Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

HexagonPurus

Ingen som vet hvilket meglerhus som har et kursmål på 9,40?

Aksjen utvikler seg slik jeg forventet, og objektivet jeg satt på kort sikt er nå også tatt ut. Ny ATL ble i satt idag (7,24), og jeg finner egentlig ikke noe støtte i mine streker.
Jeg forventer at den faller under 7, fordi styrken i nedgangen ikke har avtatt.
Jeg begynner å bli nysgjerrig på tallene; Fallet tiltok i det tallene ble kjent for selskapet/ kom fra trykkeriet? Så har vi sett en snøballeffekt, også grunnet grusing av andre hydrogenaksjer.
I og med at jeg ikke vil analysere situasjonen utfra fundamentelle vurderinger før tallene kommer ( jeg ser også enorme sprikende tall fra ulike meglerhus, langt unna mine egne tidligere vurderinger, og tildels langt dårligere enn mine antagelser), så kommer jeg ikke med nye kursmål før etter at tallene er kjent. Under 7 sier TA, men det er igjen avhengig av endel ting jeg ikke vil spå om nå.

Har ikke det noen sånne kursmål som du snakker om. Laveste jeg har sett er 13 (DNB), og ABG har 15 - kurser de vel forventer ila ett år. Konvertering på lånet er 12,75.

HPUR er jo i aller høyeste grad et vekstselskap, og tallene de kommer med nå spiller ikke så stor rolle etter min mening. Alle skjønner at de ikke kommer til å bli hela i taket, men de har allerede sikret videre finansiering til 2025 og det forfaller vel betalinger fra tidligere inngåtte avtaler i år. Det er også grunn til å tro at selskapet er i en god posisjon og flere avtaler vil følge.

Aksjen er med andre ord kraftig feilpriset, og det som senker kursen er elendig sentiment og storbanker som selger. TBONY har solgt 3 091 519 aksjer siden 31 desember 2023. Det merkes med denne omsetningen, og kursen er -37,69% i denne perioden :head_bandage:

Når det kommer til TA bør det nevnes at det er ubalanser som skal tettes helt opp til 17,72. Er med andre ord mye oppside her - teknisk.

1 Like

Må vel kontrakter til for å få den opp på kort/mellomlang sikt. Som du sier sentimentet er elendig og med verdenssituasjonen og mulig fire nye år med Trump så er jeg usikker på når det vil snu opp igjen. Men er helt sikker på at HPUR slår tilbake når tiden er inne. Jeg toner ned grønne investeringer nå og satser på aksje/rentefond for det meste. Kommer tilbake igjen på et litt annet tidspunkt heller.
Men helt umulig å ikke kjøpe litt her på disse nivåene…

https://www.wsj.com/market-data/quotes/NO/XOSL/HPUR/research-ratings

Flere ( utenlandske) sider som angir at et hus har redusert sitt kursmål til 9,40, den siste måned. Disse « analyser» i HPUR kan du få gratis av meg, men innholdet kan gi verdifull info. Samtlige « kursmål» av samtlige hus har alltid ligget betydelig over realkursene og uten hold i virkeligheten.
Et tips der: Alle gangene husene bygger sine ting på hva ledere i selskapene fronter, så kan du kaste de i søpla.
Jeg har langt bedre erfaringer med å gjøre antagelser frem i tid selv. Selvsagt kan slikt støy fra hus påvirke kurser i det korte bildet. Å være skeptisk til hus ( som ikke gir deg noe av verdi gratis), er er must om du skal investere selv.

