Vanskelig å si, større tradere enn som så som er kommet inn i aksjen nå etter hva jeg kan skjønne på volumet.
Og volumet eskalerer dag for dag.
Jeg solgte på 4.65…Bommet på toppen, men orker ikke sitte i denne jo-jo’en mer, og kunne endelig komme ut i pluss
Har du sittet lenge er det full forståelig. Nå er motstand brutt og det er vel knapt motstand i chartet.
Ifølge Investtech er den rigget for ytterligere oppgang.
Så får vi se.-
Begge ahtsene av Havila er nå i jobb igjen i spotten.
Havila Jupiter med nytt oppdrag til flott rate!
NEW [HAVILA JUPITER](javascript:void(0) Well Expertise R/M Borgland Dolphin , D/D 14 19/09/21 NOK 350000
Blir det børsmelding?
Nei, ikke på dette.
Dette gjelder kun et nytt kortidsoppdrag i spotten, men det er høy rate på oppdraget og siden Havila har 4 fartøy i spotten i Nordsjøen som vel utgjør nesten 25% av dagens operative flåte er det meget viktig at de fortsetter på bra rater.
Det hadde de i juli og august og nå kan siste del av september også bli veldig bra. De to første ukene av måneden var ikke mye å skryte av for noen av rederiene i spotten.
Man kan anta at gode måneder i spotten for Havila er forskjellen på pluss og minus i q3, tror dem leverer pluss jeg for min del.
Måtte ta en titt til på denne artikkelen, det er jo en helt formidabel avtale for Psv’ene Charisma og Foresight dette her.
Samlet kontraktsverdi på snaut 800 millioner de neste 3 årene er egentlig helt insane, er det ikke?
Nå ligger det riktignok noe modifiseringskostnader i den avtalen, men rund ned til 700 millioner og regn ut hva dere får i dagrater…
Eller er det noe her jeg ikke har skjønt.
Disse to fartøyene alene leverer jo inntekter tilsvarende 4,7 q2’er de neste 3 årene.
Lignende psv’er går i spotten for mellom 70-130k og kanskje bare halve året.
Må bare si at jeg har ikke fulgt Havila veldig lenge og litt inn og ut av aksjen, kjøpte meg inn igjen idag.
Men, kan ikke fatte å begripe annet enn at denne kontrakten for to psv’er må være i nærheten av hva det er mulig å hente.
Synspunkter, noe jeg ikke har skjønt her?
Positiv spinn: Havila har inngått feit kontrakt men markedet ser ut til å ha priset det inn/ikke vektlagt det avgjørende betydning sett opp mot andre faktorer siden kontraktene i seg selv ikke løftet kursen nevneverdig i perioden etter de kom i desember 2020(!).
Negativ spinn: Tross supre kontrakter klarer ikke Havila å produsere overskudd og markedet synes ikke det derfor er noe å legge vekt på…
Meh…
Er ekstremt sikker på, tja over 90% sikker på at q3 blir et kvartal med flott resultat
Overskudd?
De var ekstremt nær i q2.
Av den relativt lille operative flåten opererer 4 av fartøyene i spotten, disse fartøyene har hatt en betydelig bedre inntjening i juli og august enn hva de hadde i q2, det mener jeg vil gi de nødvendige inntektene for å bringe selskapet i pluss i q3.
Kombinert med om jeg ikke husker feil så ble et av fartøyene reaktivert i mai?
Det betyr at man får 1 fartøy med 1,5mnd ekstra inntjening i q3 versus q2.
Uenig?
Tror nok du har rett i at markedet er i bedring og at antall inntjeningsdager per kvartal er økende.
Så er med på resonnementet. Ref. noen innlegg her er jeg imidlertid der at jeg tror Havila ikke nødvendigvis er «billig» gitt situasjonen i selskapet ellers.
Har sittet såpass lenge i denne at jeg vil si at det økte volumet en nå ser mer er trading og at folk spekulerer i oppgang på grunn av det i seg selv mer enn at selskapet har hatt en grunnleggende positiv utvikling.
Det stemmer at det er betydelig trading i aksjen, samtidig mener jeg at aksjen fortjener høyere kurs enn 2,50 -4 og jeg er ganske sikker på at den vil holde seg høyere enn det i tiden framover med eller uten tradere.
To av fartøyene går av kontrakt I oktober og desember, 2 av Csv’ene går av tidlig i 2022, det kan og bør bety flere kontraktsmeldinger i nær framtid.
Dette er potensielt 4 triggere i tillegg muligheter om reaktivering av et fartøy til hvertfall.
Og med fredet økonomisk situasjon vel til 2025 ser ikke dette mørkt ut.
Men, bare min høyst subjektive mening.
Om man ser kursutviklingen i et måneds perspektiv så kan den være avskrekkende for selv kaldblodige tradere. Avventer litt videre for å se Ann retning selv;)
Sett i lys av at tradere har og herjer i aksjen innimellom skal man være obs, samtidig synes jeg ikke det fratar at selskapet ikke er overdrevet priset overhodet.
Mcap 100 mill.
Men, så mener da også jeg at de fleste offshore rederiene er pinlig lavt priset.
Tatt i betraktning SOFF med P/B 0,12, SIOFF P/B 0,24 og Eiof med P/B rundt 0,5, så synes jeg HAVI er dyr(eller at de andre er altfor lavt priset) med en P/B på over 1, dette er også høyt over bransjegjennomsnitt. De har vel også den eldste flåten av samtlige, absolutt høyest gearing/gjeldsgrad og minst cashbeholdning. I verste fall ved en evt. ny nedstegning, så er det HAVI som først har behov for påfyll av kapital.
Helt enig i at de andre er lavt priset mer enn at Havi er veldig stivt priset.
Må bare si at jeg er helt sjokkert i positiv forstand av den 3 års kontrakten som selskapet signerte for Equinor i desember ifjor.
Uansett, selv med modifiseringskostnader for Charisma på 100 mill sitter man igjen med en dagrate for 2 ordinære psv’er på godt over 300,000.-
Det er helt formidabelt og legger faktisk et helt unikt grunnlag for at selskapet skal kunne tjene penger nå framover gitt at markedet forstsetter som nå.
Og likeledes har de 2 CSv’er som snart står uten kontrakt og vi vet at CSV’er er det formidabel etterspørsel etter ifølge alle redersjefer.
Så, at jeg leste den artikkelen bidro hvertfall særdeles positivt for min del og taler ikke akkurat mot at selskapet kan lykkes.
Ja, de var heldig med den
Men ifølge min oversikt så får jeg ikke 800 mill til å stemme, dette gir jo 22,22 mill i omsetning hver måned, 66,66 mill hvert kvartal. I oversikten min hadde Havi 65 mill PSV-inntekter i Q2, ink. spot.
Ifølge artikkelen ligger det modifisering av Charisma, hvor mye det utgjør vites ikke av undertegnede.
Men, bruker man 700 mill som jeg nevnte over ender man opp med inntekter på 58 mill./kvartal.
La oss si kontrakten da er på 600 mill og 200 mill til modifisering. Selv det gir dagrate på 275,000.- og totalsum pr kvartal for de to fartøyene på 49,3 mill.
Spotten var heller ikke den sprekeste for psv’ene til Havila gjennom q2.
Jeg aner ikke, uansett, den kontrakten er gull for selskapet.