En ørliten oppdatering av denne tråden:
Jeg har nå handlet noen få opsjoner hos Pareto over de siste månedene, og det fungerer greit nok. Kursene er synlige i Web Trader-løsningen, men handlene må gjøres over epost, og det er litt tilfeldig hvor lang responstid det er. Dersom det er et instrument med mye bevegelse i kan det jo bety at man ikke får handlet til den kursen man hadde sett for seg, og så må man kanskje frem og tilbake med nye eposter før handelen går inn. Minimumurtasje er 200kr per handel, men det praktiseres tydeligvis litt tilfeldig for jeg har blitt trukket alt fra 0-200 på handlene jeg har gjort.
Skjemaet til Nordnet sendte jeg inn for ca 2 måneder siden, og mandag fikk jeg omsider bekreftet at kontoen min der var åpnet for derivathandel. Har nå utført et par handler for å teste dette, og det er mye mer smidig enn Pareto sin løsning når det først er satt opp. Her kan man selv legge inn ordrer direkte i tradingløsningen deres, og dersom man legger seg på MM sin ASK så utføres de umiddelbart. Noen handler har jeg fått opplyst kurtasje i selve handelsvinduet og dette har ligget på ca 100 kr for de (små) handlene jeg har utført, andre ganger står det bare at kurtasjen ikke kan beregnes, så jeg er litt usikker på hva som er riktig kurtasje på disse handlene.
Den store svakheten hos begge er jo markedet. I Norge er det tydeligvis så forsvinnende få som handler i opsjoner at det for alle praktiske formål er bare market maker du handler mot. MM kan og vil stille akkurat de kursene som passer dem, og dette kan være ekstremt frustrerende. Spread er gjerne enormt stor, slik at om du kjøper en opsjon ATM så må gjerne underliggende bevege seg minst 10% i riktig retning for at du skal kunne selge den tilbake samme dag og gå i null.
BID-kursene for opsjoner som er ITM er gjerne langt dårligere enn man kunne fått ved å utløse opsjonen, selv for opsjoner med mange måneder premium i seg.
I tillegg .eks har jeg ved flere anledninger sett at kurven for BID for en gitt dato og instrument har en knekk ned akkurat for den strike-prisen jeg har kjøpt og opp igjen for neste, altså byr de mye mindre for opsjoner de faktisk har utstedt kontra resten. Dette synes jeg virker litt på kanten, men som sagt står de vel helt fritt til å stille akkurat de kursene de ønsker.
For øvrig er det gjerne litt forskjellige kurser som stilles hos Pareto og Nordnet, så det er gjerne ulike MM man handler mot hos de respektive. Jeg har ikke sett noen mønster i hvem som er best (minst dårlig) på spreads, men de avviker tidvis ganske mye.
Konklusjonen er vel at markedet i Norge fortsatt er ganske håpløst, at begge løsningene jeg testet fungerer greit nok men Nordnet er vel mest behagelig å bruke. Samtidig kan det være fordel å ha konto hos begge slik at man kan utnytte forskjellen i spreads fra de ulike MM.