Det har kommet flere negative nyheter de siste dagene fra andre hydrogenselskaper, samt spekulasjoner rund PLUG.
Det selskapet som er shortet mest i Norge er NEL, og ANALytikere fra flere hus kaster seg på svertebølgen. Kursmålene senkes regelmessig.
Teknisk så peker de allerfleste parametre i feil retning.
Jeg opprettholder det betingede kursmålet på 6 kroner. Ved en generell nedgang på børsene vil den nok kunne gå enda lavere. Mht. HINO, så holder jeg fast ved at ingenting er i boks der før det kommer ordre. HINO avtalen er en erstatning for en tidligere avtale, som bl.a. utsatt oppstart med ett år. Jeg anser det som sannsynlig at avtalen igjen blir erstattet med en ny sutteklut. Grunnen har jeg nevnt tidligere ( dårlig samordning mellom infrastrukturplaner, finansiering, utrulling av materiell osv.). Frossen sirup…
I hvilken grad dette er bevisst styring ( slik at oljebransjen kan plukke opp gullkornene til gråsteinpris) er uvisst.
I egenanalyse ( noe jeg gjør regelmessig), så har jeg stadigvekk betraktet meg selv som « moderat optimist».
Det siste halvåret har jeg dessuten brukt mye mindre tid på å vurdere især HEX+, men også andre aksjer.
Fordi jeg primært vil kjøpe grønne/ESG aksjer, så har jeg også lenge sittet på gjerdet ( 90%).
Den strategien har vist seg å være kjedelig, men riktig.
Jeg har funnet ut at jeg må bruke mer tid på analyse igjen, om det skal bli noen avkastning på meg.
I likhet med mange er jeg rimelig frustrert over den manglende utviklingen i grønn sektor, som i mine øyne har blitt overstyrt av kapitalkrefter og tildels av politikere. ( især finansverden, oljesektor og høyresida i politikken).
Min tese er at kapitalkreftene/ oljesektor/politikere bevisst trenerer grønn industri, for å forlenge levetiden på svart industri, som ( når grønn industri ligger for døden) etterhvert plukker opp restene til småpenger.
Tesen overførte jeg også på selskapsnivået, og derav mine tanker om Mitsui, som kommer til å plukke opp restene i HPUR.
Det ser jo unektelig ut til at første offer på alteret er hele hydrogenindustrien.
I en link jeg la ut på Hydrogenpro, så sto det f.eks.: «…… Revealed in its Q4 2023 report, the company said, “Given the recent market backdrop combined with the need for further regulatory clarifications in the US, the previously announced plan to establish a manufacturing facility is now put on hold.”
The decision comes just two months after the US Treasury proposed its guidance on how hydrogen producers can access the Inflation Reduction Act’s (IRA’s) 45V hydrogen PTC.
HydrogenPro has stressed the decision does not alter its focus on the North American market, saying it remains a “top priority” and it still plans to establish a “strong footprint” near customers.
The decision was revealed just after the US Regional Clean Hydrogen Hubs (H2Hubs) selected for $7bn of funding called for the 45V guidance to be amended.
In a joint letter to the Treasury Secretary and a Senior White House Advisor, leaders of the H2Hubs said the guidance on the 45V PTC may have “far-reaching negative consequences for the entire domestic clean hydrogen industry.”
Elsewhere, upon revealed 2023 net losses of $1.36bn, Plug Power said it was dedicated to bolstering its financial profile in 2024.…»
I beste fall et usikkerhetsmoment med store konsekvenser for den mobile delen innenfor hydrogene løsninger.
Tilbake til HPUR: Teknisk så er situasjonen blitt betraktelig forverret de siste to dagene, især på mellomlang og lang sikt, primært grunnet nye brudd på støttenivåer ( som jo egentlig ikke finnes utfra aksjens korte historikk).
Fundamentalt så er det fortsatt slik at det jeg kjenner til av analyseinnhold fra hus, fortsatt baserer seg i alt for stor grad på selskapets egne tanker om fremtiden.
