Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Handle opsjoner på nett? Hvilken megler?

Hvilke meglerhus er det som tilbyr opsjonshandel på nett? Jeg har tegnet meg opp hos Nordnet og Pareto.

Nordnet tilbyr det visstnok men krever at man sender inn et skjema i posten med mange ukers behandlingstid, vet ikke hva slags provisjon de tar når alt er satt opp.

Pareto gir sanntidskurser og ordrebok i traderappen, men krever at ordrene legges inn over epost eller telefon. På epost tar de kr 200 i kurtasje per handel, på telefon tror jeg det er ennå høyere.

Jeg ønsker meg en løsning der jeg kan handle opsjoner selv direkte i en webløsning, og med en mer spiselig provisjon for småhandler. Er det for mye å be om?

Hvis du skal handle opsjoner i USA, som er det mest velfungerende markedet, så er Interactive Brokers bra og spesielt for europeere siden søknadsprosessen er elektronisk. Hos mange av de andre amerikanske må du sende dokumenter til USA.

Kanskje tradezero.co kan være noe, ikke brukt den selv.

Takk for tips, jeg skal undersøke disse. Nå er det i utgangspunktet i Norge jeg ønsker å handle, men som du nevner fungerer jo markedet bedre i USA så det kan være attraktivt etterhvert.

Skeptisk til gratismeglere, forretningsideen deres er å selge ordreflyten din til marketmakere som så kan frontrunne deg. Spiller ikke noen særlig stor rolle hvis du kjøper instrumenter med liten spread men med opsjoner, som ofte har stor spread hvis man traff skikkelig, så kan det være stor forskjell.
!
Til eksempel lukket jeg en opsjonsposisjon i forrige uke som var dypt i pengene, spreaden var 62-68. Kjipt å måtte krysse spreaden og selge på 62. Jeg brukte IB sin adaptive algo, som ligger og sniffer i spreaden i forskjellige likvidetetspooler og fikk fill på 66. Med en gratismegler ville man fått fill på 62.
!
Et annet tips hvis du skal starte i USA er å alltid ha marginkonto, selv om du ikke bruker margin. Det er mulig å gjøre flere tabber som kan ende med at kontoen din blir låst en periode, ved å handle med penger du tror du har tilgang til men som faktisk ikke har “settlet” på kontoen din enda. Alt dette unngår man med marginkonto. Du må også ha over USD25K balanse på kontoen for å daytrade. Dette er regler fra det amerikanske finanstilsynet, ikke fra meglerne.
!

Snodig formattering på teksten i denne tråden!

4 Likes

@Flottesen jeg tegnet meg opp hos IB nå, ganske smidig prosess. Har satt over bittelitt penger, så får vi se når det er på plass. Måtte ta en eksamen for å låse opp opsjonshandel, det var jo også greit.

Hva defineres som daytrading? Det må vel være lov å kjøpe og selge samme dag uten å ha 25k på konto?

I USA må du ha mer enn 25K på kontoen for å få lov til å daytrade ubegrenset, dette er en regel fra SEC, ikke meglerne.

Daytrading er definert som 4 eller flere daytrades(kjøp/salg samme dag) innenfor en 5 dagers periode. For eksempel, hvis du gjør 3 daytrades på en mandag har du brukt opp alle og må vente helt til neste mandag før du gjør daytrade nummer 4.

I mobilappen til IB under account->Funds står det helt nederst på siden hvor mange day trades du har igjen.

Vet ikke hvor vanlig det er å daytrade opsjoner uansett, tror aldri jeg har holdt kortere enn et par dager. Endel av de med kort horisont selger før helg.

Du vil kanskje også oppdage at du ikke får lov til å kjøpe fond. I USA selger de ikke fond til personer som ikke har bostedsadresse i USA, det gjelder også for amerikanske statsborgere som bor i utlandet. Men du kan kjøpe opsjoner på fond, f.eks puts på SPY, hvis du tror S&P500 skal ned.

