygg tur ned fra den kanalen om den brytes på nedsiden

1 Like

Har et spørsmål da jeg må sette meg litt mer inn i makro TA:
To log or not to log
jeg ser borsdata automagisk gir meg prosent skalaer på indekser.

Indekser skal reflektere de underliggende papirene, og log skala gir et mye bedre bilde på prosentvis endring, og reduserer støy om det er volatilt. Men i praksis, jeg bruker log fordi det rett og slett gir gode signal tidligere.

Ryggmargsrefleksen er å bruke logaritmisk, er jeg på bærtur? Why?

Det viktigste er vel at man er konsistent i forhold til hva man bruker, log eller ikke.

Hensikten med teknisk analyse er jo å skape seg en edge i forhold til markedet, som på sikt skal gi gevinst.

Viktig å ha i mente at utfallet av enkeltsetuper er tilfeldig, men at man ved flere like setup har skaffet seg en edge (hvis setupen er god da). Enhver situasjon i markedet er unik selv om den kan ha likhetstrekk med tidligere situasjoner

2 Likes

Enig i denne?

5 Likes

Denne artikkelen forklarer det greit @novalusus / @Buffet

2 Likes

@Oivran, har du lyst til å utdype hvordan du bruker EMA12?

Her er 12/26 på time og dagchart for PHO, som case:

Jeg ser etter om det er tydelig at EMA12 fungerer som støtte eller motstand, og i så tilfelle ser etter inngang rundt EMA12, og stop ved close under, eller tydelig brudd før close - noe situasjonsbetinget.

Men først er det viktig å identifisere om den er viktig i instrumentet man trader. Ved første øyekast ser den ikke viktig ut her, og det gjelder generelt på OSE etter min erfaring. Antageligvis delvis på grunn av annerledes bot-aktivitet.

I MJ-sektoren, og særlig i crypto er den veldig viktig. Her CGC daily, og BTC weekly.
Hvis EMA12 er over EMA26, og prisen er over begge, ser jeg etter inngang rundt EMA12. Vice versa short.

2 Likes

Vad tror ni om G5EN ?
Edit. Hur ser linjerna ut

For interesserte så har tradingview nå fått på plass “One Step Back Building” når man bruker P&F.

Man kan nå få korrekte estimat utifra 1 point reversal oppsett :partying_face:

p%26f

1 Like

Lærte en ny formasjon i dag (takk til @Christian) - “Island reversal pattern”.

Denne videoen forklarer konseptet ganske bra:

Case in point (potensielt - trenger mer data). Nano:

Slik jeg forstår det er det ikke enkelt å trade denne formasjonen. Hvis dette er island reversal så skal kursen gappe ned igjen etter noe tid (uklart hvor lang tid, men i videoen snakker han om opp til flere dager). Så det kan godt hende nå at vi får en trading range mellom 40 og 35 og at emisjonsnyheter (kommer ikke på noe annet som skulle være negativt?) gapper oss ned igjen.

Vi ser på forskjellig “Island” btw, den jeg ser på er denne:

Eksempelet jeg så på var dette:

Det er vel strengt tatt mulig å tenke på dem i som tradisjonelle candlesticks i en 2dagers timeframe. isåfall en doji, som indikerer reversal. og akkurat disse blir vel en gravestone. eller hanging man.

Altså market indecision, og derfor reversal når vi snakker om en topp eller bunn.

Eller shooting star? Jeg har ikke pro så er begrenset til daily, kan ikke se 2 day eller 3 day f.eks.

@Christian - du kan ha både bearish og bullish island reversals.

Synes Nano gap opp til øya som bygges nå er mer sannsynlig hvis den gapper ned igjen da.

Jepp bull eller bear spørs på bunn eller topp.
Jeg heller har ikke pro, (tradingview antakelig? sikkert mulig med custom interval, bruker det ikke), jeg bruker dem vel nok til at jeg “ser” hvordan de samler seg i en ny candle på et lengere tidsinterval.

Jeg skal ikke uttale meg om Nano her, men det blir litt forskjell når den ene ser på weekly og den andre på 4H

Samme Island i 1t

Her kommer det jo forsåvidt også fram at det var en liten island i midten av august også, den er ikke synlig i 1d chartet.

jeg skal lese litt om dem, det er antakelig noe mer her. Så skal jeg trygt overse dem om jeg føler de er same old same old.

Faktistk 1H her ser de ut som inverterte BART 's hehe.
(doh ser det kreves gap både opp og ned igjen. sånne gaps betyr stort sett stay away i mitt hode, skjønner ikke logikken og mulige fortsettelser hvis sånt skjer)

Altså, tradisjonelt så skal jo gap fylles før eller senere. Mtp. at vi vet det kommer en emisjon og kursen faktisk har gått fra 22 til 40 (nesten 100%) på kort tid så ser jeg ikke helt hva som skal drive dette videre så lenge emi-spøkelset henger over selskapet.

Grunn til at jeg ikke tror det @Christian mener er en island er at jeg synes det ligner mer på en ascending triangle (høyere bunner, flat top). Kan godt være det er en island break-away reversal nå, men i tilfelle så skal vi opp videre ila. uken. Vi trenger nok mer data for å konkludere, er jo litt sånn en storm som treffer og så kan man se hva man sitter igjen med når den er forbi :crazy_face:

Så konklusjonen er at det ikke fungerer? “islands do not work well”

1 Like

Jepp, verdifull info

1 Like