Jeg kjenner dog ikke til innholdet til analysen fra et ukjent hus med kursmål 8,50.
I mitt scenario legger jeg til grunn nye finansieringsbehov i løpet av neste år ( etter å ha brent av mer enn 1 milliard i løpet av 24/25. ). Det sier seg selv at eventuelle fremtidige nye finansieringsbehov vil bety betydelig utvanning, om kursen ikke er betydelig over dagens nivå.
Jeg må selv tygge mer på all info, og da især hvor dypt det stikker med den manglende investeringsviljen i sektoren.
Mest sannsynlig skjer det ingen endringer sålenge det ikke er utstrakt vilje til å avvikle alle former for subsidiering av svart industri ( slik det er konsensus om blant eksperter).
Pengestrømmen til svart industri har ikke avtatt, og risikoen i mesteparten av grønn industri er skyhøy, og da især innenfor hydrogen.
Jeg skal gjøre et forsøk å konkretisere dette med nye kursmål, om det er forsvarlig å gjøre.
https://www.wsj.com/market-data/quotes/NO/XOSL/HPUR/research-ratings
7,60 er nå laveste kursmål fra et hus.
Jeg skulle gjerne lest innholdet.
Monitor1 har du shorta hpur ???
Kan det være noen tvil om at han har det? Har aldri sett noen bruke så mye tid på å baisse et selskap man “ikke er interessert i”. Kan ikke ta slikt seriøst.
VELDIG tydelig at dere ikke følger meg. Da hadde dere visst at jeg ALDRI shorter, eller kjøper opsjoner. Jeg enten sitter i aksjer eller er ut av det. HEX+ vurderinger har jeg gjort siden 2021… og idag nådde HPUR kursmålet.
Nå har jeg annet å gjøre så selvom det i grunn haster med nye vurderinger, så må du ikke vente på mine skriverier.
Nedgangen fra over 80 kr til 5 kr er så ekstrem. Slik jeg tolker det sliter rett og slett verden noe helt voldsomt med å tro på fremtiden akkurat nå. Det må være det svarte bakteppet.
Problemet er vel at grønn eufori har blitt drept, av politikere, oljebransjen, finansverden og investorer. I min naivitet så gikk jeg selv fem på, fordi jeg ikke undersøkte nøye nok hva grønne lån var for noe.
Det er nå engang slik at «verden» ikke vil regulere det som er helt avgjørende for at grønne løsninger fremtvinges.
Og de gangene de fremtvinger grønne løsninger hvor befolkningen blir fristet til grønne løsninger, så blir de lurt: Nederland er størst på at husholdninger har solpaneler ( subsidiert). Når alle har investert så skal «p,utselig» strømselskaper ha betalt for overskyddsstrøm ( noe som da medfører at ALLE tjener seg søkkrike på dette utenom befolkningen, som aldri vil oppleve å gå med overskudd.
Mht. hydrogenløsninger har jeg blitt veldig skeptisk til om det blir en del av en grønn fremtid, sålenge ikke politikere VIL styre grønne prosesser. Fordi den teknologiske utviklingen går hardt, så vil dagens grønne selskaper ikke nødvendigvis vil bli grønne vinnere. Personlig så mener jeg at ALT ANNET enn grønn industri vil være investerbar, og at det vil gå veldig lang tid før det blir et politisk krav å avvikle noe så enkelt som subsidier til svart industri: Midlene anvendt til det slår hvert år nye rekorder, og også i Norge så subsidieres svart industri i en helt uvirkelig grad.( både politisk, via finansverden og med medvirkning fra investorer),
Vi er ikke helt ned til 5 kroner ennå, selvom vi utfra TA kan se 4 tallet. Jeg har ikke gjort hjemmeleksa enda, så jeg sier ikke noe om hva mine egne forventninger er< Det er usannsynlig at vi skal opp med det første; Da må det skje noe grunnleggende og det skjer jo ikke.
