Noen som har tilgang til hele artikkelen?
Man bør også ha i tankene den lave freefloaten i HPUR. HEX eier ca 75 % og har lock-up på 180 dager på sine aksjer fra IPO
Når man ser på prisingen av Everfuel så kan HPUR og dermed også HEX doble seg. Men MCAP er jo lite relevant
Noen som har noen tanker om hvorvidt CMD førstkommende mandag er pluss eller minus for kursutviklingen?
Synes fortsatt det er forunderlig at HEX skal handles på kurser som tilsier tilnærmet «gratis». Men, så skjønner jeg pent lite av ESG.
Kan det være at typiske større kjøpere av slike industriaksjer stiller seg tvilsom til at Purus kan forsvare den verdien som den i dag prises til på børsen, og dermed i stor grad ser bort fra verdiene som ligger i HEX sin andel? Og frykter en eventuell nedtur dersom Purus skulle falle sammen kursmessig?
Det kan være noe av forklaringen ja. Samtidig skulle man tro assosiasjonen til Purus og ESG-hypen veide opp for dem og vel så det. HEX er jo ESG selv også (såvidt jeg kan forstå).
Kopi fra Molle27 hos Nordnet
Hexagon Purus opp 17% - det betyr at HEX sin eierandel i Purus har en verdi på ca. 58 kroner pr. HEX-aksje. Så implisitt er nå rest-Hexagon priset med negativ verdi med en HEX-kurs på 56. Forstå det den som kan…
Kjøpte litt jeg
HEX-kurs = 66kr nå
Burde bli “rest-verdi” på 8kr da?
Uansett om den er negativ eller 10, så virker dette som en dissonans som markedet burde rette opp (før eller siden) - men hva vet jeg.
Edit:
HEX opp 7 %, HPUR opp 25 %
Pling plong.
På sluttkurs i dag er verdien av HPUR beholdning til HEX ca 14,1 milliarder
MCAP HEX er ca 13, 2 milliarder
HEX opp eller HPUR ned?
Jeg tok ett lodd her i dag på at tyskerne vil like Capital Market Day på mandag. Tvi, tvi.
Tipper vi er et godt stykke over eventuelle kursmålene på Purus nå, derav ingen frigitte kursmål😂
Tåler NEL nesten 50 mrd. tåler Purus 15 mrd? I alle tilfelle er HEX priset til mindre enn Purus
Tror vi skal en kort tur innom 100 i første omgang, kanskje allerede på mandag. Deretter en kort rekyl før eventuell videre oppgang. Det baserer jeg kun på at 100 kroner er en psykologisk grense. Tok gevinst på 40% av beholdningen (140% avkastning på 3 uker) rett og slett fordi det ikke er forsvarlig. Hva som helst kan skje på mandag😂
Hva er potensiale i Hexagon Composite?
Sluttkurs 11 des var kr 58,1, dvs eks utbytte var restverdien i Composites teoretisk kr 54 etter fradrag for verdien av utbytteaksjer.
Eierandel i Purus utgjør med dagens sluttkurs i purus kr 62. Med andre ord er Morselskapet med dagens sluttkurs på kr 66 verdsatt til 4 kr mens verdien tidligere på dagen var negativ. Etter mine beregninger kan Hexagon Composites aksjen ha en teoretisk verdi på 116 kr. I tillegg burde underliggende verdier endres med 0,75 kr for hver kr Purus endres.
Det blir spennende å se hvordan markedet priser selskapene fremover og ikke minst om Hexagon Composites deler ut flere Purusaksjer til aksjonærene.
Jeg kjøper ikke alltid ting jeg ikke har lest meg opp på, men det hender… Hva er det slags JVmelding? Noe man kan forvente info om på mandag?
Står litt om det på s. 21 i denne presentasjonen. Det står også her at det forventes signering i q4 2020. Så jeg regner med det er nært forestående nå.
Edit: feil link i første post
Først nå skjønte jeg at det er Purus som skal inngå en JV meg kineserne og ikke HEX
Beklager, jeg som som er off topic! Noen som tar seg bryet med å lage en Purus-tråd?
Pluss litt HO-regning, som såvidt jeg kan forstå stemmer ganske godt:
1 HEX aksje eier 0.86 Hexagon Purus aksje.
Realtime HEX: 66.85 NOK
Realtime Hexagon Purus: 79.95 NOK
1 aksje eier 0.86 Hexagon Purus AKSJE = 79.95 x 0.86 = 68.76 NOK
Så hvis man nå kjøper en HEX aksje akkurat nå til 66.85, får man altså:
(0.86 Hexagon Purus aksje = 68.76) + HEX DRIFT/VIRKSOMHET GRATIS!
Og hva er HEX DRIFT/VIRKSOMHET egentlig verdt, mon tro? Tja…siste dag før børsnotering av Hexagon Purus 11.12.2020 var verdien 6.63 milliarder NOK når man trakk verdien av eierposten på 74.93% av aksjene i Hexagon Purus den gang (4.70 milliarder NOK/27.30 NOK pr. aksje) fra market cap HEX (11.33 milliarder NOK)
=>
Verdi HEX DRIFT/VIRKSOMHET pr. HEX aksje = 6.63 milliarder :199767989 = 33.20 NOKSå ikke verst å kune plukke opp rundt 35 kroner på gaten i tillegg til HEX aksjen man får for 66.85, eller…?