Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hei. Er en fersking innen aksjer

Dette er et godt forum, men noe som kjennetegner oss er at vi tar høy risiko. Sjekket risiko nivået på porteføljen min på nordnet og den er i taket og det vil nok enhver analytiker eller aksjemegler være enige i.

5 Likes

Av norske aksjer har jeg Next og Natto, kan være verdt å sette seg inn, begge casene er basert på sterk organisk vekst, noe som er vanskelig å finne i disse tider og som gjerne prises høyt.

En ting du bør tenke på er at det er viktig å ha en strategi for både å velge aksje, og timing, du kan finne et fantastisk selskap, men bomme helt på timingen (og dermed få lav avkastning), og vice versa, bli rik gjennom å ha veldig god timing i selskaper som ikke skaper verdier for aksjonærene over tid.

Et annet tips er å spre deg over flere aksjer, ihvertfall rundt 5 siden det kan alltid skje noe uforutsett som ingen venter som tar bort mesteparten av verdien i aksjen over en natt. Selv i “trygge” selskaper. Gjerne også flere aktivaklasser, f.eks råvarer, renter, kryptovaluta osv. og en del likvide midler så du kan gå inn med mer når gode muligheter byr seg i gamle eller nye case.

7 Likes

Imponert over hvor bra nye medlemmer blir tatt i mot av både gamle og nye TekInvestorer! Blir nesten litt rørt! :smile::+1:

17 Likes

Mitt tips:
Kjøp aksjer i selskaper du forstår deg på. Som en IT/data mann har jeg prøvd å kjøpe meg inn i olje og finans aksjer, men det har gått helt feil vei. Når jeg startet å fokusere på IT aksjer så gikk det mer den rette veien.

Du må også tåle å tape litt penger i starten, for det er nettopp det du lærer av…dessverre(?)

Velkommen skal du være @rayman

8 Likes

Godt poeng @larsen. Jeg ville funnet en relativt lav-risk og en med høy. Kitron og Stillfront hadde vært mine valg.

2 Likes

Her var det mange gode råd og ta med seg, får sette meg inn i noen av tipsene som har kommet. Innen bransje er det bygg og anlegg jeg har mest kunnskap om, er jo en del spennede selskaper der også som har vokst bra de siste åra. Veidekke og Af gruppen er 2. Tusen takk for alle gode svar og råd.

3 Likes

Hehe, er bare å se på at fond nesten ikke blir nevnt. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Har noen indeks fond som er langsiktige. Men må ha noen aksjer også da jeg synes fond er veldig kjedelig. Takk for tipset.

Husk diversifisering! Velg et bredt utvalg av aksjer på ulike nivåer av risiko i vidt forskjellige bransjer i som ikke er avhengige av hverandre, og gjerne fra flere land.

1 Like

Hvis man er interessert i enkeltaksjer, så er det vanskelig å følge godt med på mer enn 3 - 5 aksjer. Da blir det vanskelig med diversifisering. Da hadde jeg heller satset på firmaer som driver i bransjer man forstår.

Diversifiseringen hadde jeg derfor gjort via internasjonale indeksfond. Alternativt f.eks. betalt mer med på lån. Jeg vil si at om du har lån dyrere enn huslån, hadde droppet aksjer.

2 Likes

Velkommen skal du være. Mitt beste råd er å finne deg en aksje i noe du interesserer deg for, slik som Larsen nevnte mtp iT. Sett deg noen kriterier eksempelvis. -norsk firma -utbytte -etc
Trenger ikke være så mange det er snakk om. Les deg opp på dem, sjekk flere forskjellige forum.

Lykke til!

1 Like

Takk for rådet. Ha en fin kveld videre :slight_smile:

1 Like

Takk for rådet. Ha en fin kveld :slight_smile:

1 Like

Det ble så jeg kjøpte meg inn i Scatec Solar, Kitron og Monobank. Alle er langsiktige poster, var litt sein med og komme meg inn i Kitron så ble på kurs 6,20.

3 Likes

Scatec kjøper jeg meg opp i og… spennede om vi får en stigende trenkanal der nå… ser helst at den holder seg over litt over 28 nå…Og ikke bryter ned igjen.

2 Likes

Ser at den har gått mye ned i år og selskapet har jo meldt at de planlegger solparker for minst 12 milliarder. Så håper at aksjen vil snu trenden den har hatt så langt i år, men hvem vet. Legger ved link til dette http://syslagronn.no/2016/09/23/syslagronn/skal-bygge-solparker-for-mellom-12-og-14-milliarder_158731/

2 Likes

Enig i det, eller som Buffett sa det: få person har blitt rike på den 7ende beste ideen sin. På den annen side er jeg veldig skeptisk til strategien om å være all-in i en aksje siden det alltid vil være en viss risiko for at noe uforutsett skjer. Allerede ved 2-3 aksjer vinner du mye i risiko reduksjon.

8 Likes

For min del hadde jeg godt for Axa, kommer til å bli veldig god sparing utover kvartalene, og jeg er veldig lykkelig som langsiktig aksjonær etter at Greven er ute mm, og nytt kompetent bredt styre er på plass.