Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Oppskrift på hvordan bankene har knust gullprisen siste dagene, og hvordan de sitter igjen med en profitt på over 2B$

15 november…

Og i kveld rett etter options expiration

2 Likes

Har blitt redder litt av sterk dollar/svak krone.
Gullet ligger gidt i safen. Har ikke det for og tjene penger, mer for en liten buffer (og til slitt går det nokk opp)

Artig med sølv og, gruvene vil ikke selge til spot pris. Snodig.

2 Likes

At gruvene ikke vil selge til spotpris sier jo alt om at de vet hva slags spill som blir spilt her :ok_hand:

Jeg sier IKKE at makro/dollar/fed/inflasjon ikke har noe å si

1 Like

Guld og TA er ikke nødvendigvis 1:1…

Hva mener du med det?

Den viktigste TA-en her for meg er at gull er i en gigantisk “Cup and Handle” formasjon, hvor det bryter opp? Det spiller ikke så stor rolle i det lange løp.

5 Likes

Har i en længere periode set de daglige TA opdateringer fra FX Empire, på YouTube.

Han (Chris) har haft yderst svært ved, at få guldprisen til at følge hans forudsigelser. Ofte er der faktisk sket det diamentralt modsatte af hvad han har spået. Han har været Bear over en lang periode, men det holdt ikke, så blev han mere positiv, da den gik i 1.860 og nu er han så i tvivl igen.

Er selv disponeret mod guld med ca 1/3 af min kapital, men gider ikke længere at følge kortsigtede charts.

Den massive kop med tilhørende håndtag er jeg dog ikke blind overfor😄

2 Likes

Gull er jo sikring mot krise. Med corona langt fra ferdig og inflasjon på vei rett opp og ikke minst en ekstremt skjør økonomi.

Tror neste 1-3 år i gull kan bli “gull verdt” :joy:

Dette hjelper jo og på vei:
En amerikansk dollar koster nå 9,05 kroner og er for første gang over ni dollar siden august. Det betyr at vi må tilbake til 17. november i fjor for å finne en dag der kronen var like svak mot dollaren.(Vilkår)

3 Likes

Mulig denne «risk-off» i aksjemarkedet er katalysatoren PM trengte.
Konsensus har hele tiden vært gull ikke vil gå FØR folk vil se andre steder enn i aksjemarkedet. Bonds er uaktuelt for de fleste.
Frykt for inflasjon og et fallende aksjemarkedet burde ikke akkurat være bearish. Dessuten får nå miners lavere AISC pga lavere oljepris.

Også et stort, vanvittig stort, uforløst potensiale i PM når man ser hvor liten interesse det er. Mens gull nå stiger på fallende børser er verdens største gull-miner kun omsatt for småpenger på børsen i Tyskland

2 Likes

Historien han forteller fra ca 33 min er ganske fin!

2 Likes

sikkert ingenting.

2 Likes

Hyperinflation :hot_face:

1 Like

til og med finanseliten i Singapore laster opp…
image

3 Likes

betyr sikkert ingenting :sweat_smile:

2 Likes

Kanskje folk fra bitcoin kommer over til gull nå.:grin: (og andre krypto ting)

1 Like

Kanskje de prøver seg i et par dager til de finner ut at det er
311c4176397de22a85b4105c7d64f549

:grinning:

4 Likes

Den cup and handle formasjonen kan du få billig av meg. Ikke i nærheten like høye topper. Koppen går over flere år.

1 Like

Les denne, har en del interessante historiske eksempler: https://m.investing.com/analysis/gold-multiyear-super-bullish-cup-and-handle-pattern-200609006?ampMode=1

1 Like

tik tok :mantelpiece_clock: ?

vær grei da @Christian :hot_face: første cup’en er mer badekar men ok :sweat_smile: :joy:

2 Likes

Problemet med den koppen er at hvis du fyller den som du vanligvis ville gjort, så renner det over! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Synes ikke det ser elendig ut teknisk, meeeen. Vel ikke bra ut heller. Må i hvert fall komme seg ut av fallende trend.

1 Like