Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Havyard Group (HYARD)

Pressemeldingen fra 28/9 sier som følger:
Skipet, som blir nybygg nr. 123, skal bygges i sin helhet ved Havyard
Ship Technology sitt verft i Leirvik i Sogn og leveres i april 2017, med
opsjon på ett skip til som kan leveres tredje kvartal 2017. Kontrakten har
en verdi i overkant av 30 millioner kroner.

Vil det da si at 1 skip + 1 skip på opsjon = 30 mill, eller vil det da si at 1 skip = 30 mill + 1 skip på opsjon = 30 mill?

Jeg personlig tolker det til at 1 skip er 30 mill, og opsjon på ett skip til er ytterligere 30 mill, totalt 60 mill for 2 skip.

Slik tolker jeg det også @Mr.Bee - tror fort det bear-caset til @Janno kan slå feil, og at selskapet skal prises nærmere 1 mrd enn 500 mnok.

Jeg vet det vil slå feil, bare caset mitt er min vurdering av den faktiske inntjeningen og ikke spekulering i framtidige kontrakter iløpet av 2017. Selv om jeg vet at de vil få kontrakter på 4 nybygg i året i fra 2018 og utover.
Før hyard skal prises til 1mrd bør ordreboken være mye større, en kontrakt på 30 mil = ca 1.5 mil i fortjeneste. Men ja, når Havyard shiptec skaffer seg en ordebok på 1mrd per år+ står kursen i 40-50kr :slight_smile:

1 Like

Jeg kan for lite om dette altså, men er ikke 5% fortjeneste (1,5 mill av 30 mill) på et oppdrag i minste laget? Ville trodd et sted nærmere 15-20% ville vært mer normalt?

En del av prisingen skjer jo på forventninger også. Tror vi kan se kurs på 3x dagens kurs lenge før ordreboken er fyllt opp. Spennende å se hva de sier nå ved Q4 ifht. fremtidsutsiktene :slight_smile:

Havyard ship tec har tjent 1 mrd fra Q1-Q3 2016 og sitter igjen med 42 mill i profitt.

Skipsbygge-bransjen er veldig presset… Den båten vi bygget sist, hadde vi 10% på, og det er bra.

Joda :slight_smile: Å nå er fokuset rettet mot 2018 og ikke 2017 + utbytte nekt utgår i 2018 (pga forlengelse av lån) og MMC fortsetter å rekruttere https://www.webcruiter.no/WcMain/advertviewpublic.aspx?oppdragsnr=3348921876&company_id=609900&Link_source_id=0&use_position_site_header=0&culture_id=NB-NO

Er såklart veldig bull, men liker ikke å si at den skal gå 2-3x dagens kurs før ting faller på plass. Overlater den delen til deg @Nocturne :smiley:

2 Likes

Hehe, jeg prøver bare danne meg et bilde av potensialet i aksjen ifht. bull-caset. Bearcaset har du jo dekket lenger over. Regner med det blir litt trading i denne for min del, men ikke på disse nivåene håper jeg.

1 Like

Denne hadde faktisk gått meg hus forbi. Mener å ha lest at kontrakten har en verdi på 6 milliarder, men jeg finner ikke anbudet på doffin. Kontraktsdeling er vel og merke ikke før i 2018.

1 Like

Havyard MMC har ansatt en god del det siste halvåret.

I følge Bakke var kapasiteten allerede var sprengt i sommer (http://maritime.no/nyheter/havyard-innforer-lonnskutt/). Her har de klart å tilpasse seg raskt for å møte den store etterspørselen, så blir spennende å se hva MMC kan vise til på Q4. Kan det tenke seg at bedringen mellom Kina og Norge kan få ringvirkninger til oppdrettsnæringen, og igjen øke etterspørselen til Havyard? Dette kan jo potensielt bli stort allerede i 2017.

Har velt telt ca 15 nyansatte for MMC, 20 totalt for gruppen siden Q2 :slight_smile:

Svarer deg her @Nocturne Aksjen skal opp uansett, 25kr iløpet av 2017 og 40kr + iløpet av 2018. Men det kommer til å bli en bergådalbane, så lykke til med trading :wink:

1 Like

Takk @Janno - tenker ut på 17ish i første omgang dersom det gir mening rent teknisk. Nå lærer jeg meg bare bevegelsene i aksjen denne uken. Litt vanskelig når volumet ikke er megastort men det har jo tatt seg opp bare fra når jeg gikk inn!

Spent på om den dupper litt i dag. Tolker det svakt bearish at den ikke etablerte seg over 15 i går. Mulig ny test av 15 i dag og, evt. nedsalg ned mor 14 kr. RSI begynner å bli høy men det er mer å gå på enda :slight_smile:

http://www.skipsrevyen.no/ferdigstiller-installering-av-avlusere-pa-supplybat/ Bra folk er sysselsatt, kanskje 5 dagers uker snart :slight_smile:

3 Likes

Fikk så lysst til å poste noe Hyard tråden, fant denne :

Edit : kun for å vise meg :nut_and_bolt:

4 Likes

Må jo si jeg traff spot on her. Hehe, ble vellykket test av 14 kr i dag, så da er det mest sannsynlig opp i morgen. Hadde kjøp inne på 13.80 men fikk ikke noe … :cry:

Ja jeg fulgte med da du sa 14, men feila på 13,80 jeg også - jeg må lære meg å høre etter :slight_smile:
Håper på nye muligheter i morgen tidlig

Ikke gjør som jeg gjør, men gjør som jeg sier :slight_smile: Jeg må lære å høre på meg selv. Tenkte jo i går, jeg selger nå på 15 og kjøper tilbake på 14 men orket ikke da jeg ønsker å være long i denne og da må jeg være det. Kan ikke endre strategi plutselig.

@Hopeful fikk jo også den, jeg sa Nano skulle ned til 83, han la inn kjøp på 83.25. Han fikk aksjer, jeg fikk ikke :stuck_out_tongue:

Men vanskelig å treffe nøyaktig på kr. og øre. Derfor jeg kjøpte i går på 14.70, bedre å bare laste uansett når man tror kursen skal opp, enn å prøve å spare noen kroner for å få 10 øre billigere, enig?

Edit: @Hopeful - bare å komme deg inn i denne også :slight_smile: (Siden @Janno ikke hauser må jeg gjøre jobben. Hauser litt på HO også siden @Paddy80 mener det funker :slight_smile: )

2 Likes

Jepp enig i den, i morgen blir det andre boller og ingen skambud!

Men det funket med fisking i dag på Stillfront, fikk litt ekstra på 95 og 96 før den gikk opp igjen. Spanandes i morgen

1 Like

Er du inne i Havyard @Modda ? Del gjerne portisen din i portistråden om du ikke har gjort det allerede. Kjekt å se hva andre sitter på :slight_smile: