Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

HAV Group (HAV) småprat

Starter HAV Group tråd siden forumet ikke har en egen tråd på dette ny noterte selskapet. Vært 2 uker ute på børs når jeg nå lager denne tråden. HAV Group består av selskapene:

HAV Design and Solutions (HDS)
Designer og simulerer nye skip i sjø og drift, med forskjellige fremdriftssystem (Også hydrogen)

Norwegian Electric Systems (NES)
Leverer integrert skips og bro elektronikk i fullt samspill med software til å håndtere navigasjon og propulsion

Norwegian Green Tech (NGT)
Leverer Ballast Water Treatment systems, men også vannrens til disease control i brønnbåter og i landbasert oppdrett

HAV Hydrogen (HH)
Leverer Hydrogen løsninger til storskala skip. Integrerte løsninger i skipsdesign og til long range transport (Bergen-Kirkenes).

Selskapene har levert positivt i alle år bortsett fra 2019 (pga problemer i søster). Det er ventet sterk vekst i fremtiden, både fordi selskapet ligger fremst på maritim teknologi. Også på Hydrogen R&D. CEO har uttalt at de vil klare å DNV godkjenne sitt Hydrogen system i løpet av Q3.

2 Likes

På fallende oljepris er denne aktuell.

Tja, ikke når markedene over dammen faller en del i tillegg.

Vi får se. 10Y har vel sett sin topp i denne omgang, samt at olje kommer ned igjen. Jeg tror at folk vil se etter andre markeder å sette pengene.

1 Like

Tror ikke man skal fokusere så mye 10åringen lenger, for rentene vil komme opp uansett. Spesielt her i Norge vil det mest sannsynlig komme en rentehevning allerede i år, man må gjøre noe for å bremse boligprisene.

HAV fikk US Coastal guard godkjenning for Raven INS. Nå er hele verden HAVs markedsplass. Deres design med broløsning kan selges over hele verden.

1 Like

Hvilke børsnoterte selskaper vil dere si er relevant å sammenligne HAV med? De er jo godt diversifisert, og sikkert vanskelig å finne en bedrift med akkurat lik portefølje.

Ballastvannrensning er vel noe man tidlig kan ha forventninger til? I en artikkel i TU (2017) nevnes 5 norske leverandører (MMC Green Technology som en av disse). Og i en DNV artikkel fremgår at 16 systemer har godkjenning hos amerikanske myndigheter og flere er på gang (DNV is currently involved in about 20 BWTS for USCG type approvals in various stages around the world). Hvordan står HAV Green Technology i konkurransen? For hver 20 BWTS tilbud de leverer, hvor mange vinner HAV?

Og innen Hydrogen R&D, hvem posisjonerer seg likt HAV i verdikjeden?

Og elektro og automasjon. Tolker jeg riktig fra presentasjonen med CEO (link lenger oppe), at NES har bak seg noen tapsprosjekter som er avsluttet, og disse påvirke ikke balansen med nedsiderisiko nå? De må jo ha fått viktig kunnskap og erfaring med batteri/hybridfartøyene de har levert?

https://www.dnv.com/maritime/ballast-water-management/uscg.html

NES i HAV er jo rå. At de nå har godkjent navigasjonssystem i US er stort. Det er liksom Siemens og HAV. MEN, litt forskjellig prising på de to så man kan jo bli fristet til å tro at HAV skal noen ganger opp i verdi. :slight_smile:

Når det gjelder vann teknologien (Greentech i HAV) så peiler jo disse seg greit in mot landbasert oppdrett også. Greentech har allerede bra bunnlinje, men denne kommer og til å bli stor. Tror ikke det finnes noen andre bedrifter notert i Oslo hvor man kan satse på teknologi landbasert oppdrett.

2 Likes

Fearnley skal visst komme med analyse på enten på fredag eller neste uke. Kan være et godt tidspunkt å laste. forventet at target blir høy.

2 Likes

Nye flåteavtaler for Norwegian Greentech

Nye kontrakter for datterselskaper

Fikk noen med seg Fearnley Analysen. Target 25.

Ser at i et Bull case kan dette også gå så høyt som 50. Aksjen koster fortsatt bare 16.

Mulighet fortsatt for å kunne få en lang og fin opptur i en “must have” aksje som Fearley sier.

3 Likes

Kom meg inn selv i en god pris,virker som det er lavt volum på handelen av HAV så venter spent. Tror både HAV og Havyard kan være gode plasseringer fremover.

1 Like

Det er veldig lavt volum etter at folk har fått både kjøpt og solgt.

Nå er det avventende. tror aksjen kan gå kjapt oppover med det minste knips. Ser for eks at DNV snakker om HYARD og HAV igjen.

https://www.dnvgl.sg/maritime/webinars-and-videos/on-demand-webinars/access/Hydrogen-Ammonia-as-Maritime-Fuel-Webinar-Series-2021.html?fbclid=IwAR2D1mOPqDiYr7mOc3pO-JskF23gzEFV8OwHsPAwk6jrORCrZFt9m7LbaGg

1 Like

Fearnley analysen lover stødig oppgang her. Men det er uten at HAV Hydrogen er gitt noen verdi i det hele og store. Så luftig som Hydrogen aksjer flyr om dagen så er det rart at HAV ikke får noen verdi satt i HAV Hydrogen. Men jeg tror ikke det skal vare lenge. Anbefaler rett og slett kjøp på denne tror jeg :slight_smile:

HAV fikk seg jo en fin heisatur opp 25% etter Fearnley sin analyse kom ut. Men etter det så har den migrert ned og til dels konsolidert i nær 2 uker. I dag var laveste omsetning siden notering, og aksjen gikk likvel litt opp. Jeg tror at det skal ikke mye etterspørsel til før denne flyr. Fraværende salgsvilje hvertfall.

HAV kommer! Uten tvil, men virker som noen prøver å holde kursen nede.

Årsrapporten kommer 22. april :slight_smile:

1 Like

Opp med omsetning på 800 000 kroner er veldig lav salgsvilje. Bare en liten gnist…

Earthday på Torsdag og HAV annual report. Jeg tror HAV Group får sitt gjennombrudd den uka her.

Aksjen koster 17 nå, men Fearnley har satt target 25 og Bulltarget 50.

1 Like

Årsregnskap 2020

1 Like