Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Problemet med denne formasjonen, slik jeg ser det, er at du må ha gap opp og gap ned for å kalle den en island. Hvis den gapper opp er du avhengig av gappet ned for å bekrefte formasjonen. Men da er du mest sannsynlig stoppet ut alt, eller du er i minus.

Som han sier i videoen jeg postet er det vanskelig å bruke dette til trading da det blir litt hindsight (åja, se der, en island).

1 Like

@vcp

Er det lov å vær så simpel som dette når en ser etter VCP`?
Hva tror du? ser dette lovende ut?

(ingen volum informasjon her, har for utfordringen sin skyld tatt bort hva vi ser på, kan ta en reveal etterpå.)

Ja, om du også legger volum til grunn.
“A stock that is under accumulation will almost always show: Tightness in Price with Volume Contracting”

Ofte ser man initielt et 30% fall, så en halvering av det for hver bølge forover i vcp formasjonen.

Når du sier initielt et 30% fall, mener du da kurs målt som en absolutt verdi skal falle 30% først :scream: Før en kan se etter en VCP? reversal trading? Jeg misforstår nå håper jeg?

Volum er noget jevnt, er index. Du ser på OSEBX 2H

bilde

2 Likes

Hva synes du om denne @vcp?

Pupp

Ser ut som contraction på gang , men jeg analyserer bredere enn at jeg kan si noe mer ut fra den smakebiten. :wink:

Eg bruker å justere for utbytte på TA. Syns det gir riktig bilde.
Noen som har sett forskning på hva som er best?

Her er Orkla med og uten utbytte. (Log Scale)
Uke


Mnd (Tok den i prosent for å visse forskjellen)

3 Likes

Hvordan kan jeg enklest mulig lære med teknisk analyse? Er relativt ny, men ønsker å lære mest mulig :slight_smile:

Jeg sitter og tegner/leker meg i Tradingview og leser om de forskjellige verktøyene på https://www.tradingview.com/wiki/Main_Page og formasjoner/signaler på https://www.tekniskanalyse.info

Er sikkert en haug med gode bøker men jeg er en “Learning by doing” type. Planen er å heller fordype meg mer på enkeltområder etterhvert.

Fascinerende greier å se hvordan trendlinjer, støtte motstand teorier osv holder seg over tid.

Jeg går også inn på forskjellige chart som postes her på forumet og prøver å finne ut hvorfor skribenten tenker som den gjør.

Nå var ikke dette svar på spørsmålet ditt men hva jeg driver med om dagen. Om TA guruene her inne har noen gode tips er jeg også lutter øre.

Hvis du skal trade etter teknisk analyse, så er det viktigste å lage et system som du følger så du ser hvor bra win/lose ratio du har og om du går i pluss eller minus. Dette krever mao at du logger alle trades. Uten å ha et system, så ender du bare som meg og kan litt TA men bruker det ikke konsekvent og tjener egentlig ikke noe særlig på det.

2 Likes

Dette kan være et greit sted å starte om du er helt ny

Første boka jeg leste om teknisk analyse for en 8 år siden :stuck_out_tongue: Helt klart en bra bok å starte med :slight_smile: Selv handler jeg mer etter Mark Minervini og William O’neil sine prinsipper nå.

Takk for svar dere!

En ting som kanskje er lurt å tenke over først er hva du skal analysere, er det small cap aksjer eller indekser f.eks? Hvilke tidsrom og type trading (day trading eller swing trading over dag eller uker) kommer du til å bruke teknisk analyse på. En av hemmelighetene (var det for meg i hvert fall) er å finne din nisje der du kan tjene penger. Tar så klart tid.

Dere som kan dette med TA, er tilgjengelige aksjer i markedet noe man følger? Eksempelvis om mange langsiktige kommer inn og sitter bom stille vil det bli færre aksjer i omløp, hva blir effekten? Nulles det ut av høyere omsetningshastighet på resterende?

2 Likes

Det blir jo et ispedd av fundamental analyse, men jeg mener nå at teknisk og fundamental passer sammen som fot i hose.

Vi er mange her på forumet som følger nøye med på floaten i flere av aksjene. :slight_smile:

Free float er i min erfaring litt tveegget sverd. På en side kan det virkelig skape enorme rallies om det kommer positive nyheter fordi det er få aksjer i omløp. På den andre siden er det slitsomt å putte mye penger i slike aksjer fordi man enten må kjøpe seg opp over tid (ellers risikerer man å presse kursen for mye), og det er vanskeligere å komme seg kjapt ut når man vil, dersom man har en stor posisjon. Free float og antall aksjer er absolutt noe som er verdt å ta med i en vurdering pga. disse momentene :+1:

3 Likes

Litt humor på denne tråden er vel innenfor? Jeg mener selv at TA og Tweets ikke nødvendigvis er i konflikt med hverandre - men morsomt bilde :slight_smile:

2 Likes