Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Havila Shipping (HAVI)

Denne nedturen fortjener en egen tråd her inne syns jeg… Merkelig at det ikke var en kategori for shipping her :joy:
Gikk selv inn på 0.28 i dag, spontant og mest sannsynlig et dårlig kjøp :slight_smile:
Spennende blir det i hvertfall… Noen andre her inne som har et øye til denne fremover?

Flyttet denne til Transport-kategorien og omdøpte kategorien til “Transport & Shipping” :wink:

1 Like

Takker :hugs:

@Tekinvestor jeg følger litt med denne selv. Skal vel muligens ned rundt ,20 en stund, men Havila er jo et stødig selskap-vil tro denne skal mye opp på sikt? Ikke noen ekspert da, bare fornuften og magefølelsen som snakker :slight_smile:

Jeg har bare lyst til å kommentere at shipping er en helt ekstremt syklisk bransje hvor begrepet “boom and bust” passer veldig godt inn. De flinke rederene casher inn i gode tider, så de har penger til å “redde” selskapene sine i dårlige tider. Minoritetsaksjonærer kommer ikke alltid like heldig ut.

Kort sagt vil jeg si at bransjen er svært uegnet for amatører, som meg selv. Man må virkelig sette seg inn i den, spesielt, finansiering og forventet flåtevekst er viktige ting å se på.

1 Like

Ja… her hoppet jeg inn på magefølelse… Tenker det kommer et rush av kontrakter som har blitt utsatt inngåelse pga mulig konkurs. I dag er de helt operative og det gir nok mange muligheter.
Jobber selv i bransjen og ser en stor oppsving i jobbene som Havila leverer.
Ryktet til Havila er i verdensklasse på utførelse og tid.
Skal sette meg skikkelig inn i restruktureringen når jeg kommer tilbake fra jobb… ca 14 dager til :wink:
Lukker øynene og håper på det beste… hehe :slight_smile:
Skikkelig lottokupong!

1 Like

Kommer vel nå ca. 1450mill aksjer. MCAP på 400mill med kurs 0,28. Tilsvarer gammel kurs på 13-14 før emi. Skal nok litt til ned, men stopper vel kanskje på 0,2 og da kan du snitte ned håper jeg :slight_smile: Du bør i hvertfall beregne at du må det om du ikke har veldig lang horisont. Det vil også komme spleis her på sikt og da ligger kursen normalt stille.

Njaa… tenkte som så… i det ene sekundet før jeg kjøpte :wink: at aksjene som blir utdelt gjerne ikke blir omsatt og med et renn av kontrakter og eiere som kjører kursen opp for egen vinning, kan føre til en liten boom…
Media sin vinkling på slike aksjer er hypet i positiv vinkling og med staten på eiersiden så blir det vel ekstremhype :joy:

1 Like

Har sett litt på verdien til Havila. Rundt årsskiftet finner jeg ut at de var verd ca 1,8 milliarder. Nå etter utvanning av aksjer osv prises selskapet til noe over 400 millioner. Ser en stor oppeside ved nye/forlengede kontrakter etc, men jeg er fersk innen dette så de som kan rette på ting og komme med innspill settes pris på! :slight_smile:

Enig, men det er stor fare for at mange av disse 1 400 000 000 nye aksjene som kommer snart på børs skal selges. Husk at de er kjøpt for 0,125 og 0,250 er da 100% avkastning. Så blir sannsynligvis mye til salgs snart.

Ref. Tom Haugland er det veldig stor sjanse for at denne går ned mot 0,12-0,13 pga. mengden aksjer og sammenligning med Prosafe.

Sant nok. Jeg kjøpte en liten post der i dag, den kan gjerne stå der ett år eller 2 for min del. Kan bli bra på sikt :slight_smile:

Enig i det. Du kan jo evt. doble om den faller til 0,12/0,13 da får du et snitt på 0,20. Om du da har litt god tid(6mnd+) så er det nok en grei inngang vil jeg anta.

Ja går den dit ned så tredobler jeg nok, kanskje mer :slight_smile:
Edit: Kjøpte forresten på 0,28.

Da er jeg også inne her, men var lurt å vente litt lenger så kjøpte litt på 0,21. Tok samtidig en post i BXPL på 0,44. Så er det bare litt ventetid som gjelder og så snitter jeg ned ved anledning. : ) Lykke til de neste månedene.

2 Likes

Ikke så mye aktivitet på denne tråden ser jeg, og er litt ny iforhold til “øreaksjer”, emisjonen på 12,5 øre samt eventuell spleising. Hvordan virker alt denne inn på en potensiell “nyhet”/kontrakt? Vil da oppsiden være stor, eller er det slik at alt dette vil være med å “holde” kursen nede?

Har de ikke enormt med gjeld som de må reforhandle i tiden som kommer?

Mulig jeg tar feil, men jeg tror vel de har ordnet opp i gjelden med emisjoner og salg av noen båter?

Tom i Nordnet har skrevet en del om denne aksjen.

Kan sitere ham på noe av det han skrev, men for å få med alle kommentarene han kom med bør en se på shareville selv.

Selskapet har en voldsom operasjonell giring. Gjelden er kuttet fra 5.5mrd til 4.350 mrd. Bond holderne fikk 15 % i cash. Dvs ingen gjeld til aksjer. dog fikk de warrants, men det er 2-5 år frem i tid. Bankene har fått ubetalt renter og gjeld i aksjer for 135 mill omgjort til aksjer på 25øre. Dette er tapt avdrag og renter. Av de 1.766 mrd aksjene, kontrollerer Sævik familien 900 mill aksjer. Bankene som selger renter og avdrag aksjer, skal selge. Men det har blitt omsatt 400 mill aksjer siden 1 mars. Selskapet har fått frem til 2020, og jeg syntes den enormt lave marketcap på 250 mill NOK er lavt på et selskap som eier 27 båter. Ja ratene og markedet er elending i dag. Men innen 2 år kan det endre seg kraftig. Jeg tror at denne aksjen kan ha et stor potensiale om supply markedet snur litt opp. Både fredriksen og røkke posisjonerer seg i dette markedet. Det er grunnen til at jeg kjøper denne aksjen. Men at aksjen kan falle til 14 øre eller 13 øre eller ikke, ja det er jeg klar over. Da kjøper jeg litt mer. Jeg gjorde den feilen i Songa og trodde den skulle ned til 14-15 øre, det gjorde den aldri. Men det betyr ikke at noen andre skal gjøre det samme, eller ha det samme synet. Jeg liker sånne special cases, noen ganger går det bra andre ganger ikke. Det er jeg veldig klar over. mvh Tom

5 Likes

Denne har veldig høy oppside, men man må kanskje sitte til 2019 før verdier skrives opp. Nedsiden er at man må vente og kanskje går glipp av annen morro på børsen i samme periode : ) Samme med SDSD.

1 Like