Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Havyard Group (HYARD)

Har vært oppe i media siste uken, Havyard, Kleven og Ulstein var vel alle syndebukker hær. Synd at det skjer, men vil bare presisere

“I forbindelse med den nye skrogkontrakten ved Nauta i 2017 har Havyard og GIEK gjennomført en omfattende undersøkelse av verftet der ingen avvik ble funnet vedrørende bruk av nordkoreansk arbeidskraft.”

Da har jeg fått tid til å gå gjennom Q4 rapporten. Selv om det dessverre ikke ble sorte tall for 2017 så var avslutningen på årets fin. Det viser at selskapet begynner å høste frukter av innsatsen som er lagt ned i selskapet. At selskapet faktisk overrasker seg selv med Q4-17 resultatet er jo hyggelig. De hadde ikke sett for seg at de skulle få betalt for dette før tidligst Q1-18.

Selv om dette ikke er ett selskap som er sexy for mange investorer så tror jeg at de som tar plass i disse dager vil får brukbart betalt i tiden fremover.

Andre her inne som har lest gjennom?

2 Likes

Ikke enda, nei. Skummet bare gjennom tallene. Ser jo greit ut. 2018 kan høste greie frukter for HYARD om de fortsetter å spille kortene rett. Det er litt risky aksje spør du meg personlig; lite volum og litt for lett påvirkelig kurs, men jeg sitter long mtp fremtidsutsikter og med hensyn til oppsiden som jeg anser som mye større enn nedsiden med dagens prising.

2 Likes

Skummet selv bare igjennom. Tenkte de kom til å tape mer pga verftet ( de tjener jo ikke på reperasjon og vedlikehold, bare holder folk i arbeid) + de har ansatt mye folk i Q3/4 til volumet som er kommet i slutten av q1. Men power solutions segmentet overrasket med STERKE tall…
Taper penger på ødelagt utstyr og nyinvesteringer i maskiner / eiendom osv ?

De har solgt Vestland offshore også? [Edit] Vest Nord Group AS = Vestland offshore `? :slight_smile:

Usikker på kursen videre, om folk ser inntjeningen i horisonten eller om de venter til faktiske inntjening fra HST og HPP segmentene som holder resten av Havyard group igjen.

3 Likes

Oppløftede rapport synes jeg. :slight_smile:
Lurer for øvrig på det samme som deg, @Janno. Det eneste jeg er sikker på er at jeg holder… :slight_smile:

1 Like

Løsnet litt i dag…? 5 nye ferger. Jeg begynner å få trua :slight_smile:

Kjøpte litt idag, både real cash og på NM, håper på en saftig luftetur, har vel tidligere også vert en aksje som går en del på news, er lite ledig volum ?

1 Like

Utrolig viktig for Havyard dette, vi kan vel anta at det ettersom er kontrakter med fjord1, ikke er kontrakter med gode marginer, men det er så viktig for å holde arbeidsstokken i arbeid og ikke minst ta vare på kunnskap og erfaring som selskapet besitter.
Bør kunne ginen oppsving i kursen framover dette, så får vi håpe det etterhvert også kommer inn kontrakter fra andre steder også.

Gratulerer til langsiktige aksjonærer her, det må være en lettelse å se kontraktssignering

1 Like

Det som kan være verdt å merke seg, er at Hyard lenge har slitt, dårlige marginer og ujamn ordre tilgang.
Hyard mener selv at den dårlige trenden er i ferd med å endre, det har vert en omveltning og en prises for å øke inntjening og spare utgifter.
Flere nye kontrakter i 17, samt nye kontrakter også nå i 18, vil sørge for høy aktivitet ut 2019, og underveis kan det ventes flere kontrakter, kanskje er Hyard en god inngang nå, for litt langsiktighet.
Ett mulig turnaround case
Som trading aksje, tror eg neppe den er høyaktuel, pga vanligvis lave volum.

I Havyard er det 24,7 millioner aksjer ( https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/HYARD.OSE/data )
Som igjen gir en mcap på ca 330mnok, dagens kontrakt skal være på 800mnok, finner det ikke i meldingen, står her :

Havyard’s strategy is to continue to develop the company as a maritime technology group with unique expertise and products throughout the value chain. Our focus areas are Energy, Fish and Transport, where we have established a strong market position in segments with good activity. In particular, the contracts for design, construction and equipment deliveries to five ferries to Fjord 1 show that we are successful in our efforts and the prospects for new contracts are good.
 After restructuring, the organization is more scalable and market-oriented, where we can quickly focus on areas where we are experiencing increasing needs. All business areas balance their activity between internal and external deliveries, where the goal is healthy growth with competitiveness and profitability at all levels.
 The order backlog is increasing with profitable activity for the coming years and has good expectations for 2018 and 2019.

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=Presentation+Q4+2017_IR+presentation.pdf&attId=172656

1 Like

God stemning :

1 Like

Siste innlegg her nå, skal i spamme lenger :joy:

Sjekk aksjonæroversikt, her er det jammen meg lite aksjer utenom toppene :

https://www.havyard.com/investor-relations/havyard-share/

Er vel gjerne grunn til at den kan går mye begge veier på lavt volum, lite tilgjengelig alsjer til lek og morro

1 Like

Gikk selv inn med en større posisjon på denne nyheten i dag. Forventer god q2, og spesielt god q3 og q4 i motsetning til de siste rapportene vi har sett. Har i grunn ventet på inngang over en lengre periode nå.

2 Likes

Trass en kraftig oppgang igår, så har eg store forventninger til videre oppgang i Havyard onsdagene fremover, stor ordrebok samt en synlig bedring i regnskapene som selskapet også mener vil børe en trend videre, vil gjøre at 2018 vil gi Havyard pluss tall.

3 Likes

Litt lite volum tilgjengelig for tradere her, skulle likt å se litt mer i ordreboka, begge sider

Hva skjer på onsdager, Kronn?

Fjord 1 bestiller hele fem ferger fra Havyard, som ikke tjener stort på byggekontraktene. Inntjeningen kommer fra tilleggstjenestene. – Konkurransen er stor innenfor skipsbygging, men blir vesentlig redusert for oss siden vi leverer en så stor del av verdikjeden ved å levere design og elektrisk utstyr sier Geir Johan Bakke, konsernsjef i Havyard Group. -Dette kommer til å bli et bra år for Havyard. (FA)

1 Like

Bortsett fra at det er viking Lotto, så veit ikkje eg, mener ?

Du skrev over at du hadde store forventninger til Havyard på onsdager fremover, trykkleif jeg ikke forsto?

Velkommen til Havyard.
Ble omsatt ca 12000 aksjer fra 11 --> 18 januar, folk trodde det var feil på børsen :sweat_smile:

2 Likes