Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Havyard Group (HYARD)

Norwegian Electric Systems leverer energilagringssystem på en PSV som jobber for Statoil

2 Likes

Mon tro om det ikke er på tide å gå inn i Havyard igjen snart.

1 Like

Les igjennom postene i innlegget mitt over. Sjekk SMA 20 dagers, 100 dagers og hvordan kursen følger. Fiskesnøre på 16-16.5kr som er 10% under SMA 100 er en grei inngang mener jeg om du vil inn.

Ble vel nevnt at resultatet skulle gå i null for 2017, så kommer vel noen førstegangs betalinger i Q3 / Q4.

https://www.skipsrevyen.no/internasjonal-ballastkonvensjon-trer-i-kraft/

http://www.mmcgt.no/en/wp-content/uploads/2017/05/Type-Approval-Certificates-MMC-BWMS.pdf

2 Likes

Havyardaksjen er fremdeles på sommersalg :wink: jeg takker og plukker litt mer :slight_smile:

Etter reisen fra 9,77 til 21,60 er jeg omsider inne igjen på 16,40. Nå kan den bare å hele veien opp til 21,6 igjen og vel så det :smiley:

1 Like

Benyttet sjansen til å kjøpe i dag jeg og. Tanken er å sitte frem og utover 2018

1 Like

Her er det bare å plukke det man kan :slight_smile: selskapet guider selv at 2017 blir tøft, 2018 blir bra, og 2019 blir megabra. sitter ut 2019 i denne. Minst.

I forhold til godkjenningen til MMC av USCG vil jeg nevne følgende.

Man skiller mellom 2 ulike godkjenninger av USCG:

1. US Type approval (typegodkjenning)
  2. Acceptance letter / AMS (Alternate Management Systems).

Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det fungerer, men slik jeg har forstått det henger typegodkjenningen en del høyere enn AMS av følgende årsaker:

• Fartøyer som bruker US typegodkjente ballastsystemer har systemer som er testet og godkjent av USCG.
  • Fartøyer som bruker AMS-godkjente ballastsystemer (systemer med typegodkjenning fra annet land enn USA, f.eks IMO), kan bruke systemet i 5 år etter fartøyets “compliance date” (ikke sikker, men tror det er når et fartøy settes i tjeneste for første gang - korriger meg gjerne om jeg tar feil). Om AMS-systemet en bruker ikke blir US typegodkjent innen denne perioden, må en ettermontere et annet US typegodkjent system for å følge forskriftene til USCG (noe jeg antar en må følge for å operere et fartøy lovlig i USA).

Selv om man har et AMS har USCG selv uttalt at det ikke automatisk betyr at man en eller annen gang i fremtiden vil få US typegodkjenning.

Som dere ser av linken under er det kun 5 selskaper som har US typegodkjenning (Ecochlor er nå godkjent, Erna first er fortsatt “under review”) og over 100 selskaper som har AMS, inkl. MMC. Hva jeg referer til i tidligere innlegg vedr. å ha vært i kontakt med MMC er US typegodkjenning, AMS har de hatt en stund.

Slik jeg har forstått det er MMC i prosess med å få US typegodkjenning, og som dere forstår er man på en ganske eksklusiv liste ved godkjent typegodkjenning av USCG.

Selskaper med US typegodkjenning og AMS:
http://www.slc.ca.gov/Programs/MISP/USCGTALetterFinal.pdf

Mer informasjon om US typegodkjenning og AMS:
http://www.worldshipping.org/industry-issues/environment/vessel-discharges/u-s-approval-for-ballast-water-treatment-technology

1 Like

OceanSaver (som er en av de som står oppført under ‘Approved’ på side 3 i .pdf filen) er konkurs. Ble meldt i Finansavisen i går.

1 Like

Ikke rart det… Med 100 mill i underskudd hvert år i 5 år, og rundt 20-30 mill i underskudd i de 5 årene før det igjen, er det ikke rart at en til slutt går konkurs.

Oppdatering fra MMC:
Vi er i prosessen med USCG typegodkjenning og gjør samtidig testing for reviderte IMO G8 gudelines.
Vi ser ingen grunn til at MMC BWMS ikke skal bli USCG godkjent, noe prosessen sammen med DNVGL og NIVA bekrefter.
_ _
Brgds,
Håvard Gjelseth, MMC GREEN TECHNOLOGY AS, Cell: +47 41 22 56 56, web: www.mmcgt.no

Ettersom vi snart skriver oktober, kan man vel legge håpet om intensjonsavtalen hyard inngikk i juni død. (http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=429681)

Dette betyr egentig “ingenting”, da Havyard har fotfeste i såpass mange markeder at man jevnlig vil høste nye kontrakter og fylle ordreboken for 2018 og 2019 enda mer opp :slight_smile:

Jepp, det jeg også tenker. Har kontaktet IR, så får vi se om han i det hele tatt sier noe om det @Hallakis.

Okei, Flott om du deler et eventuelt svar med oss her @Mr.Bee :slight_smile:

Good news, virker ikke som om intensjonsavtalen er helt død, se svar fra IR under!

Hei!

Beklager sein tilbakemelding. Prosessen rundt avklaring av dette prosjektet har dratt ut i tid. Vi kommer tilbake med børsmelding så raskt vi har noe å melde.

Pål Aurvåg

2 Likes

Meget hyggelig. Da er det bare å avvente :smile:

NES i siget også fortia med batteripakker.

1 Like

Topp at de ulike selskapene fordeler jobber videre i verdikjeden!

Ellers synes jeg følgende er litt interessant:

Fra 14. august:
Norwegian Electric Systems is happy to announce several new contracts, which means that the order reserve now has exceeded 500 mill NOK.

Har man passert 500 mill, tørr jeg å påstå å si at ordrereserven på tidspunktet var under 510 mill.

Fra 27. september:
Bergensselskapet nærmer seg 600 millioner i ordrereserve, og markedssegmentet innen energilagring er raskt voksende, ifølge Berg.

Nå nærmer reserven seg 600, og vi kan ta anta at reserven er på over 575 (hadde den vært lavere ville man kommunisert at reserven er på over 550), så verdien på denne avtalen burde teoretisk sett minst være på 575-510 = 65 MNOK.

Dog mulig det er meldt noen avtaler, eller at noe er levert, i perioden 14/8-27/9, som jeg ikke har fått med meg.

Veldig interessant Mr.Bee. Merkelig at dette ikke børsmeldes. Ordreboken fortsetter å fylle seg opp, og vi venter fremdeles på en mulig børsmelding av intensjonsavtalen Havyard inngikk i juni :smile:

Samtidig kan det nærme seg en USCG typegodkjenning for MMC. litt usikker på hvor langt i prosessen de er her(?).

Vanskelig å si hvor langt på vei man er i den prosessen, men når jeg snakket med dem i fjor mente de at det ikke var utenkelig at de hadde noe sommeren 2018.

Uavhengig av det, jeg følger ukentlig med på oversikten til USCG som oppdateres 2-3 ganger i uken. Så fort MMC er på listen sier jeg selvfølgelig ifra :slight_smile:

1 Like