Det som investorer må vurdere utenom sannsynligheten for at HINO ikke utsetter produksjon med enda ett år er avtalen om å ta imot batterier; Er det noen som vet om noen har forpliktet seg til å kjøpe disse batteripakker, som HPUR har forpliktet seg til å kjøpe? Jeg finner ikke noe der.
Om HPUR har forpliktet seg til kjøp, utenom at noen kjøper HPUR sine pakker ( det ville ikke forbause meg om disse amatører faktisK har kjøpt produkter de ikke har en kjøper for), da er vel selskapet i grunn teknisk konkurs.
Det er denne jeg sikter til:
De burde komme på banen å gi oss en oppdatering på dette: Vi finansierer tross alt gigantlønna til disse gribber.
Pidestallideologien de nå er forstander av, bør de legge vekk; Om noen fortsatt er villig til å satse grønt, så må de kunne forlange at selskapet gir oss en grunn til å gjøre det, utover glansbildestrategien ( vi er «beyond that point» mht. HPUR; Arrogansestrategier blir gjennomskuet og da virketr de 110% mot sin hensikt).
Til potensielle investorer: Er det en fremtid i Litium Ion batterier? Jeg mener fremtiden er solidstate batterier og alt annet enn Litium……Et EKTE selskap orienterer investorer om REALITETER… der er ikke HPUR. De kåret nettopp priser på verdens dårligste filmer/ aktører.
Jeg nominerer HPUR i kategorien « verdens mest arrogante selskap». Noen andre forslag?
Det man som investor også må
vurdere er de enorme nedgraderinger fra meglerhus, og da især begrunnelsene.
Selv har jeg aldri vært med på «
HPUR bølgen» og ment at HEX er en tryggere investering siden HPUR ble lansert, og i stor motsetning til disse korrupte hus, som det snart må lages strenge regler for. Strategier som går ut på å lure småinvestorer må det bli slutt på, selv under venstrefascister.
Tilbake til disse nedjusteringer, så er det eneste interessante her grunnen til lavere utsikter enn 115 kroner som en « ANALytiker hadde som kursmål. Han har mottatt sine millioner for det og reist fra korrupte Norge for evigheter siden.
Dette er ikke direkte svar til skribenten over, der er det er tydelig at slakt av Hex selskapene er en slags syk passion.
Alle de grønne kvalitetsselskapene jeg følger har falt mer eller mindre like mye som Hex selskapene. Jeg tror derfor ikke det er selskapsspesifikke årsaker. Men hvilke som klarer seg gjennom stormen og reiser seg til slutt er ikke så lett å vite. Jeg mener det er Putins krig som er hovedårsaken til svalestupene. Det sammen med inflasjon og høye renter er ikke særlig bra kombo
Og det hviler et mørkt bakteppe bak det meste nå, der mange omstillingsprosjekter og/eller prosjekter som krever enorme investeringer blir satt på hold. Det er nesten aldri en kontraktssignering å se på newsweb lengre. Før kom de som perler på en snor.
Jeg har fulgt HEX+’selskapene i evig tid så å si, og vurdert de i alle lys. OM de hadde hørt på mine innspill hadde de ALDRI havnet i det uføre de nå er oppi. Det er selvsagt et ledelsesansvar og når de tar 2-3 ganger så mye betalt som andre norske selskaper med lik størrelse, så må man kunne forvente MER. Når en amatør som meg over tid utklasser en arrogant ledelse, er det noe grunnleggende som er alvorlig feil.
Derfor mener jeg at disse to bør kastes så fort som mulig. Dårligere ledere skal man lete veldig lenge etter, og ifht. avlønning så er disse to i en egen klasse. At det går an å holde investorer for narr i mer enn 3 år!
Shell nedjusterer sine grønne mål dramatisk idag, noe de kan gjøre fordi sentimentet i grønn industri hver dag når nye bunnmålinger, under stor applaus av svart industri, kapitalindustrien, og store deler i politikken, som nekter å regulere svart industri.
