Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Sølv er det nye gullet.

1 Like

Begynner å se en spread her. Spørsmålet er hvordan det vil påvirke gruveselskapene, som jo tar opp og selger fysisk gull, men samtidig har du ikke gullet i hånda selv.

Vurderer å kjøpe fysisk sølv.
Er det momsfritak på sølvmynter også? Og hvilken vil dere anbefale?

Er det noen alternativer til sølvmynter? Hvis spreaden er mindre, men mva høyere…

Det tar seg godt betalt for fysisk gull om dagen!

Her må du betale ca kr 1 700,- over spot nå. Når jeg handlet mynter i 2016 betalte jeg kr 500,- over spot

1700kr over spot er alt for mye.

Snudde det nå?

3 Likes

Alle bør eie en del gull og sølv nå

Er det ca sånn du går rundt i disse dager @holmes?bilde

Edit: glemte bildet

4 Likes

Kommer litt an på valuta risiko også (om man ikke tror gull/sølv prisen skal gå ekstremt).

Etter slik jeg har forstått det så begynner Norges Bank å kjøpe Norske krone (støtte kjøp).

image
image

For de som leter etter fond som eier gull / sølv

2 Likes

NB, de handles i USD så man tar også en valuta risiko

Det stemmer, men samtidig pleier gullprisen å stige når usd faller.

1 Like

Merkelig - finner den ikke på tradingview. Er dette en ETF eller et vanlig fond?

Edit: fant den!

Litt info om fondet:

1 Like

Keep Printing @Trump

image

1 Like

Stor mangel på gullbarrer som følge av koronaviruset

Investorer rapporterer om en økende global mangel på gullbarrer idet verdens aksjemarkeder skjelver som følge av koronavirusutbruddet.

Gull er som kjent regnet som en trygg havn i usikre tider, men koronaviruset har nå ført til at forsyningen er blitt forstyrret samtidig som etterspørselen øker. Én bedrift har sågar sammenlignet «gullrushet» med kaoset som oppstod da folk hamstret dopapir i starten av utbruddet, skriver Financial Times.

Ifølge den britiske avisen har Europas største gullutvinnere slitt med å holde følge med etterspørselen. Mange av utvinnerne holder til i sentral-Europa, nær Italia, hvor det den siste tiden er blitt bestemt at produksjonen skal midlertidig stanses.

9. mars nådde prisen på gull en topp som ikke er sett på syv år, da en unse kostet 1700 dollar. Imidlertid har prisen siden stupt, fordi investorer vil sikre seg kontanter. Det har ført til at etterspørselen etter fysiske gullbarrer har skutt til værs, skriver FT.

Etterspørselen har vært så høy at det nå er en forventet leveringstid på 15 dager. Markus Krall, sjef i tyske Degussa, en retailbedrift som handler i edelt metall, sa at de sliter med å møte etterspørselen.

– Vi er kreative når det gjelder å finne nye kilder, men det som driver dette er tiltakene fra myndighetene for å stoppe koronaviruset. Det er fullstendig uforutsigbart, sa han ifølge FT.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/49100

1 Like

Gullgruvene opp over 17% i dag :+1:

1 Like

Markedet støvsuges for fysisk gull nå…

Gold&Silver har kun 400 oz barer tilgjengelig, 715 000 USD

eller selges med 30% påslag

Ja - det verserer rykter nå om at hhv LMBA må støtte Comex med fysiske leveranser fordi noen bullionbanker har ligget feil med shortene sine og er i full skvis og muligens vil måtte legge ned denne delen av virksomheten sin.

Som sagt, der jeg handler gull må jeg nå betale kr 1700 over spot for en 1oz mynt.

Når jeg handlet sist, 3-4 år siden, så betalte jeg ca 500 over spot

1 Like