Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Eller «subsidiert» :grinning:
Spørs på synsvinkel

Når FED engang utpå høsten blir mer due’te har flere spådd det største bullrun for gull ever.

2 Likes

Gull gjør det bedre enn aksjer i år tipper jeg

3 Likes

Hvilke alternativer har pensjonskasser og andre institusjonelle? Bonds, Bitcoin, Cash?
For noen tiår siden var det vanlig med 1.5% av disse pengene i PM. Nå er det kun 0,5%.
Ser vi bare en rotasjon tilbake til 1,5% vil oppsiden være enorm.

3 Likes

Som Rick Rule sier det selv “we just have to return to the mean for an explosion to the upside” :wink:

2 Likes

Kan se ut som rotasjonen har startet bittelitt. «Kjedelige» Barrick er opp når markedet ellers er blodrødt.

1 Like

Fra et nyhetsbrev jeg abb. på angående gull vs renteøkning

1 Like
4 Likes

1 Like

Ekstremt potent formasjon her

2 Likes

Hvilke fond / aksjer er og anbefale hvis en ønsker og eksponere seg mot gull ?

Jeg har bgf World gold (gullgruver)

1 Like

Gullgruver er forresten eksponert mot olje og/eller strømpris.

2 Likes

Samtidig er gull positivt korrellert med olje, så jeg tror inntektene stiger fortere enn kostnaden. I tillegg er prisen på gullgruver veldig lav

En ting jeg liker med gruver er at man unngår en situasjon der gullbarene dine er lånt ut eller «borte» og du sitter der med svarteper. I en slik situasjon vil prisen på fysisk gull gå til himmels og gruvene kan cashe inn

2 Likes

Det høres logisk ut. Når jeg sjekket sølv, så fikk prisene opp først etter krakk. Er det det samme med gull?

Historisk ja: Den kan begynne stige før et krakk, så sell off, men henter seg fort inn igjen i en v-formasjon og kraftig stigning. Derfor har jeg også cash, bear og lange amerikanske statobligasjoner. Gull svinger gjerne mindre enn sølv.

2 Likes

gold-stocks-cape-ratio

“At current S&P 500 valuations, a century of data suggests that they are likely to underperform gold over the next ten years. Will that repeat for sure? No, and who knows. But among other things, it’s a variable that leads me to like having gold in my portfolio.”

3 Likes

Det viktigste med gull er vel egentlig ikke at det stiger enormt i verdi , men at det faktisk ikke faller og justeres etter inflasjonene. Ser man her så er det faktisk en del foran og har tjent penger i det siste…
MEN i og med at det har vært så ekstrem penge trykking så burde det vel vært enda mer penger i gull (men dette har vel gått i krypto og aksjemarkedet)
Så når børs faller 2-3% og gull er litt opp er jeg i hverfall meget fornøyd. Når markedet har falt nokk vil jeg flytte fondene i gull (i pensjonsfondet) tilbakers til aksjer.

2 Likes

Kan jo være bra for både gull og krypto…

1 Like

Og bgf World gold har earnings yield 8,2% allerede på dagens priser (2021)

2 Likes

Det meldes om ny rekord inflow i GLD på fredag.
Ikke en etf å anbefale på noen som helst måte. Men en grei indikator på at noen har fått øynene opp for gull.

3 Likes