Hexagon Purus selected by New Flyer for the fourth time as partner for the hydrogen bus market in North America

1 Like

Beholdningen til de 20 største eiere er høyere nå enn i slutten av november, så da er klientkontoen til den belgiske aktøren ikke årsak til et så voldsomt fall.
Selskapet er i en dødsspiral, hvor de låner uhorvelige summer til ågerrente, parallelt med at milliardkontrakter ikke blir materialisert, og hvor den siste spikeren i den grønne kista snart blir en realitet:

Hexagon Purus ASA: Results for the fourth quarter 2023

Hexagon Purus ASA: Award of performance share units and restricted share units

Ingen store overaskelser. «…. The Company retains its target of NOK 4-5 billion of revenue in 2025. Improving profitability and reaching EBITDA break-even in 2025, combined with prudent and restrictive capital deployment, is of critical importance to the Compan……»

I mitt mest optimistiske scenario så kan de oppnå 4 milliarder i 2025, men ikke netto overskudd før tidligst I 2027. Det begrunner jeg med høyere rente og inflasjon i lengre tid, samt en noe uklar strategi i hvordan de skal begrense kostnader fremover ( utover det som står i rapporten).
Jeg har dessuten ikke tiltro til ledelsen.
Risikoen for ytterligere finansieringsbehov er tilstede i mitt sinn.
Dermed så er det fortsatt rom for ytterligere nedgang, også styrt av sentimentet i markedet og børsklima. Hydrogenindekser i USA ned 5,5% idag og PLUG og BLDP ned over 8%. NKLA ned 7,23%.

https://www.finansavisen.no/energi/2024/02/18/8099281/venter-ny-gullalder-for-hydrogen

«INDEKSENDRINGER: DNB tror det er sannsynlig at Hexagon Composites vil gå ut av OSEBX/OSEFX-indeksene fra 16.mars mens Norconsult vil komme inn. Fra før har DNB antatt at Arendals Fossekompani, DOF Group og Wilh Wilhelmsen A kommer inn og at ABG, Aker Horizons, Hexagon Purus og REC Silicon går ut»

Enda et negativt moment for HEX+. Især HPUR er i en kritisk fase, hvor utgiftene i lang tid vil overstige inntekter. Å holde fast ved 4-5 milliarder og EBITDA på 0 i 2025 er bare tull; Da må virkelig alt de gjør går riktig vei.

Laveste kursmål er nå 8,50
https://www.wsj.com/market-data/quotes/NO/XOSL/HPUR/research-ratings

Jeg vet fortsatt ikke hvem som har kommet med det.
Veldig mye henger på om inngåtte avtaler resulterer i materialisering av kontrakter i 2025. Jeg tror at de pådrar seg langt høyre kostnader i 2024 og 2025 og at de må ty til investorer for å be om mere penger. En emisjon på disse nivåer vil bli kostbar.

Det var givende å lese mine gamle innlegg om HPUR. :joy:

Muggost og jeg fikk mye pepper fordi vi ikke var med i halkelujakoret. I etterkant så var vi moderate i våre vurderinger. Virkelig verdt å lese og så plukker du ut det som er verdifult for deg.
Jeg setter ikke nye kursmål nå, og skal ikke kjøpe HPUR; De sier selv at kostnader til personell og varer/ tjenester vil ta av, mens økte inntektene i første halv år vil utebli.
Om de brenner av for mye penger, vil også menigheten gjøre seg opp en mening rund både nye kapitalbehov i 2025, samt de mange spørsmål mange har rund HINO og MB kontraktene. Konsensus ligger vel på at de brenner av 1,6 milliarder de neste to år. Selv tror jeg på 1,8-2 milliarder ( begrunnet med trøbbel for noen av kontraktene, forsinkelser og merutgifter i Kina)
Selv tror jeg at HINO og andre etterhvert satser på (solidstate) batterier produsert i Kina, og at HPUR ikke kommer til å bli en leverandør av slike løsninger i fremtiden; integrerte løsninger vil etterhvert lages på noen få plattform, som da komme direkte fra batteriprodusenter.
Det er ikke noe jeg HÅPER, men ikke mindre sannsynlig. Heldigvis for HPUR har de flere områder de kan vokse på, og dunkene kan fortsatt lages til integrerte løsninger ( serieproduksjon).
På kort og mellomlang sikt har jeg dog en «vent og se»holdning; For mange ting som ikke er på plass, og penger renner ut av selskapet. Regn med ytterligere 4-5 kroner i negativ EPS i tiden som kommer.
Blir toppledelsen byttet ut ( Les hva de gjorde med Saferoad i sin tid. Dette er Saferoad XXL), så kan man gå inn, etter at de har fjernet ukulturen, fått stell på økonomien og strategien, samt omgjort bedriften til noe verdifult.

