Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Havyard Group (HYARD)

“Selv om prisen var noe høyere, gjorde standard og leveringstid at skotsk rederi valgte norsk leverandør.”

Normalt bygger Inverlussa sine båter hjemme i Skottland. De to siste har de imidlertid bygget hos norske Havyard.

“Det er noen verft der, men vi har lurt på å drive i Norge. Ved å bygge her kan vi få hjelp til å kunne komme inn i markedet. Vi valgte å bygge her på grunn av standard og leveringstid, sier Ben Wilson, administrerende direktør i Inverlussa til iLaks.”

“Prisen er noe høyere her, men vi får kvalitet. Og leveringstiden er også verdt litt ekstra. De er ikke like raske i Skottland. Jeg går ut i fra at det har litt med størrelsen til verftet å gjøre.”

Båten ble nemlig ferdigstilt på rekordraske fem måneder.

Liker spesielt godt denne;

– Vi hadde kapasitet og kunnskap, og vi vil bygge arbeidsbåter i fremtiden.Vi har muligheter for det fram til sommeren. Men deretter er det fylt opp. Vi har fått kontrakt på åtte ferger, en tråler og verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», forteller Stokkeland til iLaks.

Har prøvd å lage et oppsett på de store avtalene med info om levering. Gjerne si ifra om det feil eller noe som mangler, så korrigerer jeg.

image

2 Likes

Meget pen oversikt der @Mr.Bee. Har ikke anledning til å dobbeltsjekke, men stoler på at du har rett :smiley:

Synes forøvrig det er ufattelig rart at aksjen ligger å vaker rundt 16-17kr. Sitter å vurderer om jeg skal gjøre noe så drastisk som å doble posten min.

Bare å bruke Maritime sin liste som legges per mnd. Å som dere ser, så begynner andre verft å få økte ordrebøker i motsetning til 16= økte marginer

Det jeg har gjort, men samtidig lagt til verdi på avtalene… :sunglasses:

1 Like

Haha, jeg har faktisk vurdert det samme! Hva med et komprimiss, i stedet for å doble øker vi med 50%? :wink:

@Mr.Bee. Jeg er med. I neste uke øker jeg posten min med 50%, og setter samtidig lock-up på aksjene fram til 2019. Ergo blir jeg ikke å selge en eneste aksje før tidligst 2019 :slight_smile:

JEg tror dere er inne på årsaken til at kursen enda ikke er høyere - nemlig at inntektene ikke kommer før i desember 2018. Aksjemarkedet er ofte ganske kortsiktig begynner jeg å erfare. Hvis jeg vet at selskapet vil levere i 2019 kan jeg kjøpe i dag og sitte på dem, eller satse på andre aksjer en stund og så kjøpe i Havyard om et års tid feks.

Det KAN tenkes det vil være smartere å bruke de 50% på et eller flere andre aksjer en stund.

(har ikke satt meg inn i selskapet selv)

Jupp det stemmer og delvis at en person som kjøpte 280k aksjer på kurs 2-8kr gevinstsikrer akkurat nå, har fulgt med topp 20 hver uke så. Samme skjedde sommern 2017, pga den lave omsettingen klarer en større person/aktør å holde kursen nede.

De fleste som sitter i Hyard nå er langsiktige, da de kortsiktige er ristet av etter den kraftige oppgangen før sommeren :slight_smile:

2 Likes

Det jeg finner litt merkelig er at det finnes få aksjer hvor en tydelig får vite at 2017 er utfordrende, samtidig som en får vite at 2018 og 2019 - allerede nå - blir 2 gode år. Flere burde jo i utgangspunktet ta til seg dette når det er så åpenbart, men andre velger dessverre å gå for helt andre selskaper.

1 Like

Hvis jeg i praksis hadde kunnet fryse investeringen, altså at det ikke ville vært mulig for meg å gå ut av aksjen i mellomtiden, kunne jeg vært interessert i å kjøpe for å holde. Dessverre har jeg vist meg som en utålmodig eier som lett lar meg friste til å kjøpe noe annet etter en kort ørkenvandring. Funcom feks har jeg nå solgt ut 1/3 og kommer kanskje til å selge alt før oppgangen - med tap. Når jeg vet at jeg oppfører meg på den måten vil det være “dumt” å kjøpe en aksje jeg tror vil gå opp først om et år. Jeg har tapt en del på å bli fristet til å selge for å kjøpe noe annet…

Er ikke enig i at man ser inntektene først i desember 2018. Havyard skal blant annet levere 6 ferger til fjord1, der den første leveres allerede i april/mai. Jeg tror havyard vil levere 4 gode kvartaler neste år.

Oi leste bare 2018 og ikke des 2018, selvfølgelig heller ikke enig i det da bestillinger blir betalt før/underveis og etter levering. Q4 iår blir også bra, da det er guidet å gå i null iår.

Ah - ja selvsagt får de betalt en del underveis. Jeg tok utgangspunkt i listen over og trodde første store levering var desember 2018 (men ser nå at første levering er mai 18).

Noen som vet ca hvor stor avanse Havyard har på leveransene? Regner med det ikke er rene inntekter de summene vi ser over.

Kan nok regne 8-12%

1 Like

Foreløpig verdi på avtaler med levering i 2018: 1.448 MNOK
I tillegg er det nok kapasitet på andre avtaler + en del avtaler som ikke meldes. La oss derfor si at verdien for 2018 leveranser fort kan være 1.600 MNOK.

8% fortjeneste: 128 MNOK
12% fortjeneste: 192 MNOK

Nå har jeg ikke gjort annet enn å ta fingeren i været, men er et overskudd på 100 MNOK i 2018 mulig? I så fall, da er vel MCAP på 416 MNOK lavt…? :slight_smile:

2 Likes

Det er jo en syklisk bransje, så vanskelig å si hvordan det vil være om noen år, men ja da høres 416MNOK lite ut.

Et overskudd på 100mnok er absolutt mulig. En dobling av dagens kurs føler jeg er bortimot bankers ila neste år