Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Hei

Jeg er på utkikk etter et charting-verktøy som gjør det mulig for meg å raskt flippe igjennom en forhåndsdefinert liste med charts. Ønsker å definere en watchlist med aksjer som jeg sjekker daglig for setups og breakouts, og som vises iht. en template jeg selv kan redigere (f.eks. candlesticks og egendefinerte glidende snitt etc.). Det hadde vært en fordel om det gikk an å flippe gjennom chartene med bare et tastetrykk eller et museklikk. Poenget her er at det skal være raskt tilgjengelig. Er det noen som vet om et verktøy som egner seg? Det kan enten være en frittstående online charting-tjeneste, eller det kan være en meglers trading-klient/portal, men førstenevnte hadde vært å foretrekke for raskere innlogging.

Har du prøvd https://www.tradingview.com/ ?

1 Like

For amerikanske aksjer er denne alright: https://stockcharts.com/

For div internasjonale er Tradingview sulzrox nevner ok. Et annet alternativ er : https://www.amibroker.com/

Eller: https://ninjatrader.com/

I Norge og Norden kan denne være ok - men ikke den beste chart flipperen, om enn endel annet fungerer bra: https://www.infrontfinance.com/

1 Like

Takk for tips!

Tradingview kan anbefales / er mer enn ok for de nordiske. I gratis utgave så er den dog så begrenset at det ikke er praktisk å bruke til sånn type charting som jeg tror du tenker på. Du må på pro+ for å få lov å lagre 10 charts og klemme på passende med indikatorer oppå. Mener det koster meg et par tusen i året.

Skulle det være behov for realtime data så er det lett og billig. 2$ måneden for oslo børs.

1 Like

Antar at alle kjente TA-verktøyer funker bra, men du beskriver egentlig hvordan jeg bruker Tradingview selv.

Vi har en egen tråd om det:

1 Like

En presentasjon av topp 30 aksjer traderne på Robinhood har på kontoen sin hver enkelt dag i perioden januar-juni 2020:

2 Likes

Litt forbedring på mitt relativ styrke ark.

  • Indekser er nå presentert med gjennomsnitt over flere uker. Dette for å jevne ut plutselige utslag som kan skje i enkelte indekser hvor det er få aksjer.
  • Aksjer er nå presentert med eksponentiell verdier. Da vanlig gjennomsnitt ikke er like effktivt til å plukke opp endringer som kan dukke opp på kort sikt. Dette kan enkelt endres med en faktor jeg har lagt inn. Absolutte verdier var også ikke optimale da dette kunne få plutselige “spike” som ga merkelig ranking på aksjer.
  • Hele arket er bygget opp ifra bunnen igjen med forenkling i måten jeg legger inn verdier. Første gang ble arket bygget etterhvert som jeg fant ut en måte å få presentert verdier. Dette gjorde at fjerning og legge til nye aksjer ble en tidkrevende prosess, da mye måtte dobbelsjekkes over flere datalag. Nå legger jeg data inn på et enkelt ark, og endringene vil forplante seg automatisk.
  • Ranking er nå presentert med hele verdier fra 0 til 100.

Work in progress: (Se bort ifra ranking og verdier, dette er et testark før jeg implenterer til selve “livearket” mitt.)

Under er en foreløpig forsøk på å legge inn en form for watchlist i arket. Under “aksje” har jeg 5 linjer med rullegardiner. Disse kan jeg skrive inn i for å søke etter aksjer, for eksempel med å skrive “Inf” og klikke på rullegardinen vil alt som har “inf” i seg komme opp i rullegardinen.
Velger jeg for eksempel “infront” vil da ranking, indeks og sektor automatisk komme opp.

Fase vil bli B, C eller D i henhold til Wyckoff terminologien. Funderer litt på om jeg skal legge til noe mer, eller bare et kommentarfelt. Time will show.

Må også endre litt på noe formelstyr i underliggende data, da jeg må få formelen for beregning av eksponentiell verdi til å bruke alternativ verdi hvis den ikke har tidligere uke å gå utifra. Dette for å få nye aksjer til å komme opp med ranking på selve visningen.

Hvis noen har lure ideer så er det velkommen!



2 Likes

@rosk82, gir en slik linje som denne lakserosa her overhodet noen mening? Eller trenger den flere berøringspunkter for å kunne bli relevant?

(hentet fra pho chartet)

Mnja. Litt stort sprang. Men den er jo på en måte relevant på en indirekte måte. Da den toucher toppen rundt 19-22 juni. Og prisen etter dette ligger å følger undersiden av streken. Men jeg ville kanskje droppet å dra den fra toppen rundt februar. Da du oppnår det samme med å bare bruke toppen fra 19-22 juni. Da jeg går utifra du ser etter et signal på trendendring fra den nedadgående trenden den har hatt siden toppen 19-22 juni??

Har kikket en del på PHO chartet selv, og driten med Covid, er at ellers normale svingninger har blitt helt sinnsyke, til et punkt men begynner å lure på ellers normale tradingranger i det hele tatt henger sammen.

Ser man bort ifra det sinnsyke droppet rundt coronautbruddet, har man ellers en ok tradingrange, med en sinnsyk UT i fase B.

Positive er at på ukesbasis ser volumet ut til å tørke ut.

Kom på en ny ide jeg ville teste ut med excel arket mitt.

Filtrere høy relativ styrke sammen med minervini template. Vet det blir postet en liste på insiderdelen, men foreløpig ikke insider :stuck_out_tongue: så måtte ta til takke med en MEGET simplifisert prescan der jeg bare tok i bruk noen få punkt.

