Her var du lynrask.
«INDEKSENDRINGER: DNB tror det er sannsynlig at Hexagon Composites vil gå ut av OSEBX/OSEFX-indeksene fra 16.mars mens Norconsult vil komme inn. Fra før har DNB antatt at Arendals Fossekompani, DOF Group og Wilh Wilhelmsen A kommer inn og at ABG, Aker Horizons, Hexagon Purus og REC Silicon går ut»
Enda et negativt moment for HEX+. Især HPUR er i en kritisk fase, hvor utgiftene i lang tid vil overstige inntekter. Å holde fast ved 4-5 milliarder og EBITDA på 0 i 2025 er bare tull; Da må virkelig alt de gjør går riktig vei.
Mht. HEX: Det er virkelig å håpe at de snart begynner å tjene penger; Om også de skal låne store summer til høye renter for å møte nødvendige investeringsbehov, så ender også de opp i grøfta.
Med en EV på 5,7 milliarder er HEX dyr, om man, som meg antar at de har store investeringsbehov om de skal vokse.
Verdiene de har i HPUR tilsvarer muligens 600 millioner, så da er en justert EV omtrent på litt over 5 milliarder.
Verdivurderinger er veldig avhengige av øyne som ser.
Mine øyne: 0,65 kr. fortjeneste med i underkant av 5 milliarder i omsetning ( snitt 24 og 25). P/E 20 er virkelig godt betalt for HEX med en utrolig deprimerende trackrecord siden Engeset overtok for 11 år siden.
Da havner vi på 13 kroner. Så legger vi til en jokerpremie på biten i HPUR, samt uforutsette gunstige momenter ( bytte av Engeset f.eks.), samt noen TA og makro- momenter, og da havner jeg på at den kommer til å teste forrige bunn på litt under 17 kroner. Litt av en kaos cocktail
Det er i grunn skrevet spontant, med tanke på at andre kommer med sine verdivurderinger. Jeg har stortsett basert meg på eksisterende tall hentet fra ulike nettstedet, uten å legge til noe som helst, og uten hensyn til eksisterende ANALyser fra disse korrupte husene. Så kom gjerne med din vurdering her, slik at vi får en levende tråd, fra oss amatører!
Jeg har som sagt ikke brukt like mye ressurser som før når HEX+ har blitt vurdert, men lover forandring, især når andre kommer med konstruktive tanker/ analyser rund HEX(+)
Vurder selv om Engeset har gjort en bra innsats, velvitende om at han får mer en dobbelt betalt samnenlignet med bedre ledere i like store norske selskaper. For HPUR sin ‘ leder» er det enda verre: Han får tre ganger så mye enn andre i samme situasjon. Dessuten er han muligens innehaver av norgesrekorden i å brenne av milliarder av kroner i forhold til omsetning.
Ikke rart at duoen ble kastet ut av Saferoad i sin tid! !
Ille for Norge AS at et lovende selskap innenfor grønn industri ble overlatt til disse.
Jeg tror ikke at de noensinne kommer med ærlige vurderinger; De har det jo som konsept å lure aksjonærer til stadig mer utvanning, for å kunne betale gigantlønninger de har. 22 millioner til to dårlige ledere er jo helt vanvittig og i mine øyne kriminelt. Så skal nan huske på at de har et helt busslass med overbetalte ledere. Her snakker vi om Farnborough som har lønninger som om de var Arsenal!
Slettet
Jeg synes ikke alt er helsvart. Nettoresultatmarginen har forbedret seg betydelig i 2023 sammenlignet med de negative tallene fra 2020 til 2022.
Kontantstrøm fra driften har forbedret seg betydelig i 2023 sammenlignet med 2021 og 2022.
At lederne er en gjeng overbetalte byråkrater er jeg enig i.
Jeg får baser på info hentet fra Nordnet
P/E ratio = Markedsverdi / Årsresultat 2023
P/E ratio = 3 922 MNOK / 1 136 MNOK ≈ 3.45
Nå er jeg en glad amatør som ikke regner så mye så godt mulgi jeg tar feil.
Du får rett i denne. Valgte å ta tapet og solgte meg ut de siste dagene.
