Havila Shipping ASA: Ordinary General Meeting held
Noen som vet grunnen til oppgangen i denne idag, finner ikke noe fundamentale nyheter, men teknisk ser jeg at MA20 har krysset MA50, kan det være dette som trigger oppgangen ?
Enig med deg at det ikke er noen (offentlige) nyheter som forklarer. Så slikt sett er ditt guess as good as any.
Hadde en volumspike i oktober også før den falt tilbake.
Havila Shipping ASA: Contract extensions with TotalEnergies EP Danmark for PSVs Havila Herøy and Havila Fanø
Dette forklarer jo den merkelige oppgangen:
- ESPEN TINGVOLL TEIGLAND (f. 1985) +85 331 +148,79% 142 681 0,6%
Han dumper før helga, trust my words!
Har i helgen sett litt på Havila Shipping.
Synes de leverte overraskende bra bunnlinje tatt i betraktning at inntektene falt ganske mye(ca 50-60 mill) fra q2 2020 til q2 nå.
Alt tyder på at de vil levere veldig bra ved q3.
De har 4 fartøy i Nordsjø spotten, 2 ahtser og 2 psv’er. De to ahtsene Havila Jupiter og Venus har hatt bra utnyttelse i juli og august på høye rater, ikke så høye som Solstad sine fartøy, men de er også mindre fartøy.
De har justert for flåte en noe mindre andel csv fartøy versus Solstad som jeg sitter med betydelig interesser i.(betydelig utfra min situasjon)
Tror Havila kan være et flott ekstra krydder å sitte på i tillegg til Solstad framover.
Kommer seg nå Havila.
Bare å klamre seg fast, denne er i likhet med Solstad kraftig underpriset.
Liten dupp før vi skal videre opp tenker jeg.
Kjøpersiden bygger seg opp.
Har sett litt på flåten av Havila også og som sagt tatt noen lodd her også.
Selv om Solstad er min største favoritt tror jeg at også Havila kan evne å levere framover til tross for en betydelig mindre flåte.
De leverte omtrent på breakeven i q2 så kan man bare ane hva som kommer i q3 også for Havila. Deres spotfartøy, 4 i tallet som opererer i Nordsjøen har også hatt to gode måneder nå, spesielt ahtsene både hva gjelder utnyttelse, men også ratemessig.
De aller fleste av fartøyene på kontrakt har lengre kontrakter. PSV’ene som utgjør flertallet for flåten har i all hovedsak Equinor og Total som kunder.
Havila Commander har kontrakt som løper til og med oktober 2021, mens Havila Fanø har kontrakt som utløper i desember 2021.08.30 Ellers har alle PSv’ene langtidskontrakter med unntak av Havila Clipper og Havila Borg som opererer i Nordsjø spotten.
3 av selskapets PSV’er ligger i opplag ved Moldtusstranda. Havila Aurora, Havila Fortunde og Havila Crusader. To av dem tror jeg det kan være håp om å få reaktivert framover nå om det drar seg til med en kontrakt eller to.
Selskapet har 5 AHTSER hvor to av dem, Havila Venus og Havila Jupiter opererer i Nordsjø spotten.
De tre andre ligger i opplag og jeg tviler på at dem kommer tilbake igjen for Havila. De blir nok solgt antar jeg, 2007, 2007 og 2008 modeller, men de har vært ute av drift i mange år.
Videre har dem 3 Subsea fartøy. Havila Harmony med kontrakt til 2023, Havila Phoenix som har kontrakt som utløper i februar 2022 og Havila Subsea som har utgående kontrakt april 2022.
Disse store CSV’ene på utgående kontrakt ser jeg som det mest positive. Vi vet at etterspørselen etter konstruksjonsskip er snart større enn tilbudet og disse kan brukes både innen olje&gass, men også innen Havvind.
Her kan det komme flotte avtaler på hvertfall et av disse før årsskiftet.
Jeg mener at Havila i likhet med Solstad er meget lavt priset i dag og at denne aksjen også kan være verdt å holde tak i framover en tid.
To ting som du sikkert er klar over….
«Etter avtaleperioden vil den ikke-rentebærende delen av gjelden konverteres til aksjer, noe som tilsvarer inntil 47 prosent av aksjene i selskapet og vil innebære en kraftig utvanning av dagens aksjonærer.
Sævik-familien vil gjennom sitt konvertible lån kunne opprettholde sin eierandel på 51 prosent i selskapet.«
Vet ikke hva du tenker om den biten?
Stemmer det og er klar over det.
Selskapet er fredet til 2024 så ser ikke at dette skal påvirke negativt eventuelt før om lang tid og dersom selskapet leverer resultater framover kan mye endre seg til da.
Boka ser nydelig ut nå.
Ser flott ut dette idag.
Liten tvil om at selskapet er lavt priset i dagens marked hvor mange piler peker i riktig retning.
Brudd på 3,30 er fint
Litt usikker, men ser for meg ut fra det lille jeg kan lese som at dem reaktiverer ytterligere en psv.
Muligens kan det være den psv’en som ble reaktivert i mai. Vanskelig å si eksakt.
Brudd gjennom 3,30 for andre gang denne uken, idag dog på lav omsetning.
Kjøpte litt mer idag, tror neste uke blir spennende.
Merkelig, hver gang vi bryter 3,30 kommer denne ludoen fram med en sperre, nå på 3,36.
Vel, i neste uke får han sikkert solgt aksjene sine