Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hei. Er en fersking innen aksjer

Lurer på hvor bør man sette noe av sparepengen sine, har noe som kan investeres i aksjer. Tenker langsiktig, har ingen gjeld og grei økonomi. Gjerne begrunne litt hvorfor dere anbefaler selskap.

1 Like

Hvilken risiko søker du da ? Langsiktig ville jeg kanskje tittet på Nom :slight_smile: Får å lære deg aksjemarkedet ville jeg kjøpt litt Funcom :slight_smile: Men det er bare min mening. :wink: Har selv hatt en bratt læringskurve, dette formuet er særdeles lærerikt. Mange feller å gå i og, så etter å ha lest litt bøker om emnet fant jeg min måte å investere i aksjer på. Swingtrading passer meg best. Mange flinke folk her som sikkert kan gi deg råd, med det viktigeste er å stole på deg selv og dine egne vurderinger. Her råder grådigheten :slight_smile:

2 Likes

Hvis du er helt fersk i aksjer er du egentlig heldig som har funnet tekinvestor så fort, her er det en fin tone og mange som skriver veldig informativt.

Vil også anbefale deg Shareville, da må du først ha en konto på nordnet for å få tilgang.

I starten så vil jeg anbefale å fokusere på selskaper som har profitabel drift, som f.eks:
Kitron
Hexagon
Link
Skandiabanken

Begynn med å surfe til hjemmesiden til selskapene, gjør hjemmeleksen, les om produktene og les kvartalsrapporter.

4 Likes

Har konto hos nordnet og har Shareville, har lest litt på det forumet også. Virker som de du har anbefalt virker som relativt trygge selskaper. Spesielt Skandiabanken og Hexagon, skal lese meg opp på de. Takk for godt innspill.

Et selskap som går med solide overskudd og samtidig har veldig god vekst i aksjekursen er absolutt mindre risikofylt enn mange andre.

Funcom ble nevnt over her er et selskap som er en enkel måte å lære at i aksjemarkedet en dog eat dog verden hvor de proffe tjener pengene til amatørene.

3 Likes

Funcom er vell litt risky, kjenner noen som har store tap på de. De kjøpte på topp for en del år siden, falt som en stein. Men de har vell noen spill som skal lanseres ganske snart, som kanskje kan gi suksess :slight_smile: Nom har jeg sett litt på, men har gått veldig mye nå på kort tid. Vet ikke om det er av så stor betydning men. Takk for god tilbakemelding :slight_smile:

3 Likes

Nå nevnte jeg Funcom som en god aksje og lære seg hvordan aksjemarkedet fungerer. En aksje som går både opp og ned. Men det er Høyrisiko ja :slight_smile: jeg sitter nesten all-inn i aksjen meg selv da, mest fordi jeg har troen på at denne gang går det bra. Men Nom derimot har gått mye, men det er også jaggu på tide. Jo mer jeg ser på aksjen, jo mer overbevisst blir jeg.

Funcom er vell av type veldig høy risk/høy reward. . Har en liten post i NEL som også er veldig risk, men det er på grunnlaget av jeg tror på hydrogen innenfor transportsektoren. Skal sjekke litt rundt de du nevnte, hva tror du om strongpoint? De har vell ganske trygg økonomi, men mangler vell de helt store kontraktene. Som du ser har jeg lest litt og fulgt med, men pleier ikke og gå inn i noe før jeg har rådført meg med folk som kan det. Tape penger går fort, men å spare de opp igjen tar lang tid :slight_smile:

Hexagon er en veldig fin måte å være med i Hydrogen forøvrig. :slight_smile:

Skal lese meg mer opp på begge, Nom har jo kommet med noen nyheter i det siste da. Og så har de jo en eiendel i keliber også som kan gi bra gevinst hvis prøvene er gode. Personlig er jeg litt skeptisk til Funcom, det er mye på grunn av at folk jeg kjenner har tap på den aksjen. Men det kan for all del være en god aksje på sikt det også :slight_smile:

De har vel kontrakt med Mercedes om levering av tanker de skal bruke på sin hydrogenbiler? eller tar jeg helt feil?

Jeg tapte et sted mellom 65-80k på funcom når jeg var ny med aksjer en gang i tiden. Men lærer av det også haha…

Mitt tips til deg er å se på Axactor. Kom deg inn nå og tenk langsiktig, da har du gode muligheter for å tjene veldig bra.

Nytt selskap, men de gjør det godt allerede. Er forventet at de leverer bra i Q3 :slight_smile:

2 Likes

Ok, da har jeg vært seriøs og konservativ lenge. :slight_smile:

Finnes ingen bedre aksje enn NANO på Oslo Børs. :wink:

4 Likes

Ja man lærer av det, men for min del er det litt for kostbar lærdom :slight_smile: Axactor er en aksje det har stått mye om i de fleste forum har jeg lagt merke til, de har jo gjort det siden de starte for 1 år siden. Og av det jeg har lest så er vel Endre Rangnes med der, og han vet jo hva han driver med. Takk for ditt innspill. Begynner og få mye og lese meg opp på nå :slight_smile:

Virker som Nano og Funcom er gode venner på HO nå… Blir sikkert GULL for begge :smile:

2 Likes

Er vel en grunn til at ingen har anbefalt HO. :stuck_out_tongue:

1 Like

Har lest noe på HO, men det virker som det er flere useriøse en seriøse der. Bare min mening om HO. Men skal lese meg opp på alle forslag som er kommet her. Takk for innspill. Ha en fortsatt fin Lørdag og en riktig god helg.

4 Likes

Enig mye som blir sagt her! Har holdt på med aksjer en stund nå, men anser meg selv som fersking enda. Jeg brukte alt for mye tid på HO (for mange useriøse der til at man ikke klarer å lese uten å bli irritert er min oppfatning) i starten av min “karriere”. Anbefaler sterkt dette forumet også er jeg selv blitt veldig glad i Shareville.

Starbreeze er fortsatt et hett tips! Ligger under kursmålet på 27kr i analysen fra SEB og de vokser eksplosivt fortsatt. Mange utgivelser på vei og avtaler med IMAX og Smilegate kan på sikt gi en vanvittig oppside. Den har steget mye de siste årene, men tror fortsatt på femtilappen om et års tid. Les mer på star-aktien.se eller join oss på Discord chatten :wink:

kjøp index/fond om du ikke ønsker å bruke tid på selskaper. Warren Buffet sitt best investeringråd er vel noe slikt som månedlig sparing i S&P 500. Noe som betyr at man får markedets avkastning over tid.

Bruk egne meninger konsekvent. Om du kan/er interessert i tek følg it-selskaper. Disse selskapene kan du diskutere med andre flinke personer her inne om du ønsker.

Hvis du ønsker å være langsiktig i aksjemarkedet kan du finne mye bra utenom HO! Liste over selskaper folk her inne bruker tid på er eks.:
Star
FC
nano
Nel
Nom
Gig
Nokia
Hugo
ASETEK
Osv.

NB: tror mange kan få mye igjen for å bruke stoploss på en fornuftig måte.

Edit.
Disclaimer
Stockpicking krever at man har sitt eget syn rundt ting. Om man gjør feil (alle gjør feil) så er det ditt eget ansvar.

2 Likes