Du må også selv huske på å selge opsjonene dine før utløpsdato eller så vil de automatisk bli utført etter stenging på utløpsdato dersom opsjonen er i pengene. Hvis du har 1 call på en aksje og opsjonen er i pengene og du glemmer å selge den, så vil du våkne til 100 aksjer på konto på mandagen(Hvis det ikke er dekning på konto til å faktisk kjøpe aksjene blir det trøbbel).

3 Likes

Veldig nyttige råd, takk for det!

Om man da f.eks skulle daytrade 3 ganger på mandag, så kjøper man en opsjon eller aksje på tirsdag, da er det altså slik at man ikke får lov til å selge den før onsdag?

Det er riktig, den du kjøper på tirsdag kan du ikke selge samme dag, det ville blitt daytrade nummer 4 innenfor en 5-dagers periode.

Skjønner, men håndheves det slik at man faktisk ikke får solgt dem på tirsdag, eller får man smekk på lanken og bot fra SEC dersom man gjør det?

Tror de sperrer kontoen din, ihverfall for kjøp. Ganske lenge også, er det 90 dager? Disse SEC-reglene håndheves strengt. Selvsagt mulig at IB har en mekanisme som hindrer deg i å gjøre en slik tabbe, det vet jeg ikke. Men hvis du leser på reddit så er det åpenbart at noen av gratismeglerne ikke har slike sperrer, det er endel innlegg fra brukere som klager sin nød etter å ha gått i baret. Det ser ut som man kan “forhandle” litt med noen av meglerne og at de åpner kontoen igjen dersom man lover å ikke gjøre det en gang til :slight_smile:

1 Like

Forandret kategorien fra “Spørsmål og Svar” til “Annet”. Så blir den mer som en vanlig tråd

1 Like

En ørliten oppdatering av denne tråden:

Jeg har nå handlet noen få opsjoner hos Pareto over de siste månedene, og det fungerer greit nok. Kursene er synlige i Web Trader-løsningen, men handlene må gjøres over epost, og det er litt tilfeldig hvor lang responstid det er. Dersom det er et instrument med mye bevegelse i kan det jo bety at man ikke får handlet til den kursen man hadde sett for seg, og så må man kanskje frem og tilbake med nye eposter før handelen går inn. Minimumurtasje er 200kr per handel, men det praktiseres tydeligvis litt tilfeldig for jeg har blitt trukket alt fra 0-200 på handlene jeg har gjort.

Skjemaet til Nordnet sendte jeg inn for ca 2 måneder siden, og mandag fikk jeg omsider bekreftet at kontoen min der var åpnet for derivathandel. Har nå utført et par handler for å teste dette, og det er mye mer smidig enn Pareto sin løsning når det først er satt opp. Her kan man selv legge inn ordrer direkte i tradingløsningen deres, og dersom man legger seg på MM sin ASK så utføres de umiddelbart. Noen handler har jeg fått opplyst kurtasje i selve handelsvinduet og dette har ligget på ca 100 kr for de (små) handlene jeg har utført, andre ganger står det bare at kurtasjen ikke kan beregnes, så jeg er litt usikker på hva som er riktig kurtasje på disse handlene.

Den store svakheten hos begge er jo markedet. I Norge er det tydeligvis så forsvinnende få som handler i opsjoner at det for alle praktiske formål er bare market maker du handler mot. MM kan og vil stille akkurat de kursene som passer dem, og dette kan være ekstremt frustrerende. Spread er gjerne enormt stor, slik at om du kjøper en opsjon ATM så må gjerne underliggende bevege seg minst 10% i riktig retning for at du skal kunne selge den tilbake samme dag og gå i null.

BID-kursene for opsjoner som er ITM er gjerne langt dårligere enn man kunne fått ved å utløse opsjonen, selv for opsjoner med mange måneder premium i seg.

