Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

God gang :slight_smile:

3 Likes

Tipper vi får det vanlige dippen i PM kl 14-15. For så å stige etter åpning kl 15:30

Jeg er ikke sikker på at du skjønner hva gull fix skandalen egentlig handlet om. Det var tradere som fixet prisen for å tjene på posisjoner de hadde i øyeblikket. Det var ikke en overordnet konspirasjon for å senke gullprisen. Barclays ble tatt for å jukse med dette dagen etter at samme bank ble dømt for å jukse med LIBOR fix, noe som stilte banken i ennå dårligere lys.

“Plunkett fixed the price in order to avoid the payment of $3.9 million to a customer under an option, which boosted his own trading book by $1.75 million, the FCA said. The bank later compensated the client in full.”

2 Likes

Helt grei utvikling i Kopy - opp 30% siden mitt kjøp :rocket:

2 Likes

Ja jeg er meget fornøud med Pensjons investeringen min (og de andre sølv/gull) Har snittet ned og kjøpt mer…men vi håper dette momentet holder videre.

litt gøy og se for oss Gull folk…

1 Like

Det ryktes om horder av kinesere utenfor butikkene der man kan kjøpe fysisk PM. Horder.
Etter eiendomskollapsen er det få andre ting kinesere kan putte sparepengene sine inn i.
Dette vil syntes på statistikk om kort tid.

3 Likes
1 Like

Fikk tak i denne på Finn.no
Nydelig nesten 50 år gammel gull mynt. Fikk hele historien på kjøpet av bestefar som kjøpte når han jobbet i Afrika ++++ og tok med og delte til sine 3 sønner som arv… dessverre for han trengte sønnen cash og selger denne flotte mynten til meg for 16.2k (my precious)…

8 Likes

Lå ikke den ute for mer? Pruter du på arva? :grin:

2 Likes

Selvfølgelig Pruttet jeg… den lå for 18k👍🏻 En god dag.
I god ånd ga jeg ett skambud og tilbøy 2% over spot (for 5 dager siden og rundet ned.)

5 Likes

Alt ble lempet ut til ca 400$ oz
Bondevik………

2 Likes

Har du inntrykk av at det ofte er mulig å få gull til spot på finn eller er det sjeldent man får napp?

Nesten umulig. Jeg prøver hele tiden men veldig få gir etter. Spesielt på 1/2 og 1/4 unce er ekstremt vanskelig. Liker og og hente i stvg så litt begrenset området.

Selger og litt i mellom hvis jeg får tak i store lot Sølv/gull.

2 Likes

Herlig.

Er dog skeptisk til å kjøpe gull og sølv på finn. Ekstremt enkelt å kjøpe fakes fra Kina. Vurderer en sånn maskin som enkelt forteller hva som er inni. De er ikke sååå dyre heller.

1 Like

Ser det er flere av dere som sitter i eksotiske og spennende gull selskaper rundt om i verden. Sektoren har mye å by på og er jo også særegent på mange måter, men også spennende og innholdsrikt om man graver dypt inn i dette.
Kan jo bidra med et selskap som kan sees på som en thriller for oss gale innen sektoren, men også for å strekke grenser og økt kunnskap i nye verdensdeler.

Ett av disse er BARU, dypt inne i jungelen i Indonesia , lokalisert med 2 prosjekter på hver sin øygruppe. Javisst, langt utenfor de flestes komfortsone, og mer risikabelt også for de fleste, men her kjeder man seg ikke.
Baru var tidligere Asia Gold, hadde en lysende fremtid med særdeles friske reservoarer, delvis sertifiserte og med en mcap på over 800Mcad.

Dagens mcap er på rundt 20Mcad…
Hva skjedde?
Lang historie kort: Konflikt med interesser av ymse slag med myndighetene.
Vel, et oppryddingsteam ble lansert, bestående av tungvektere fra miningmiljøet, representanter fra myndighetene, lokale landeiere osv. Etter flere år ble tilslutt ny tillit gitt fra sentrale myndigheter gitt på det ene prosjektet så langt.

De er i gang igjen, første utvinning i et enkelt konsept i en rimelig og effektiv open pit.
Mye skjer rundt dette, på mange fronter, og er som sagt for den spesiellt interesserte.

For den som ønsker seg noe spesiellt til Jul.

2 Likes

Helt tilfeldig dette! Dette skjer hver måned og er ikke manipulasjon. Helt normalt :sweat_smile:

2 Likes

Likevel går folk fem på gang på gang :man_shrugging:t2:

Gull er litt make or break nå. Alt så veldig lyst ut i forrige uke før vi fikk denne “kollapsen” som raserte det tekniske bildet. Er det en ting jeg har lært meg så er det å respektere et marked som plutselig bryter ut av en teknisk formasjon som ser ganske så lovende ut. Da blir gjerne reaksjonen brutal. Gull gjorde det meget bra i fjor når myndigheter og sentralbanker verden rundt kastet det de hadde av stimuli etter markedet. Nå er imidlertid inflasjonen blitt bekymring nummer en og da kommer frykten for at denne skal bekjempes. Kamp mot inflasjon er gulls verste fiende. Det er feks ikke få sentralbanker som har hevet renta i år. Man kan også se på Bidens frigjøring av strategiske oljereserver som et inflasjonsbekjempende tiltak selv om det ikke var spesielt vellykket. Det er mulig gull trenger et krakk i markedet og økonomien for å kunne stige videre fordi da vet man at stimuliene kommer ganske kjapt.

1 Like

Det er den teorien 99% av analytikeren har nå føler jeg.

Ikke glem basel III 1 januar 2022. Har en mistanke om at det ikke har noe å si, men blir spennende å følge med om det blir forandringer på spillet rundt options osv

1 Like

Er null bekymret for gull her :chart_with_upwards_trend:

2 Likes