Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Hei. Prøver å bli bedre kjent med TA. Noen som har noen gode artikler om dette mtp ulike begrep osv?

Pengepodden har noen fine, beste er første med Kongen himself:

Supert👍🏻

Det du nevner her er veldig relevant. Man skal ta chart med den riktige klypen salt, feks Tradingview var alltid bittelitt “off” på oslo børs før, fordi de ikke hentet dataene rett dra børsen vår men fra en annen tjeneste.

1 Like

Da har jeg brukt lørdagskvelden til å ferdigstille første del av heatmap av indeksene på børsen.

Hver kolonne er representativ for 1 uke, og viser ytelsen opp imot hovedindeksen. Har lagt inn biotek i tillegg da jeg følger denne ganske tett :joy: Disse blir så ranket 1 til 12 utifra ytelse og blir farget.

Nå som grunnlaget er lagt skal jeg gjøre det samme med alle aksjene. Da mye bare er copy paste. Prisene henter jeg bare hver fredag etter stengetid med importfunksjon i excel. Indeksene må jeg mest sannsynlig ta via tradingview eller noe slikt. Men såpass få verdier at om jeg må gjøre det manuelt så er det snakk om 5 min arbeid.

Aksjene tenkte jeg å få skalert i en prosentvis skalering 1 til 100. Fremdeles litt i tenkeboksen på den.
Tenkte også å få aksjene tagget med hvilken indeks de hører til og på den måten ha en drop down meny for å velge å bare se en spesifikk indeks.

Ikke noe racer i excel så det blir litt youtube og googling for å få finne løsningene på behovene mine :slight_smile:


6 Likes

Du kan fint hente indeksene fra oslo børs, det er det jeg gjør i mine oversikter. Og setter dem til automatisk oppdatering når du åpner excelarket.

Merk: gjør du dette for alle aksjene på oslo børs så kan du få litt minneproblemer på en dårlig pc eller hvis du har 32 bit excel. Men for indeksene er det helt kurant.

Skal sjekke det ut. Sitter foreløpig å tester importering av ukentlige priser på aksjer ved hjelp av web query i Excel. Foreløpig via Yahoo finance. Men får masse irrelevant data. Så må knote litt med formateringen av tabellene før jeg finner noe jeg blir fornøyd med.

Tenkte å få alle ukentlige close i en tabell som kan oppdateres enkelt med å bare refreshe data. Så vil dette forplante seg videre til resten av dokument.
Utfordringen nå er å få kun det jeg er interessert i.

Har sett man kan bruke både vba, phyton osv. Noe formening om hva som ville vært det enkleste?

Selve funksjonen av heatmap er gjort. Er selve samlingen av data jeg står igjen med nå.

Både tekniske og fundamental analyse er viktige på hver sin måte. Noen andre viktige spørsmål man kan stille seg er tidsperspektivet for investeringen (scalping, dag-trading, sving-trading, posisjon-trading og langsiktig investering, og hva slags marked du ønsker å investere i (aksjer, indekser, råvarer, valuta osv).
Et annet spørsmål er; burde du sette stop-loss? Dersom du har investert langsiktig er det nok ikke nødvendig, men hvis du ikke er langsiktig og det går i mot deg så vil du jo heller ikke bli fanget i en trade? Tid er penger. Tid tapt, penger tapt.

Så hvor skal man sette stop-loss? Der hvor man «føler» det er best i diagrammet?
Det er vel det de fleste gjør. Problemet er da at du risikerer forskjellige beløp hver gang. Du har ikke en strategi. Du gjør det fordi det «føles riktig» og det mener jeg mange gjør feil. Noen ganger kan man finne på å flytte stop-lossen, fordi man «føler» at kursen ikke skal lenger ned, enda verre.
Etterhvert så taper man en del trades og kjenner på frustrasjonen, så man «føler» for å vinne det tilbake ved å ta større risiko og ender opp med å tape igjen, plutselig har du tapt alt.
Derfor er det så viktig å ha en strategi på risk-management i tillegg til teknisk og fundamental analyse, hvis ikke handler alt om følelser og det vet vi at ikke fungerer så godt i det lange løp.

1 Like

Setter alltid stoploss uansett. Størrelse på posisjon blir bestemt utifra potensielt tap hvis stoploss blir utløst.

Samtidig tar jeg aldri posisjon hvis jeg ikke ser en potensiell gevinst som er 3x risk.

Stoploss blir flyttet etterhvert som prisen “forplikter” seg til nye nivåer.

4 Likes

Noen som har alternativer til yahoo finance for “scraping” av ukeskurser?

