Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Havyard Group (HYARD)

Det skjer nok det og :sweat_smile:

2 Likes

Mange “små” ordre ved Havyard design og MMC FP som ikke børsmeldes. ( eks installasjon og vedlikehold av kjøleanlegg til oppdrett / fiskeri )

3 Likes

Mener du her at det er veldig sannsynlig at Havyard Group får en kontrakt her, eller mener du bare at du aner en mulighet for at det kan skje?

En kombinasjon av begge? Jeg antok i desember at Sævik ville skape “mer profitt” da han gikk i konkurranse på kystruten anbudet som majoritetseier i begge selskap. Er ingen grunn til å utelukke at Havyard egner til å utruste cruice skipene på lik linje som med Fjord1 fergene.

Men jeg leser som sagt mye imellom linjene.

"Skipene kommer til å bli bygget delvis i Norge og delvis utenfor Norge. Jeg er egentlig litt forundret over at så få norske skipsverft har meldt seg på konkurransen i en tid der bransjen sliter, understreker han( Per Sævik).

"The ship design is already done, according to local reports, as the Havyard Group has put together a vessel concept and general plan. The company shares ownership with Havila, under the Sævik family"

2 Likes

Takk for svar! Et selvsagt førsteinntrykk er at det er langt fra usannsynlig.

Har litt å lese meg opp på når det gjelder dette selskapet. Fanget min interesse litt etter å ha lest, både på TI og i nyhetsstrømmen, om positive utsikter. Har vært inne med en liten posisjon etter knalldagen i Mars.

Det jeg liker med Havyard er at resultatet fra kvartalsrapportene nesten alltid stemmer med hva som er guidet. Ledelsen var åpne om at 2017 kom til å bli et svakt år etter et godt år i 2016, noe som gjorde det enkelt å selge seg ned. De har også vært klare på at 2018 og 2019 blir vesentlig bedre, med en solid ordrebok. Når det i tillegg har kommet nye kontrakter den siste tiden er jeg overbevist om at vi vil se overskudd de fleste segmentene fremover, og at denne aksjen vil være god å sitte i en periode fremover. Jeg regner med en kurs rundt 30+ mot vinteren :v:

3 Likes

“Det er ikke kjent hvor de fire nye skipene skal bygges – det opplyser Sævik at han skal ha klart relativt hurtig over påske.”

God påske Tekinvestors! :hatching_chick::baby_chick::hatched_chick:

2 Likes

21037432

Calusari biter på hausinga. God påske!

Disclaimer: Størrelsen på fisken på bildet er på ingen måte representativ for størrelsen på Calusaris investeringer/spekulasjoner i aksjemarkedet.

2 Likes

Det er ikke rare volumet bak oppgangen i dag, men vi er vel nå tilbake i trading-rangen for siste halvdel av 2017. Toppen av den er på ca 18 - 18,50.

Ikke helt tilfeldig at vi fikk en liten pause i oppgangen rundt 15,70? Ser at forrige oppgang stoppen på 38%-nivået, nå er vi rett på 50%-nivået. Konsolidering nå, eller skal vi rett videre til 61%-nivået?

Hmmm mine tanker er at stemningen på oslobørs kommer til å påvirke kursen litt denne uken/ukene. En liten konsolidering om ikke Sævik smeller ut nyhet om at kystruteskipene skal bygges/utrustes ved Havyard. :crossed_fingers:

1 Like

Kursen holder seg pent over skyen i 2-timers chartet, etter å ha støtten på bunnen av skyen / 38% fibonnacci.
image

1 Like

Hause rapport fra Rederiforbundet.
Åpnes i inkognitofanen https://sysla.no/maritim/torsdag-norske-rederier-vil-bestille-181-nye-skip-og-rigger-de-neste-arene/

Evt https om du vil bryne deg på litt mer lesestoff. Blir det “kamp” om verftskapasiteten, øker bygge marginene fort med inntektene til offshorenæringen.

"Planer om nybygg i alle segmenter
Kombinasjonen av forventninger om økt omsetning,
bedret driftsresultat og mindre stramt
kapitalmarked, vil kunne medvirke til at rederiene
er i bedre stand til å foreta kontrahering av nye
skip. I årets undersøkelse oppgir rederiene at de
har planer om å kontrahere tilsammen 177 skip og
fire rigger de neste fem årene.

Nesten seks av ti offshore service-rederier svarer
bekreftende på at norske verft vil være aktuelle
ved bygging av fartøyene. Dette viser hvor
viktig det norske offshore service-segmentet
er for norske verft og leverandørindustri.

2 Likes
2 Likes

Hvor stor del av MMC First Process er det Havyard Group eier?

Gjennomføring av fusjonen ble registrert i Foretaksregisteret 13. november 2017. First Process AS er slettet, og det nye foretaksnavnet for er selskapet MMC First Process AS. Aksjene i det fusjonerte selskapet er eiet 75% av Havyard Group ASA, og 25% av First Process Holding AS.

1 Like

Smetter dagens gevinst fra NANO-trades (pluss litt til) i Havyard. God helg!

3 Likes

Siden @Calusari påpeker at jeg hauser mye, skal jeg også baise aksjen litt for å få ned forventningene.

Ser ut som LO går til streik søndag, viktige saker på bordet. som pensjon og kost & losj for utenlandske arbeidstakere også ( noe som vil føre til økte kostnader ved innleie av utenlandsk arbeidskraft ved eks verftene) som igjen fører til at norsk arbeidskraft er mer attraktivt. Om jeg har forstått dette riktig.

Dette gjør det enda dyre å bygge i Norge, vet dog ikke hvor mye utenlandsk arbeidskraft Havyard har idag.

"Norske verft er med i konkurransen, men det er ikkje sikkert at nokon av Havila Kystruten sine fire nye skip vert bygde i Norge. Prisdifferansen er stor."

3 Likes

Stemningsbilde fra Hyard sitt vertf ved Sognefjorden.
Kan melde om høy aktivitet og god stemning med opptimisme med tanke på fremtiden.
Tror det er mangen «små» kontrakter som ikke blir meldt, men som kommer inn som en frisk pust i rapportene, god helg :

7 Likes

Hmm syns jeg ser noen :ship:i kaffegruten :face_with_monocle:

“Også nyopprettede Havila Kystruten, som fra 2022 skal betjene norskekysten sammen med Hurtigruten, har valgt å legge hovedkontraktene for sine fire nybygg til norskbaserte bedrifter, i konkurranse med kinesiske og europeiske verft. Konsortiet har gått vesentlig lengre enn konsesjonskravene, i og med at de bygger skipene for fremtidig nullutslippsdrift – da i en kombinasjon mellom elektrisitet og hydrogenteknologi.”

http://naturpress.no/2018/04/16/utslippsfri-kyst-kursen-er-lagt-na-ma-vi-ikke-vike/

2 Likes