Close over 50MA
50MA over 100MA
100MA over 200MA

Kjørte denne gjennom på tradingview og fikk ut en liste på ca 30 aksjer.

Tok så disse inni excel arket mitt og la til filtreringsfunksjon der jeg kan endre hvor høy ranking dem må ha for å komme med i listen.

Tada!!

Ut spytter den en liste med aksjer som viser høy relativ styrke sist uke.

Artige er at Minervinis hoved entringspunkt ser ut til å være i fase D, etter momentkickoff fra bunnen av fase C i henhold til Wyckoff metodikken.

3 Likes

Søren meg ikke den dummeste porteføljen det der!

Shit! Var nesten litt skummelt, 5 av de på listen din er aksjer jeg følger tett😳

Har kikket på en del av aksjene som jeg fikk ut av filtreringen min i posten over.

Mye var som jeg forventet jeg skulle finne. Men litt artig å dele resultatene.

Alle chart er weekly.
Dem som er kjent med Wyckoff vil kjenne igjen tradingrangen med en gang :+1:

Det som er artig med excel arket og filtreringen jeg kan gjøre nå, er at hver gang en aksje endrer karakter i fasene så vil dette enkelt bli plukket opp. Da aksjene vil vise høy relativ styrke hver gang dem går opp for å teste topp av tradingrange. Dette vil bli plukket opp ganske tidlig. Og hvis jeg allerede ikke har dem på en watchlist, så havner dem fort der da :wink:




Siste ark er daily, men viser hvordan 50MA, 150MA og 200MA har oppført seg på Nordic Semiconductor. Ser man på alle store sving til oppsiden ville alle disse dukket opp på filtreringen hvor den må oppfylle BÅDE screening på MA og høy relativ styrke.

Utfordringen blir å se om man er i Fase B eller Fase C der man har komplekse formasjoner. Da kommer man inn på bruk av moment, pris, volum osv. Er man i Fase B, kan man bare putte den på en watchlist å vente på fase C hvis potensialet for oppsiden fremdeles er der.

Synes selv dette var usedvanlig spennende :joy: :joy:

11 Likes

Veldig spennende! Klarer du å markere på chart hvor de vil dukke opp på listen din? Er det langt ut i oppgangen?

Blir litt ca her. Da jeg har eksponential gjennomsnitt på ukentlig verdi.

Edit: Blir litt feil å si at den bare vil dukke opp på disse bevegelsene. Alt er jo i forhold til hovedindeksen og alle andre aksjer på børsen. Så den vil også dukke opp f.eks. hvis markedet går ned men denne går minst ned. At den viser styrke i forhold til resten, både i oppgang og nedgang.

Første chart er weekly. For min del er dette gull verdt. Da jeg ser på struktur av hele rangen. Ved å plukke opp disse bevegelsene tidlig kan jeg enten ta en kortsiktig trade til oppsiden i Fase B, eller vente på en retest i Fase C før jeg tar posisjon.

Her er daily. Mangen mindre tradingranger hvis man vil prøve på kortsiktige trades. Men for min del er det posisjonering for større swings.

Hvis man har en forståelse for hvor man er i en tradingrange, aksjen viser god styrke +++, så er det ganske gode odds å ta hvis man prøver seg på kortere trades til oppsiden.

Dukker aksjen opp på screener med tanke på minervinis template, høy relativ styrke, en fullstendig tradingrange i henhold til Wyckoff og med en tradingrange av størrelse som tilsier man har hatt akkumuleringsperiode som samsvarer med god oppgang så har man mangen samtidige faktorer som peker mot et bullscenario.
Legg på P&F charts, momentindikatorer osv, så har man ganske mangen gode verktøy til å hjelpe deg.

7 Likes

Pent arbeid rosk82! Hvilken platform bruker du for å programmere dette? Hva er de hotte kandidatene for longs nå - og shorts? Hvis du har lagd ditto oppsett for aksjer som er klare for å falle også.

Alt er satt opp i excel. Data er hentet fra CSV fil lastet ned via tradingview. Er en jobb jeg må gjøre 1 gang i uka, etter close fredag. Bruker kanskje 5 min å oppdatere data.

Longs og short kan hentes fra samme arket. Da man vil se etter de som presterer dårligst. Har dem veldig dårlig ranking på oppgang i markedet, så vil dem med stor sannsynlighet prestere dårlig på nedgang også.

Man kan selvfølgelig ha aksjer som operer i motfase. Men det ser man fort hvis dem begynner å vise styrke når hele markedet er på vei ned.

Men en begynnelse er å kikke i indeksene som presterer bra/dårlig. Sortert vekk resten, for så funnet kandidatene innen indeksen som har gode oppsett.

En annne måte er å bruke det som en supplerende beslutningsverktøy. For min del er en form for screener, og ett verktøy for å se om/når aksjer jeg finner spennende begynner å vise styrke.

Jeg kan og, som jeg viste, ta en form for søk ala minervini, og filtere det resultatet for å bare vise aksjer innenfor det spesifikke søket som viser styrke.

Hva som er bra kandidater long/short skal jeg ikke si så mye om, da dette vil avhenge om hva slags tidsaspekt og strategi man følger. Men noen av charta jeg allerede har postet viser spennende formasjoner.
Entring og retning avhenger da hvor man tror man er prismessig, og taktikken.

Har fulgt med på listen din og må si det har vært spennende lesing! Hvordan ser listen ut nå og hvor fornøyd er du med de 14 dagene som har gått?

1 Like