Hvorfor vente til mandag
Ble litt fart i kurs og volum nå.
Ser vi en tempoveksling?
Opplagt,
Denne skal opp, det er det ingen tvil om.
Det holder å lese q2 samtidig som man har fulgt q3 hittil så skjønner man hva som kan komme ved q3.
Kan du utdype hva du legger i det?
Har Havila kystruten noe med denne akten å gjøre eller er dette bare offshore?
Er vel egen aksje for kystruten. Så slik sett har de ikke noe med hverandre å gjøre annet enn at Sævik og Co har kontrollerende interesser i det meste gjennom Havila holding
Når jeg har sett på noen relevante nøkkeltall for børsnoterte rederier, basert på Q2-tall, så virker Havi dyr ift. de andre med en P/B på 1,02, svært høy gjeldsgrad og en veldig lav egenkapitalandel. Den som faktisk kommer best ut er Sioff som kommer best ut i 5 av de 7 nøkkeltallene:
Oppsummert:
-Havi er dyrest ift. bokført egenkapital og dårligst mht. kapitalstruktur
-Soff dårligst ut når det kommer til marginer, men klart billigst ift. bokført egenkapital
-Sioff klart best kapitalstruktur og best på marginer
Jeg benyttet kurs 8,7 ved omregning av USD til NOK i Sioff. Jeg tok heller ikke hensyn til Dof da disse ennå ikke har vært igjennom restrukturering.
Flere av disse selskapene er lavt priset ift, det markedet som nå kommer om man tenker forventning om betydelig høyere inntjening de neste årene.
Både innenfor olje&gass, havvind, lakseoppdrett og karbonfangst.
Felles for alle selskapene er at de har fått seg en alvorlig knekk de siste 5-7 årene, mange i markedet tenker kun rene esg aksjer. Sannheten er at flere av disse dreier i større grad nå mot grønnere drift samt grønnere segmenter og ratene på mye av dette vil i større grad øke betydelig spesielt fra 2022 og utover.
Det bygges knapt et eneste nybygg og CSV flåtene pt er i grenseland allerede til å møte etterspørselen.
Havila besitter 3 csv’er som alle er på kontrakt, 2 av dem kan man dog forvente nye og sterkt forbedrede betingelser for innen kort tid., Nåværende kontrakter på disse to utløper tidlig i 2022.
Spennende selskap. 23 mill aksjer, hvorav 12.1 mil eiet av selskapet selv. Noen som sitter på top 50?
For utenom top 10 er det 8 mil aksjer… ikke mye som skal til for å løfte kursen. Vanskelig å komme seg ut kanskje.
Legg merke til at omsetningen siste 10 handelsdager er 3,5 ganger høyere enn de to ukene før det.
Snittet siste 2 uker er 211k aksjer/dag.
Fortsatt lite, men venter ytterligere økning kommende uke.
Topp 50 sitter på nesten 80% av aksjene i selskapet. Kun drøyt 4 mill “frie” aksjer i selskapet(utenom topp 50)
Så skal det dog sies at det sitter mange privatpersoner med fra 30k til 100k på den topp 50 listen.
Enig i at omsetning i denne har økt siste 2 uker. Volumet er av de grunnene dere nevner også litt tricky da det så lenge de store sitter i ro er småfiskene som styrer. Samtidig når de store først beveger seg så……
Har erfart det et par ganger noe smertelig….
Lett å like utviklingen i Havila idag.
Den har brutt 3,50 på høy omsetning noe som kan styrke en fortsatt pen utvikling.
Må være den verste spreaden jeg har sett i en aksje, 7 % mellom kjøp og salg
Ikke fulgt med akkurat nå på en stund
7%?
Hva var kjøp og salgsprisene da på?
Ser jo helt perfekt ut såvidt jeg kan se nå hvertfall.
Da jeg så så var kjøp på 3,60 og salg på 3,85
Ikke så gale spread nå.
Jeg har holdt meg unna denne av samme grunn, men nå ser det bedre ut. Her er det fortsatt mye å gå på enda.
Kastet meg ut på 4,6. blir denne som Psky montro?
Nysgjerrig på hvem som kjøpte på 5 kr idag