Shell sier rett ut at de skal øke sine investeringer i olje, velvitende om at subsidiering til industrien fortsetter med støtte fra finans og politikkere. ALLE vet at å stoppe banker og oljeindustriens subsidieringer er det viktigste tiltaket for å få fart i grønn industri, men disse fortsetter med å vise fingeren til folket og fremtiden; å suge mest mulig penger ut av (felles)kasser er primærmålet, og da driter de 200% i en grønn omstilling.
Dårlig nytt for HPUR, som ligger sist i den grønne verdikjeden.
Dermed driter oljeindustrien i grunn i domsbeslutninger, og nå er vi enda nærmere en totalitær kapitalanarkistisk verden.
Hva skal du med en slik tullete utsagn? « Slakt av HEX selskaper som en slags syk passion» Sitter du så tungt i disse selskaper at du må pisse på andre? Misliker du at jeg har gått mot halkelelujakoret, som mener at løse avtaler er det samme som bindende kontrakter om levering av produkter?
Jeg har advart mot nettopp det, samt ytret spesifisert kritikk mot ledelsen, særlig når det omhandler økonomistyring og den grove overbetaling av et helt fotballag av ledere. Er det like før jeg er skyld i et sammenhengende kursfall fra 36 til under 6 på ett år?
Dessverre har jeg hatt rett i alle hovedtrekk, etter at jeg begynte å bli kritisk mot de etter 2 kvartaler med sjokkerende resultater, uten å ha en plan for å få bukt med galloperende kostnader, og mine tanker rund de ulike kursmål viser seg å være noe optimistisk ( så nådde HPUR 6 kroner uten en generell kursnedgang i verdens markeder).
Jeg ser idag at DNB, som har fått er oppdrag fra HEX+, har økt sin short i HPUR, og da mener vel de i likhet med meg selv, at HPUR nå er ute i en storm som på langt nær er over.
Dette hadde de sluppet med de rette ledere, og min favorittleder blir nå ledig i mai!
Det er frustrerende at HEX+ mest sannsynlig ikke blir en stor norsk aktør innenfor en grønn nisje, som et norsk selskap.
Muligens er det en liten mulighet om det skjer et lederbytte NÅ.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010904923
Så de øker shorten på dagens kurser.
Ja, det er vel nettopp dette som muligens er en del av problemet/løsningen. Så lenge to/flere teknologier kjemper om hovedseteplassen, så vil det kunne trenere satsing.
Jeg har jo selv påpekt dette med solidstatebatterier som den mulige hovedløsningen i tungtransport ( muligens med unntak av langtransport grunnet utfordringer mht. ladetid.) Men når det gjelder slikt er jeg ikke en ekspert og har den holdingen etter å ha lest meg opp.
Tidligere har jeg hatt Ole Brumm holdningen ( ja takk begge deler), men er usikker om kapitalen broderlig deler markedet seg imellom. Så må vi ikke glemme at gass er grønt i EU, og er lettere å tilpasse en infrastruktur til…
Fortsatt utfordrende å vite noe bestemt om hvem som er vinneren av alle disse maktkamper.
Foreløpig så er oljeselskaper de store vinnere, og Shell viste idag fingeren til rettsvesenet ved å overstyre juridiske pålegg og øke innsatsen på olje og gass med 40%
Gjelder vel kun i Nederland det pålegget.
…»Dommen er kun rettslig bindende i Nederland, men kan ifølge Bloomberg bli gjennomgått i andre land i en tid med mange rettssaker knyttet til klimaendringer og få følger for oljebransjen….»
Dette er maktarroganse; og her er det en ny leder som skal sette sine fotspor i selskapets historie.
Det ville han ikke kunne gjøre om verden ENTYDIG omfavner grønne løsninger, så det sier jo også en masse om hvor lite makt politikere utøver.