Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

6 Likes
1 Like

Hvis PM-hausserne hadde fÄtt 1 krone for hver gang de har hatt rett ville de hatt 0 kroner.

2 Likes

Feil. Schiff hadde hatt Ă©n krone for finanskrisen. PrĂžv igjen.

Gull er omtrent pÄ samme nivÄ nÄ som det var for 10 Är siden.

Gjennom alle de 10 Ärene har Peter Schiff snakket om at gullprisen skal eksplodere nÄr som helst.

Men han forutsÄ krakket i 2008. Dvs. han spÄdde et krakk i Ärevis og fikk til slutt rett. SÄnn sett sÄ fikk han sÄvidt rett i fjor ogsÄ.

Gull opp, bĂžrskrakk og bitcoin til 0. Det er Peter Schiff oppsummert i 1 setning.

2 Likes

Ja, hvis du nyanserer pÄstanden din litt som du gjorde nÄ sÄ er den ikke sÄ verst.

At alle som er tilhengere av Austrian Economics spÄr at FIAT valutaer kommer til Ä bli verdilÞse er jo ikke sÄ rart. Det monetÊre systemet vi har nÄ kan sikkert holde pÄ en stund til, men det er hodelÞst Ä tro noe annet i et lengre perspektiv.

Men for Ä dreie det over pÄ litt mer saklig diskusjon:

Hva slags innvendinger har du til det Mike Maloney presenterte i videoen jeg postet? Hvordan kan du forklare at han tar feil?

Du viser til 10 Är med historie, mens han viser til 5000 nÄr han sier at suksessraten for valutaer som har blitt debaset er 0%

Hva har du Ă„ si i forsvar til MMT?

Markedet sier at han tar feil. Og har gjort det i Ärevis. Kanskje han en gang fÄr rett? Hvem vet. I mellomtiden er det dem som sier at PM er trash som har hatt rett. NÄr det gjelder trading er det lurest Ä hÞre pÄ dem som pleier Ä ha rett, er min filosofi.

Joda, sannsynligvis er gull fremdeles verdifullt om 1000 Ă„r mens dollar ikke finnes. SĂ„ lang horisont har ikke jeg.

SĂ„ langt har det virket :man_shrugging: Kanskje slutter det Ă„ virke en dag.

1 Like

Vi vet alle hva din filosofi er, og har visst det en stund.

Er det noe mer du vil si, sÄnn bortsett fra det? Har du noe konkret Ä komme med?

HÞr pÄ dem som har har hatt rett og har begrunnet sine synspunkter, ignorer dem som har tatt feil og som bare gjentar det samme pÄ repeat.

Det var det hele egentlig.

1 Like

Hvis du ser pÄ de siste tre Ärene ligger gull hÞyere enn s&p mesteparten av tiden, men sÄvidt under nÄ. Tror ikke man skal avfeie gullet for det kommer til Ä bli den perfekte trygge havnen nÄr det stormer andre steder.

3 Likes

PM fortsetter Ä gÄ dritt samtidig som alt annet gÄr opp, og jeg kan utdype hvorfor jeg tror det er slik (og hvorfor Peter Schiff og de andre PM-hausserne tar feil gang pÄ gang). Jeg skal innrÞmme at jeg tidligere trodde pÄ haussingen, men har lÊrt av mine feil:

  1. Alle vet om inflasjon og FED sin politikk pÄ dette. Dersom det hadde hatt noen betydning for PM sÄ hadde det vist seg for lengst.

  2. Økt pengemengde fÞrer til investering i aksjer. SÄ lenge risikovillighet (dvs. investering i aksjemarkedet) er til stede sÄ vil PM som safe haven gÄ ned.

  3. USD er mye mer populÊrt som safe haven og er mye mer likvid enn gull og sÞlv. Derfor styrker dollar seg og PM gÄr ned.

  4. Bitcoin/krypto har overtatt mye av posisjonen som gull og PM engang hadde. Nok en asset som styrker seg pÄ bekostning av PM

  5. Store deler av “silversqueeze”-bevegelsen er sannsynligvis en blĂžff og backet opp av de store finansaktĂžrene. Dette forklarer ogsĂ„ hvorfor det var mye skriverier og positive spĂ„dommer om PM i finanspressen for noen mĂ„neder siden.

NĂ„r kan dette eventuelt snu?

Det vil kanskje snu nÄr aksjemarkedet gÄr inn i en seriÞs nedadgÄende trend og folk leter etter en safe haven ved siden av dollar. Men i mellomtiden vil ogsÄ PM ha gÄtt mye ned som fÞlge av samme trend.

Min konklusjon - det er ingen grunn til Ä investere i PM nÄ. Det skal nok mye ned fÞr det evt. snur og det vil i sÄ fall vÊre i etterkant av et generelt krÊsj i markedet.

Jeg beholder mitt gull-fond (et av de dÄrligst presterende fond i hele verden det siste halvannet Äret) i ren trass og hÄper jeg tar feil.

3 Likes

Som sagt


Dette var et lenge etterlengtet innlegg fra deg. Ikke det at jeg nÞdvendigvis er enig i konklusjonen, men her presenterer du hvert fall argumenter som er legitime og som jeg ogsÄ til en viss grad kan si meg enig i.

Tommel opp :+1:t2:

3 Likes

Hva er PM?

1 Like

Jeg er en amatĂžr pĂ„ gull og PM (som jeg lĂŠrte nettopp), men vet at “every dog has its day”. Gull vil fĂžr eller senere fĂ„ et (voldsomt) oppsving, og siden det har gĂ„tt en stund sĂ„ begynner det vel Ă„ nĂŠrme seg noe. Jeg har investert i Cabral Gold, sĂ„ i tillegg til gullprisen(maling som tĂžrker) er det jo mye “exploration news” og M&A-news Ă„ fĂžlge med pĂ„ :slight_smile:

5 Likes
1 Like

Er vel da det pleier Ă„ snu

2 Likes

Det tror jeg ikke skjer ennĂ„, ref. mitt innlegg Gull som investering đŸ„‡ - #1151 av KitronStar

NÄ er det vel mye som tyder pÄ at tapering vil bli en realitet (ihvertfall at markedet vil begynne Ä prise det inn for alvor). Det vil i sÄ fall bety videre nedgang for bÄde aksjer og PM (= Precious Metals).

Vi fÄr se

1 Like