Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Havila Shipping (HAVI)

Hvorfor vente til mandag :joy: :joy:

Ble litt fart i kurs og volum nå.
Ser vi en tempoveksling?

1 Like

Opplagt,
Denne skal opp, det er det ingen tvil om.
Det holder å lese q2 samtidig som man har fulgt q3 hittil så skjønner man hva som kan komme ved q3.

1 Like

Kan du utdype hva du legger i det?

Har Havila kystruten noe med denne akten å gjøre eller er dette bare offshore?

Er vel egen aksje for kystruten. Så slik sett har de ikke noe med hverandre å gjøre annet enn at Sævik og Co har kontrollerende interesser i det meste gjennom Havila holding

https://www.havila.no/selskap-kart

1 Like

Når jeg har sett på noen relevante nøkkeltall for børsnoterte rederier, basert på Q2-tall, så virker Havi dyr ift. de andre med en P/B på 1,02, svært høy gjeldsgrad og en veldig lav egenkapitalandel. Den som faktisk kommer best ut er Sioff som kommer best ut i 5 av de 7 nøkkeltallene:

Oppsummert:

-Havi er dyrest ift. bokført egenkapital og dårligst mht. kapitalstruktur
-Soff dårligst ut når det kommer til marginer, men klart billigst ift. bokført egenkapital
-Sioff klart best kapitalstruktur og best på marginer

Jeg benyttet kurs 8,7 ved omregning av USD til NOK i Sioff. Jeg tok heller ikke hensyn til Dof da disse ennå ikke har vært igjennom restrukturering.

2 Likes

Flere av disse selskapene er lavt priset ift, det markedet som nå kommer om man tenker forventning om betydelig høyere inntjening de neste årene.
Både innenfor olje&gass, havvind, lakseoppdrett og karbonfangst.

Felles for alle selskapene er at de har fått seg en alvorlig knekk de siste 5-7 årene, mange i markedet tenker kun rene esg aksjer. Sannheten er at flere av disse dreier i større grad nå mot grønnere drift samt grønnere segmenter og ratene på mye av dette vil i større grad øke betydelig spesielt fra 2022 og utover.
Det bygges knapt et eneste nybygg og CSV flåtene pt er i grenseland allerede til å møte etterspørselen.
Havila besitter 3 csv’er som alle er på kontrakt, 2 av dem kan man dog forvente nye og sterkt forbedrede betingelser for innen kort tid., Nåværende kontrakter på disse to utløper tidlig i 2022.

3 Likes

Spennende selskap. 23 mill aksjer, hvorav 12.1 mil eiet av selskapet selv. Noen som sitter på top 50?

For utenom top 10 er det 8 mil aksjer… ikke mye som skal til for å løfte kursen. Vanskelig å komme seg ut kanskje.

Legg merke til at omsetningen siste 10 handelsdager er 3,5 ganger høyere enn de to ukene før det.
Snittet siste 2 uker er 211k aksjer/dag.
Fortsatt lite, men venter ytterligere økning kommende uke.

Topp 50 sitter på nesten 80% av aksjene i selskapet. Kun drøyt 4 mill “frie” aksjer i selskapet(utenom topp 50)

Så skal det dog sies at det sitter mange privatpersoner med fra 30k til 100k på den topp 50 listen.

1 Like

Enig i at omsetning i denne har økt siste 2 uker. Volumet er av de grunnene dere nevner også litt tricky da det så lenge de store sitter i ro er småfiskene som styrer. Samtidig når de store først beveger seg så……

Har erfart det et par ganger noe smertelig….

Lett å like utviklingen i Havila idag.
Den har brutt 3,50 på høy omsetning noe som kan styrke en fortsatt pen utvikling.

Må være den verste spreaden jeg har sett i en aksje, 7 % mellom kjøp og salg :joy:

Ikke fulgt med akkurat nå på en stund
7%?
Hva var kjøp og salgsprisene da på?

Ser jo helt perfekt ut såvidt jeg kan se nå hvertfall.

Da jeg så så var kjøp på 3,60 og salg på 3,85 :sweat_smile:

Ikke så gale spread nå.

Jeg har holdt meg unna denne av samme grunn, men nå ser det bedre ut. Her er det fortsatt mye å gå på enda.

Kastet meg ut på 4,6. blir denne som Psky montro?

Nysgjerrig på hvem som kjøpte på 5 kr idag :joy: