Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

HexagonPurus

For de som ikke gidder å leite opp mine skriverier om HEX+, så kan jeg si at langt over 95% av all handel jeg har gjort i HEX+ i mange år, har gitt positiv avkastning, og gjør at jeg på tross av kun grønne investeringer går solid i pluss, selvom det grønne markedet har kollapset.
Legg også merke til at jeg ALLTID foretrakk HEX fremfor HPUR i en tid hvor SAMTLIGE ANALytikere foretrakk HPUR ( kursmål 150… megleren som ble pålagt å skrive det tøyset var vekdig « anerkjent», og har nok tatt imot uhorvelige summer for lureriet…han har tatt sine millioner og flyttet til varmere strøk, hvor han slipper unna løgnkulturen).

Jeg har pleid å misbruke HEX+ til makrosyn; Grunnen er at selskapsspesifikke ting samt hva som skjer der ute påvirker kurser ( til F.eks. HEX /HPUR).
Mye er selvsagt kjent ( water under the bridge), men til dere som lurer på hvilken vei det går nå:
Alt som er kjent er gjenspeilet i dagens kurser, og da er det å holde øye med den amerikanske tiåringen og makronyheter rund inflasjon og annet relevant uvurderlig.

Totalen av alt det,som ikke forstyrres av norske finansmedier peker på mere uting i vente. Les alt du leser kritisk er mitt råd, og ikke la deg blende.
Eksempel:
« Det er kapitaltørke, og derav 10% rente i obligasjonen til HPUR»
« renter på lån er nåpå vei ned, og åpner for gunstigere finansiering. Dessuten så blir mer og mer av kapitalen bundet opp i aksjemarkedet ( f.eks. pga. pensjonsfond utenfor Norge)».

Det jeg prøver å si er at de « gamle» lover fra min tid er i endring, og at det mange ganger kan være lurt å ha et digitalt termometer som måler tempen i enkeltaksjer….

Monitor: som vanlig gode og nyttige indlæg😀
Godt med noget makro og meninger :+1:

Dansken

Haha… Neste mandag reiser jeg igjen til Nederland, og sover i Danmark ( Kolding). Kun en ukes tid….
10 åringen ligger nå å vaker nær 4 og det er « the Canary In the colemine» Et brudd oppover vil medføre økt salgspress.

Mandatory Notification of Trade by Primary Insider

1 Like

Tilfeldig? Tror selv ikke på tilfeldigheter… Da øker han beholdningen med 10%. Handelen er småpenger for ham, og da er dine konklusjoner like verdiløse som mine😂.
På makrofronten ser det mindre bra ut: Inflasjonen flere steder i EU er på vei opp ( men også steder hvor den ligger lavt nå), og økonomien i USA går fortsatt for bra til rentenedganger, som i beste fall kommer sent Iår.
10 åringen har idag etablert seg over 4, og om ikke den reverserer på veldig kort sikt, så har nok «the Canary In the coalmine» dauet…
Grønne aksjer ( selvsagt med noen få hederlige unntak), som er avhengig av lånte penger vil få forlenget pinetiden.
HPUR kan kun havne på lista over « hederlige unntak» om de glemmer kanarifuglen og skyter gullfuglen isteden…. Det må være en serieproduksjonskontrakt over lang tid og mye penger involvert til gode nettomarginer.
Apropos nettomarginer, så opererer selskapet fortsatt med gigantiske marginer ( 10-15% på sikt, mens jeg går ut fra 5-7%. Grunnen er den veldig topptunge organisasjonen, samt store lån til høye renter. Når de i tillegg hopper på alt som lukter grønt, så blir kostnadene skyhøye.

Om inflasjon i EU målt av Eurostat. De preliminære tallene viser en økning i snitt fra 2,3 i november til 2,9 i desember på årsbasis for land med euro. I Nederland var den på kun 1,2%, så det er store variasjoner.
Variasjoner skyldes både de store forskjellene i energikostnader ( og annet selvsagt) fra land til land, men også ulike måter å rapportere på. Snitttallene er for meg det eneste man kan legge vekt på, og da er økningen mer enn forventet.

11,60 og 8 var mine kursmål. 11,50 -11,60 og 8,80 sier andre sider. Jeg har for øyeblikket ikke så mye tid til analyse, så du må selv følge med på 10 åringen og annet.

M:
Fint tip — tak

Dansken

Hexagon Purus ASA: Minutes of Extraordinary General Meeting

Notifiable transaction

Det var ikke mye futt i denne nyttårsraketten…Virker ikke som makrobildet tillater noe som helst oppgang

Og der var kursen 2 kroner lavere enn innsidekjøpet… Ganske utrolig.

Alt grønt krakker igjen…makro og verdensbilde ødelegger helt. Virker helt bunnløst. Enkel måte å tape penger på akkurat nå. Mange tar nok mye tap, går inn igjen, tar mer tap osv

Korriger meg om jeg tar feil, men Purus virker som et selskap med mange fugler på taket, men få i hånda. En tid rant det inn store, langsiktige kontrakter i milliardklassen som ikke synes å materialisere seg. Kursmessig er selskapet bare en ren tragedie.

Med dårligere makro er vel det grønne skiftet det første som ryker når tema blir nedskjæring og innsparing.

Kursmessig en tragedie.
Selskapsmessig går alt etter plan, kapasiteten på hydrogen transport systemer er doblet fra 23 og Utsolgt.

1 Like

Virker som denne og andre grønne kvalitetsaksjer prises etter at det jevnt over ikke vil foretas virkelig store grønne investeringer før verdenssituasjonen er en helt annen. Så dramatisk er dette.

https://www.weforum.org/impact/clean-energy-in-emerging-markets/

Det kommer.

Disse rapportene…alt stemmer, men hjelper fint lite, situasjonen i verden på mange ulike plan har satt kjepper i hjulene
Vanskelig å se det kommer et skifte, endring med det første
Men det kommer vel ja. Hex selskapene har ihvertfall bevist at de er aktører å regne med
Det som er ekstra tragisk er at mange har fått et grønt krakk(80 til 8 i denne feks må kalles krakk) rett i fleisen midt i en tid der indeks har gått som en kule. Så går man kanskje over i indeks med det som er igjen rett før et makro krakk. Da blir det ikke mye igjen.

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/01/18/heavy-duty-vehicles-council-and-parliament-reach-a-deal-to-lower-co2-emissions-from-trucks-buses-and-trailers/

1 Like