I tillegg .eks har jeg ved flere anledninger sett at kurven for BID for en gitt dato og instrument har en knekk ned akkurat for den strike-prisen jeg har kjøpt og opp igjen for neste, altså byr de mye mindre for opsjoner de faktisk har utstedt kontra resten. Dette synes jeg virker litt på kanten, men som sagt står de vel helt fritt til å stille akkurat de kursene de ønsker.

For øvrig er det gjerne litt forskjellige kurser som stilles hos Pareto og Nordnet, så det er gjerne ulike MM man handler mot hos de respektive. Jeg har ikke sett noen mønster i hvem som er best (minst dårlig) på spreads, men de avviker tidvis ganske mye.

Konklusjonen er vel at markedet i Norge fortsatt er ganske håpløst, at begge løsningene jeg testet fungerer greit nok men Nordnet er vel mest behagelig å bruke. Samtidig kan det være fordel å ha konto hos begge slik at man kan utnytte forskjellen i spreads fra de ulike MM.

1 Like

Nordnet har opsjoner som er listet på Nasdaq OMX, ikke Oslo Børs. Jeg antar Pareto har opsjoner listet på Oslo Børs. Altså det er ikke samme instrumentene som handles.

Jeg har begynt å bruke Nordnet sin opsjonshandelplatform og det synes jeg faktisk funker greit. Betaler kurtasje som om jeg handlet aksjen pluss clearingavgift.

Har lagt merke til at om jeg legger en kjøp/salg 10-20% over/under selger/kjøper kurs så får jeg fill hver gang, med andre ord kan spreaden være mye mindre enn det tilsynelatende vises.
Eksempel fra her i dag hvor det lå en selger på kurs 2,8 og jeg la ut kjøp på 2,35 og fikk fill med en gang. I går på samme instrument lå selger på 2,6 og jeg la ut kjøp på 2,25 med samme resultat.
Selv om kjøper ligger på 1,6 antar jeg at jeg kunne fått fill på 1,9 kanskje 1,95. Jeg starter med å legge ordren langt unna så endrer jeg ordren og nærmer meg gradvis til den blir tatt.

En annen ting jeg la merke til er at under aksjeutdelingen fra AKSO nylig, så justerte kontraktene på Oslo Børs seg ulikt fra de som er listet på Nasdaq OMX. De på Nasdaq OMX justerte seg ved å ta VWAP for børsdagen før og etter utdeling til å finne justeringsfaktor. Oslo Børs sine instrumenter justerte den VWAP før utdeling for utbytte-verdi(3,17kr) før de regnet ut justeringsfaktoren. Jeg så ikke prisingen på Oslo Børs sine instrumenter før utdelingen men som eksempel ble mine put 18,5 i 100 aksjer per kontrakt som jeg kjøpte for 1,05kr justert til put 13,29 i 139 aksjer per kontrakt, mot Oslo børs sine som justerte tilsvarende put 18,5 i 100 per kontrakt til ca 15,3x i 121 per kontrakt. Om prisingen var lik hadde jeg tjent mer med Oslo Børs sin justeringsmetode.

2 Likes

Har du testet mini futures på nordnet? Har ikke prøvd selv enda, men synes dette virket noe enklere og tryggere enn opsjoner her i Norge?

Det er helt riktig, de er listet på ulike markedsplasser og er således ikke samme instrument, men så lenge utløpsdato og strike er lik er de jo i praksis ekvivalente, litt som KOA og KOA-ME.

For øvrig deler jeg dine erfaringer med spread på Nordnet, men hos Pareto mener jeg den er nærmere sannheten, og har ikke fått fill noe særlig under ask.

Har testet både mini futures og unlimited turbos, og de fungerer greit men har ganske annerledes avkastningskurve enn opsjoner.

Lest igjennom tråden - har det kommer noen europeiske/norske alternativ her til handel av opsjoner i US market?

Ref. SEC krav om 25K USD i margin krav for US markedsplasser.

Nordnet og Pareto forsto jeg var vanskelig og lite fleksible.

Interactive Brokers fungerer bra og som europeisk kunde nyttar du Interactive Brokers Irland

2 Likes