Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

I det store bildet vil jo dette gÄ over tid. Men kurven over nye store prosjekter taler sitt klare sprÄk; kraftig fallende over lang tid.
WGC sier vel at 75% av gullet allerede er utvunnet, hvor de resterende 25% ligger kostbart til.
Vel , alt har en pris, og med en hÞy nok gullpris kan likevel dette vÊre lÞnnsomt, men risikoen i disse prosjektene er ogsÄ vesentlig hÞyere.
Fra Placer- gull drift ( overflate fra erosjon) og grunn produksjon i 1800 tallet, til dagens drift ned mot 2000m i kompliserte strukturer sier ogsÄ sitt.
Men i det kortere bildet vil selskaper som sitter pÄ reservoar-levetid pÄ grovt 10-20 Är nyte godt i den kommende tid. Dette er Ä regne som en trygg tidshorisont for disse reservoarene for investorer som investerer i dag.

1 Like


 kan vel ogsÄ nevne for de som investerer i dette gamet er Ä se pÄ selskaper som driver kombinasjons-gruver som Gull/Kobber. (De 2 fÞlger gjerne hverandre i samme struktur).
Dette gjĂžr ofte selskapene for Ă„ ta ned den nevnte risikoen, hvor i tillegg kobber har blitt “populĂŠrt” i den nye tiden Vi befinner oss i.
Kun et tips.

1 Like

75% er vel et tall tatt ut av lufta, men det blir jo vanskeligere og vanskeligere Ä finne gull. For 50.000 Är siden lÄ det vel i klumper pÄ bakken, sÄ ble alt plukket opp og man mÄtte begynne Ä grave etter det evt finne i elver.

Wood has calculated that 1.6 quadrillion tons of gold must lie in Earth’s core

In fact, there are enough precious metals in the core to cover the entire surface of Earth with a four-metre thick layer.

Men veldig vanskelig Ä fÄ tak i da


Nja, Som beskrevet er dette anslagsvis og kommer ogsÄ an pÄ hvordan man beregnet.

"To put that in perspective, around 190,000 tonnes of gold has been mined in total, although estimates do vary.

Based on these rough figures, there is about 20% still to be mined. But this is a moving target.

New technologies may make it possible to extract some known reserves that aren’t currently economical to access."

Edit: dette er realistiske verdier man kjenner til i dag, og mulig Ä fÄ tak pÄ med dagens teknologi, men hvem vet, med en astronomisk gullpris kan dette sikkert strekkes videre.

2 Likes

En gullgruve som allerede eier gullet og bare skal ta det ut er for meg en attraktiv investering nÄr ikke nye funn fra konkurrentene kan presse ned prisen.

3 Likes

Har jo sett en del Videoer om teamet og det er jo det som gÄr igjen i flere.
Fordelen med olje var jo at de fant ny mĂ„ter forde olje kan en lett se ovenfra med ny teknologi og hvor det ligger og “enklere” og hente ut, som fracking i USA.

Men med gull har de prÞvd alt som finnes til nÄ og de klarer ikke og skille gull fra alt rundt om hvor mye som er tilgjengelig. Derfor vil de med seismic osv bare kunne gjette pÄ om det er gull med erfaringer fra fÞr.

Sist men minst er og hvor mye dyrere alt har blitt for og fÄ ut gullet, husk for hver dollar bensin prisen stiger blir det vesentlig mye dyrere og hente gull ut pgr de bruker tunge maskiner som krever enormt med drivstoff. (har sett en dele sesonger med gold diggers og stÞrste kost er maskiner og drivstoff + sÄ personell).

Og da sist men ikke minst hvor enormt mye dyrer gravemaskiner og utstyr har blitt og kommer til og bli.

OG ja ikke glem miljĂž faktoren, det sies at de politiske diskusjonene har blitt mer heftige og pgr det tar det lenger tid og starte nye gruver selv om de vet at det er resurser der.

SÄ at gull/sÞlv har falt sÄ mye til tross for den inflasjonene vi har hatt tror jeg er en kjempe mulighet . Har man 10-20 pr horisont (som pensjons sparing) sÄ tror jeg virkelig dette kan bli GULLE GODT


2 Likes

Da bikka vi 1900
:champagne:

COMEX - COMEX Delayed Price. Currency in USD

1,902.20

+30.70 (+1.64%)

As of 01:21PM EST. Market open.

6 Likes

Det er et godt poeng du er inne pÄ her. Og det gjelder jo for rÄvarer/metaller generelt. Det vil bli stadig, strukturelt dyrere Ä mine metaller av stadig dÄrligere Äregrad over tid.

Og vi trenger en helt absurd mengde metaller etter politikken som fÞres, spesielt i vesten, de neste tiÄrene. Er sÄ bull plat/sÞlv/gull/olje/kobber/uran de neste 5 Ärene at det blir nesten pinlig.

Norge sĂžrger for gullmangel etter lekene i Kina :muscle:

4 Likes

Mest sĂžlv i dem

According to the International Olympic Committee, gold medals are required to be at least 92.5% silver and are plated with about 6 grams of pure gold

SÞlvmangel funker det ogsÄ.

2 Likes

KjÞper paxgold daglig nÄ. Klarer vi 2000 Dollar pÄ unze fÞr mÄnedslutt?

1 Like

PAXG ligger ofte litt hĂžyere enn CFDene for gullprisen, vet ikke helt hvorfor. Mulig det er en arbitagemulighet der? :man_shrugging:

FÄr vel ikke ut gullet verken det ene eller andre stedet, sÄ da er det vel litt vanskelig Ä utnytte en evt arbitage.

Jeg ser ikke heller noen muligheter til det nei

Ja jeg vurdere all inn i fond gull/sĂžlv jeg har allerede gode summer men tror neste 2-3 Ă„rene kan bli meget lukrative.

Se pÄ fondet:

AuAg Silver Bullet B

Dette er ned 25%+ siden mai 21. da var sÞlv ca 28 dollar) nÄ er sÞlv pÄ 24 dollar. Dvs oppgang pÄ 33 % hvis vi nÄr 28 dollar. Jeg tror pÄ ATH i denne inflasjons syklusen sÄ neste 3 Är 50-60 dollar burde vÊre mulig. Tenk den oppsiden

Samme med gull de fĂžlger samme linje.

4 Likes

Yamana la frem ok tall, men ikke spektakulĂŠre. Aksjen stiger for andre dag.
Muligens den gullprodusenten som vil tjene best pÄ en tightere gull/sÞlv ratio. Produserte hele 9.17 mill unser sÞlv.

2 Likes

Ser ut som den bryter opp av en kortsiktig bullish flag/pennant-formasjon. Flight to safety vi ser nÄ?

image

3 Likes

Tavex dreit seg ut og mistet konsesjonen pga brudd pÄ hvitvaskingslov
 :sweat_smile: :man_facepalming:

SeriĂžst?

ja
sÄ det et eller annet sted i nyhetene,husker ikke hvor,-bra de er Êrlig om det da :smiley: :+1: