Havyard utvikler og selger skipsdesign og skipsutstyr i tillegg til sin egen bygging av avanserte fartøy for verft og rederier over hele verden som opererer innenfor offshore olje & gass, fiskeri og havbruk. Havyard Group leverer produkter og tjenester innen hele verdikjeden fra fartøyets design, konstruksjon, ettersalg og livssyklus støtte til skip i drift.
Den 28.februar legges tallene for Q4 frem, og selskapet har selv snakket om 100 mill i overskudd for 2016:
Spennende teknologi og store muligheter
Havyard MMC eier 77,28% av MMC Green Technology, et av få norske selskap som tilfredsstiller IMO-kravene vedtatt av FN for rensing av ballastvann. MMC har utviklet et system som er lite og kompakt og beregnet på små og mellomstore skip, og kan ettermonteres (retrofit) . I september i fjor ble det vedtatt at ballastvanndirektivet trer i kraft ett år etter. Kravet tilsier at alle nye skip fra og med september 2017 må ha IMO-godkjent BWTS (Ballast Water Treatment System). Dette må i tillegg etterinstalleres i skip i drift innen 5-6 år, en flåte som i dag består av totalt ca. 50.000 skip.
Mer info om FN direktivet finnes i denne saken. Her sier MMC Green Technology blant annet:
Ratifiseringen av konvensjonen har stor betydning for oss som leverandør, men kan også bety enorme muligheter for norske verft som kan tilby etterinstallasjon (retrofit)
Ellers har US Coast Guard satt enda strengere krav til BWTS, og det gjenstår å se om de tilpasser seg IMO-kravene eller ikke. MMC Green Technology har et “USCG Acceptance Letter” på deres teknologi, så en kan forvente at de vil bli formelt godkjent av USCG (en godkjenning kun 3 andre selskaper har). Mer om MMC sin teknologi finnes her: http://www.ship-technology.com/contractors/wastewater/mmc-green-technology/