Ser du fikk en p/e på 20, men på Nordea står det 3,35 og DNB har 101,35
Noen ide om hvordan kursmålene på 30 fra DNB og en til beregnes?
Litt merkelig at det er så forskjellig beregning av målene.
Noen som kan forklare hvordan de beregnes?
Fra Nordea: … Videre estimerer Jacobsen at selskapets forbedring i driftsresultat før ned- og avskrivninger (EBITDA) som ble observert gjennom 2023 har fortsatt inn i fjerde kvartal, med en estimert EBITDA på 123 millioner kroner. Det forventes at utsiktene forblir positive.
Analytikeren forventer særlig sterk etterspørselsvekst i segmentet for mobile rørledninger og betydelig potensial i USA når den nye naturgassmotoren for tunge lastebiler lanseres våren 2024. På grunn av de fortsatt sunne utsiktene for Hexagon Composites, gjentar Jacobsen en kjøpsanbefaling og et kursmål på 33 kroner. Med en estimert EV/EBITDA for 2024 på 9,9x, mener analytikeren at selskapet er undervurdert.…».
Jeg ser at DNB avstår fra et kursmål. Det er vel fordi de har fått et oppdrag fra HEX
Legg merke til at Nordea bemerket: …. Når det gjelder risiko, mener analytikeren at hovedrisikoen for Hexagon Composites er endringer i reguleringer og regjeringsinsentiver for naturgass, vedvarende utfordringer i forsyningskjeden, og fortsatt kostnadsinflasjon……
Jeg vektlegger ikke «analyser» som sendes uten videre ut til småinvestorer. Gratis lunsj i finansverden finnes ikke. Det betyr ikke at de er verdiløse, men du må nok selv gjøre grovjobben.
Jeg har ikke gått veldig inn i HEX ennå, noe som er et must om man skal vurdere kursmål.
Av HEX og HPUR har jeg alltid ment at HEX er det beste valget, og det har ikke blitt mindre, men jeg eier ingen aksjer i noen av de ( sitter kun på min største tabbe de siste 3 årene: 10% i SCATC).
Hovedgrunnen til at jeg alltid har foretrukket HEX er at løsninger med gass involvert vil øke i minst 20 år til. Både i USA og i Tyskland ( lokomotivet i Europa) vil vi se det, men også i andre land, som skal vekk fra kull.
Men foreløpig så holder jeg meg unna HEX, inntil de snur utviklingen.
Siste handel i HEX var i februar i fjor hvor jeg solgte meg ut på kurser mellom 35,40 og 36 kroner
Det er mange måter å beregne verdier på. Er selv litt gammeldags, og er opptatt av netto fortjeneste per aksje, selskapsverdien ( EV) gjeldsgrad osv. Det er i grunn summen av det hele som er med å vurdere om en aksje er billig eller dyr.
Selvom historikk i en aksje ikke forteller alt, kan det si noe om hvorvidt de har klart å utvikle seg.
Under Engeset, så har aksjekursen( justert), vist negativ utvikling de siste 10 årene, og det mener jeg er ille, især fordi markedet for produkter de lager har mangedoblet seg. Får de inn en bedre leder, vil det rask gjenspeile seg ( i løpet av to år).
18.5655 var salgsprisen da disse solgte sine aksjer:
Ashley Remillard, Karen Romer og. Rick Rashilla.
Foruten det, så har det kommet en ny analyse fra den ellers så optimistiske Anders Rosenlund i SEB, hvor han nedjusterer kursmålet med 20%.
Innholdet kjenner jeg ikke til.
I 2021 advarte jeg mot den utrolig dårlige trackrecord Engeset hadde i både Saferoad og HEX, og alle de negative konsekvenser dette kunne få. Der er vi dessverre nå.
Det må nye koster til før de styrer det hele i avgrundet.
Veldig frustrerende at styret har latt de to hovedskyldige sitte så lenge. Tragisk at HEX ikke har hatt nettooverskudd siden middelalderen🆘
Jeg har fortsatt ikke satt meg inn i alle aspekter ved selskapet, og deretter en verdivurdering, men rent teknisk så har vi nok ikke sett bunnen, også fordi disse tre innsidere hadde så mye hast med å selge seg ut.
Man må være forsiktig med hva man ønsker😂