Er på utkikk etter en plass hvor jeg kan få historisk tabell over kurser på ukesbasis.
Yahoo funker, men når jeg importerer til Excel og power query ligger det med en egen rad for dividends. Da jeg er avhengig prisene til formler osv gjør denne raden at det forkludrer hele excel arket mitt.

Hvis noen excel guruer har en måte for meg å automatisk fjerne alle linjer i selve power query hvor dividends blir nevnt før jeg lager en tabell for arket mitt er det også en løsning jeg kan gå for.

Edit: Har funnet løsningen :slight_smile:

Da er prosjektet endelig i boks.

Litt fintuning her og der på presentasjon og hva jeg vil inkludere.

Men sir meg fornøyd med resultatet.

Heat map av OSE indeksene og alle aksjene på ukebasis. Mulig jeg inkluderer OAX indeksene på sikt. For se om det har noe nytte.

Indeksene blir ranket utifra ytelse mot hovedindeksen. Samme blir aksjene.
Jeg kan se om indekser viser bedring eller forverring over tid.

Etter jeg har funnet indeks som presterer kan jeg sortere aksjer på indeks eller sektor, for å se hva som presterer best, eller om endringer i indeksen er på vei. Aksjene er sortert utifra hvor mangen aksjer som presterer dårligere. 99% betyr at den presterer bedre en 99% av alle aksjene på oslo børs.

9 Likes

Teknisk analyse (TA) er ikke en eksakt vitenskap som kan spå riktig utfall i alle situasjoner.
TA gir basert på mange tidligere observasjoner en sannsylighetsovervekt for ett utfall framfor ett annet i endel tilfeller.
I enkelttilfeller kan man si at en formasjon er bearish eller bullish basert på tidligere erfaringer med samme set-up, men utfallet er i praksis usikkert. Men over en større sample size (20-40) kan en si at ett utfall er mer sannsynlig enn et annet.

Det man som trader bør ta innover seg er at enhver situasjon i aksjemarkedet og enkelt aksjer er unik i forhold til tidliger situasjoner dette med tanke på eiersits, potensielle kjøpere og selgere og generelle markedsforhold. Så selv om set-uppet ser likt ut som et som du traff på forrige gang er utfallet denne gangen usikkert

Klarer man å ta innover seg disse realitetene, og da mener jeg virkelig akseptere at man for single trader ikke kan spå utfallet, da har man kommet et langt stykke på vei i forhold til å trade aksjer ved hjelp av TA

7 Likes

Finpusset litt på heatmap arket mitt.

Noen ideer om hva annet som kunne vært lurt å fått med seg på dette?

Vurderer å få inn en indikator som forteller meg om 3-4 ukers trenden er ned eller opp på hovedindeksen og S&P500.

Eventuelt se om jeg får til å lage en dynamisk chart utifra ukesdata på aksjene som jeg har.

Eller kanskje en topp 3 indekser i snitt siste 3 ukene.

Per dags dato har jeg 20 ukers historikk med ukeslutt kurs på indekser og aksjer.

Slik jeg har satt det opp nå, kjører jeg en oppdatering etter slutt hver fredag.

Jeg kan så se hvordan indeksene har prestert i forhold til hovedindeksen. Den som presterer best av indeksene blir rangert med ranking 1 og tilsvarende grønn farge.

Jeg kan så huke av indeks i rullegardin under, og arket vil da bare vise aktuelle aksjer innenfor denne indeks.

Det blir da veldig lett å se hva aksjer som driver indeksen. Se endringer som er på vei osv.

I eksempelet under har jeg huket av OSE35GI. Veldig lett å se hvilken aksjer som har beveget seg best over tid og viser styrke innen indeksen. Så langt denne uken ser man Photocure ligger på topp, med meget god historikk 4 uker bak i tid. PCI har bedret seg, og man kan se Nanovector har hatt en gradvis forbedring siste ukene.

Utifra dette kan jeg filtere relativt kjapt hva som kan være interesant å se på, og finne potensielle entringskandidater utifra min metodikk.

16 Likes
1 Like

I noen av norges mest omsatte aksjer så er det veldig tydelig ekstra mye handel på ett gitt tidspunkt på dagen, og dette gjentar seg hver dag, eksemplifisert med DNB 30 min char. Hva er årsaken til dette?

kl 16 på 30m chartet får vel med seg sluttauksjon volumene, tolker jeg det som, der det går mye aksjer.

2 Likes
2 Likes

Meb Faber er hylende dyktig og engasjert:

Kult om glidende snitt:

8 Likes

Kult om ADX - Average Directional Index

1 Like