Også DNB har nedjustert kursmålet atter en gang ( 11 kr.), som nå er mediankursmålet for ialt 7 hus. Høyeste kursmål en av de 7 har er 15 kroner.
Jeg ( og flere) har regelmessig påpekt at de ulike hus gjerne fastholder ved eldgamle utgåtte « ANALyser».
I det siste mener jeg å se noen forandringer ( til det bedre). Er det flere enn meg som har synspunkter rund analyser/ nye kursmål?
Har de endelig skjønt at de fleste har mistet tiltroen til hele meglerbransjen? Ikke rart når de konsekvent har kursmål skyhøyt over realkursene ( som hovedregel).

Vil det ikke være naturlig med en rekyl etterhvert? Tjent gode penger på Hpur rekylen opp gjennom. Går fort 100% på et par dager. Der er vi nå så mye som den har falt.

Som selskap tror jeg også de vil få det tungt fremover.

Du tror på en rekyl samtidig som du tror de får det tungt som selskap fremover ?

1 Like

Det jeg opplever ,er at meglerhus senker kursen i takt med fallet…
Blir litt useriøst å ha 22kr når kursen er 7.
Hydrogen kommer for fullt :+1:

1 Like

Skulle det være uforenelig?

Det er riktig at det foregår mye på hydrogenfronten, især teknologisk. Det nyeste er en hydrogen påhengsmotor.
Men at fremtiden vil inkludere mange hydrogene løsninger, er ikke ensbetydende med at det er penger å tjene i HPUR ( og det har mange fått erfare når kursen nå er en brøkdel av det den var for 2-3 år siden).
OM f.eks. HINO utsetter eller annulerer kontrakten med HPUR, noe som har skjedd mange ganger når HEX+ har inngått avtaler om serieproduksjon, så vil gjelda og utgiftene overstige inntekter i veldig veldig lang tid fremover. HEX+ har siden de mistet kontrakten med Audi i 2019 mistet de fleste av sine milliardavtaler.
Husk at HINO ikke har plassert ordrer, og sålenge det ikke skjer blinker alle blinklys.
I og med at produksjonskostnader for hydrogene løsninger på alle nivåer er langt høyre enn først antatt, og fordi de ulike aspekter for å få til helhetlige løsninger uteblir, så er det ikke utenkelig at utrulling av materiell utsettes atter en gang, og det er DER problemet ligger for HPUR og andre aktører. Både NKLA og PLUG går hard ut med sine planer om utrulling, nettopp fordi det settes store spørsmålstegn ved tidsrammene her.

Slike nyheter var ventet og heldigvis så finnes det fortsatt en infrastruktur for tyngre kjøretøy, men lovende er det ikke . For et selskap som HPUR er det viktig med serieproduksjon NÅ, og spøkelsene er annullering og ny teknologi som forbigår de løsninger HPUR tilbyr pt.
Kortsiktig er det alltid penger å tjene eller tape i risikofulle aksjer som HPUR.

Du er flink å formulere deg Monitor1.
Men vi må jo forholde oss til fakta, det er ikke noe som tilsier at eks Hino avtalen ikke går etter plan…
Hvis hvis. Hvor er eks Nordfjord kjøtt HVIS Rema1000 sier opp avtalen,og ikke selge deres kjøtt ???

Særlig ikke når eier av eier av Hino er tredje største eier i HPUR

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010904923

Så 28/2 ble det registrert 1.400.000 aksjer som er shortet av DNB. Om det er noen jeg ikke stoler på så er det DNB: Mest sannsynlig har de shortet en post nær 1/2 prosent i lengre tid, som de ikke behøver å rapportere. Nå er posten gjort synlig ( over 0,5) for å presse kursen ytterligere ned, med som formål å innløse posten.