Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gi ditt bidrag til Juleaksjonen 2019 🎅

Siden du spør om noe håndfast, har jeg et forslag til deg. :grinning:

Siden 2014 har jeg og min spanske kamerat drevet en liten organisasjon som heter PlayOnside. Vi holder til i en liten thailandsk grenseby som heter Mae Sot, rett ved grensa til Burma eller Myanmar som det også heter.

Burma har vært herjet av borgerkrig siden 1947, og selv om det de siste 2-3 årene har vært rolig i vårt område, er det fortsatt regelmessige trefninger i de fleste grenseområder. I Thailand er det 9 offisielle flyktningleirene, den største heter Mae La Camp, og ligger en liten halvtime fra huset mitt. Men utenfor leirene bor det også hundretusenvis av uregistrerte flyktninger, og mange barn og unge har ikke et tilfredsstillende og i mange tilfeller ikke-eksisterende utdanningstilbud. Barna går på egne skoler, som heter Migrant Learning Centers, som er utenfor det thailandske utdanningssystemet. Og det er her PlayOnside kommer inn i bildet. Vi bruker fotball som verktøy for utvikling og lærling. Gjennom fotballen kan man lære engelsk, samarbeid, lagspill og respekt. Hver uke har vi rundt om 800-1.000 barn fra 6 til 17 år som møtes på fotballbanen for læring. Vi har mange sideprosjekter, som lederutvikling for unge burmesiske gutter og jenter som har viser initiativ om kompetanse, vi har leksehjelpprogram for barna som bor på søppelfyllingen, og vi har et matvareprogram for enkelte skoler og barnehjem.

Vi er en veldig liten organisasjon, med 12 ansatte, alle lokale unge gutter og jenter med en flyktningbakgrunn. Og vi har et årlig budsjett på 700-800.000 norske kroner. Dette er kun mulig pga jeg om min kollega, Javier, har lokal månedslønn, som er ca. 2.500 kroner i mnd. Mens andre store internasjonale organisasjoner betaler 60-70.000 kr i mnd lønn for utenlandske hjelpearbeidere, verken kan eller ønsker vi å gjøre det slik. Pengene skal gå til formålet mener vi. Det er også masse informasjon om arbeidet vårt på hjemmesiden vår www.PlayOnside.org

Så ønsker man å støtte et prosjekt, der fokuset er fotball, likestilling, likeverd, og utdanning, er om jeg får lov til å skryte litt, PlayOnside et fantastisk prosjekt å støtte.

Vi mottar ingen offentlige midler, men har tidligere mottatt litt penger fra både Grieg Foundation, Kavlifondet, og ikke minst Trond Mohn. Det hjelper, dessverre, å være norsk i en slik sammenheng.

Er ikke fotball og utdanning din greie, men har andre områder i forhold til utvikling du ønsker å støtte, send meg gjerne en melding og jeg kan sette deg i kontakt. Det viktigste er at du gir til noen som jobber lokalt, og ikke til de store internasjonale hjelpeorganisasjonene. Jeg kjenner til dusinvis av fantastiske lokale organisasjoner, ikke bare her i Asia, men også i Afrika som gjør en utmerket jobb, men som sliter voldsomt med å få tak i nok midler til å drifte prosjektene sine.

For PlayOnside kan det enten Vippses til 529197 eller kontooverføres til 1503.69.03950

Men send meg gjerne en melding enten her eller eventuelt en e-post til [email protected] hvis du ønsker å støtte, slik at vi får takket deg ordentlig. Og har du spørsmål, spør i vei :slight_smile:

7 Likes

Et ekstra bidrag - Vipser rett i gryta til Frelseesarmeen - 2309.
700 pr ansatt - totalt 3500kr

8 Likes

100 i gryta til frelsesarmeen på lørdag, 400 til barnekreftforeningen i dag. :slight_smile:

Har ellers faste gjennom året til PLAN og Leger uten grenser.

4 Likes

Kan sterkt anbefale å bli fadder i Misjonsalliansen - har vært giver i 15+ år til prosjektet i Equador. En av fadderorganisasjonene hvor svært lite rotes bort i administrasjon og som har langsiktig fokus på bygging av samfunn, mikrofinans og rent vann. Vil ikke ha nisselue, mer ment som tips til et godt prosjekt å støtte.

3 Likes

Da er 500kr gitt til barnekreftforeningen. Kommer trolig en gave til i romjula til noen.

6 Likes

Var innom Alternativ Jul med noen gaver på lille julaften. Møtte veldig mange herlige frivillige, og så hvor hardt de stod på for å gi mange trengende og vanskeligstilte en god jul. Absolutt noe jeg anbefaler alle å gjøre om de har muligheten. Kommer til å gjøre det til en fast tradisjon og skal ta med barna for å gi gave når de blir store nok til å skjønne konseptet.

Kudos til alle som står på der.

8 Likes

Tusen takk til alle som bidro i Juleaksjonen 2019 :smiley:

8 Likes

6 posts were merged into an existing topic: Gi ditt bidrag til Juleaksjonen 2020 :santa: