Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

De kan nÄr de vil de der holmesene

2 Likes
1 Like
2 Likes

https://seekingalpha.com/article/4438559-barrick-gold-the-time-to-buy-is-now

4 Likes
1 Like

Tror jeg mÄ se denne et par ganger fÞr jeg klarer Ä ta alt inn over meg.

Som vanlig med disse youtube filmene mÄ man overse clickbait titlene.

Mange teorier og oppfatninger om dagens marked, og hvordan dette utvikler seg fremover, nÊrmest hÄplÞst Ä spÄ hvor man ikke har en direkte historisk lik situasjon Ä forholde seg til heller.
Likevel, en Interessant artikkel i E24 hvor SSB har et poeng som kansje kan forklare litt om situasjonen i dag.
Men hvor lenge kan omlÞpshastigheten pÄ det store pengevolumet holdes nede ? Vi fÄr se, personlig tror jeg vi vil se en dreing over mot sikring i rÄvarer som gull og sÞlv, men hva vet vel jeg


Et utdrag av linken:

"De som har hevdet at store Þkninger i pengemengden er forbundet med inflasjon har faktisk gjennomgÄende tatt feil siden tidlig pÄ 1980-tallet, i hvert fall hva angÄr USA, sier Hammersland.

Han pÄpeker at pengenes omlÞpshastighet har falt mye i USA. Rentene er lave og folk og investorer har valgt Ä satse pÄ Þkte priser pÄ fast eiendom og aksjer i stedet Ä investere i ny innovasjon og produksjon, mener han."

2 Likes

En ting som jeg hvert fall bet meg merke i den siste videoen jeg la ut er at Mark Gonzales sa at US Treasury hadde lagt ut en rapport i 2019 hvor de selv mente at all ny gjeld utstedt av den amerikanske stat ville gÄ med til Ä betjene rentene pÄ den amerikanske statsgjelden innen 2024.

Jeg tror mye av Ärsaken til at Þkning i pengemengden ikke har fÞrt til Þkt inflasjon i USA tidligere er fordi de sender mesteparten av de nytrykkede dollarene til utlandet. NÄr disse en gang kommer hjem igjen, blir det nok en annen tone. I tillegg har QE forblitt i banksystemet; de nytrykkede dollarene er bare tilgjengelig som likviditet for bankene. Det er hvert fall slik jeg har forstÄtt det.

Denne gangen har pengetrykking faktisk fĂžrt til Ăžkt inflasjon pga. stimulusen som gĂ„r rett i henda pĂ„ konsumentene. Fortsetter de med infrastructure bills hvor pengene havner hos konsumentene ser jeg ikke noen grunn til Ă„ tro at inflasjon er “transitory”. Samtidig er inflasjon en self-fulfilling prophecy. Tror befolkningen at inflasjonen er kommet for Ă„ bli, vil de bruke pengene sine i hĂžyere tempo og dermed er snĂžballeffekten i gang. Det er vel derfor Powell, som jeg antar hele tiden har visst at det vil komme inflasjon, desperat prĂžver Ă„ overbevise befolkningen om det motsatte.

Uansett; nullrente miljĂžet er godt for PM. SĂ„ lenge FED prĂžver Ă„ overbevise markedet om at det hele er forbigĂ„ende, og markedet tror pĂ„ det, sĂ„ kommer PM til Ă„ bli holdt kunstig nede. Miners tjener uansett gode penger pĂ„ disse nivĂ„ene. Er ikke median pĂ„ AISC rundt $950/oz gull for bransjen? Mr. Gonzales mente at det fantes et “gulv” rundt $25-26/oz sĂžlv og rundt $1700/oz gull - dette kan vel stemme ganske greit ogsĂ„ hvis man ser pĂ„ TA?

Edit: Jeg fant rapporten fra US Treasury: 1. April 2019. Her er forklaringen av det Gonzales prater om, med link videre til den faktiske rapporten: https://fee.org/articles/the-us-is-5-years-away-from-a-national-debt-death-spiral-heres-why/

6 Likes

Flott beskrivelse det👍. Et interessant perspektiv man ogsĂ„ vet er at 75% av verdensĂžkonomien er koblet til dollar, 20% til euro, 5% til resterende valutaer.
Mao, er vi “alle” mer eller mindre utsatt, koble seg vekk fra dette er nĂŠrmest umulig slik det stĂ„r nĂ„ da det ikke finnes alternativer av stĂžrrelser, eller mekanismer regulert av sentralbankene.

Ja, gull produsentene tjener godt pÄ dette nivÄet. All in cost ligger som du sier pÄ ca 950$OZ i snitt, noe hÞyere snitt for Majors, og lavere for Juniors.
Likevel brukes store deler av overskuddet nÄ til investeringer i exploration/oppkjÞp som er sterkt Þkende da eksisterende reservoarer er fallende over en lang periode, hvor mangel pÄ de billige- store reservoarene er hovedÄrsaken til dette relative store fallet.
Mao, overskuddet til selskapene forteller ikke alene hvordan utviklingen blir for oss aksjonĂŠrer, men hvordan pengene brukes for Ă„ investere i egen framtid.

Ja, og derfor tror jeg det ligger noe i det Gonzales prater om; revalueringen av dollaren og CBDC’s. Den vanlige mannen i gata vil ikke merke noe bortsett fra at cash vil bli mindre og mindre vanlig, mens CBDC’s vil bli den nye normalen - og man vil se en prisĂžkning nĂ„r revalueringen er ferdig. Da er det litt kjipt Ă„ ha hele formuen bundet opp i cash. Hva tenker dere om dette?

Okay, dette var nytt for meg. Har i det siste sittet med fÞlelsen av at jeg er overeksponert i juniors, altsÄ PGM :joy:, men ut i fra det du skriver kan det da hende at posisjonen min ikke er sÄ dum om 8-Zone skulle materialisere seg slik vi ser for oss. Da tenker jeg pÄ oppkjÞp.

PGM gjÞr dette riktig etter min mening. De er offensive bÄde i produksjon og exploration. De er blandt de aller rimeligste (ca 760$OZ) i sin produksjon, samt et hÞypotent omrÄde i 8 Zone som allerede har visst seg til 500K/OZ med innhold man sjelden ser. Mao ikke et rent lotto spill, men vi vedder pÄ at reservoaret er stÞrre.

Newmont ute med Q2. JĂŠvlig solid :+1:
Kursen fĂžlger ikke helt med dessverre. Men solide utbytter fortsetter.
AISC falt faktisk fra Q1😃. 1035$ pr unse nĂ„

2 Likes
4 Likes

Kan ĂŠrlig talt ikke si jeg ble noe klokere av denne videoen. Men den var interessant likevel.

PÄ en sidenote sÄ kan jeg fortelle at jeg kikker ganske hardt pÄ BTG for tiden. Synes den ser lavt priset ut, med godt utbytte sammenlignet med peers i midcap producers. 3.5% trailing twelve months gjennomsnittlig utbytte, med forecastet pÄ fremtidig utbytte pÄ 4% er ikke sÄ dumt, samt at selskapet er nÊrmest gjeldsfritt.

2 Likes

BTG (B2 gold) er et veldrevet selskap som leverer godt med en god og fordelt reservoar- portefĂžlje. De er en 1M OZ leverandĂžr som mĂžter forventningene, og med ca 4B Mcap er dette en god pris.
Har delvis fulgt selskapet en lengre tid da de har interesser i et selskap jeg var investert i en lengre periode med flott utfall. (Calibre mining).
BTG er Absolutt et bra selskap Ä satse pÄ om man Þnsker et selskap i denne kategorien :+1:

3 Likes


 kan legge til et viktig moment; Som vi ser her, kostnadene selskapene hadde i 2020.
Av topp 10 ligger altsÄ B2 Gold som nr 2 pÄ listen. En solid indikator som forteller mye, i et kostnads nivÄ som egentlig bare low cap, micro cap gull- produksjons selskap klarer.

Dette er et verdifullt selskap som flere kunne tenke seg Ä fÄ fatt i, skulle ikke bli overrasket om det vil komme et bud eller fler


Har en smekkfull portefĂžlje, men vurderer Ă„ rydde plass
 :blush:

1 Like

@lafajet jeg blir nok Ä legge til BTG i portefÞljen min etter hvert. FÞrst mÄ jeg bare fÄ surret meg til Ä lese de siste rapportene og fÄ oversikt over prosjektene deres. Det eneste jeg har gjort sÄ langt er Ä sammenligne multiplene selskapet handles pÄ med peers, og BTG er overlegent i alle kategorier :upside_down_face:

1 Like

Legg til litt Gran Colombia ogsÄ!
Er vel blitt «verdens billigste selskap» mÄlt pÄ multipler nÄ. MÄnedlige utbytter fÞlger med

2 Likes

Ja, er en god del Ä sette seg inn i om man vil gÄ i dybden da de driver produksjon, utvikling og exploration av eksisterende og nye felt samt at de har interesser i selskap som ogsÄ gjÞr det samme, noe som er klassisk for senior selskaper som dette.
Men det finnes gode analyser i spesielt artikler rettet mot mining, et godt utvalg pÄ nettet, som ofte gir en forenklet oversikt over de viktigste faktorene. Flott Ä forholde seg til. Tror de fleste som investerer bruker disse.
Uansett kan man begynne med dette og evt grave dypere pÄ enkelte saker om man Þnsker.

Man kan evt vente litt, prĂžve Ă„ treffe en lavere bunn om mulig :slightly_smiling_face:

1 Like

Er med pĂ„ watch list👍
Verdiene er verd Ä lese i denne artikkelen; med dette produksjons- volumet pÄ friske graderinger, samt utsiktene pÄ sikt , trodde jeg ikke de skulle falle til dette nivÄet

Vi fĂžlger med, ser om trenden flater ut og interessen kommer tilbake, dette kan vĂŠre en kommende trend hvor miners igjen blir i vinden :slightly_smiling_face::+1:

https://resourceworld.com/gran-colombia-gold-a-south-american-producer-with-highly-prospective-holdings/

3 Likes