Konkurransen tiltar ?
Hexagon purus leverer til Solaris.
Det kommer til å eskalere fremover med hydrogen kjøretøy og tog.
Da trengs det hydrogen beholdere.
Hydrogen transport og hydrogen flyttbare fyllestasjoner…
Hpur er verdensledende !!
Flott. Ja, de er i pole position, heit klart
Etter å ha lest meg ytterligere opp, så fraråder jeg investeringer i aksjer innenfor hydrogen i overskuelig fremtid. Det begrunner jeg ikke bare med forlengelse av pine grunnet høye renter og kostnader lengre enn antatt ( 10% for HPUR er dessuten idiotisk og alt for mye), men også utfra bråstopp i slike løsninger grunnet store kostnader.
Teknologisk så er vi ikke der ennå at hydrogenbaserte løsninger er miljøvennlige og effektive. Det at Biden har blitt mer gjerrig på utdeling av subsidierer er mindre viktig.
Det gjelder hele verdikjeden og det ser vi på de stadig lavere kurser på selskaper involvert.
Skal du allikevel inn så følg med HYDR indeksene.
Å tro på pisset fra ledelsen om omsetning og snarlig lønnsomhet er dit eget ansvar; Det rimer ikke med realitetene og er i beste fall et dårlig forsvar til de gigantlønninger de har.
Om du gidder å bruke Google translate kan du jo se litt på en av flere linker som beskriver hydrogen
https://energie-aandelen.nl/post/waterstofaandelen-laten-liggen
Tror de fleste som leser her har fått med seg ditt standpunkt. Begynner å bli lei av å lese dine innlegg om industrien og HPUR, går stort sett i det samme hele tida. Enten har du for lite å ta deg til eller så har du incentiver i å snakke kursen ned. Du har sikkert noen gode poenger, men blir for meg bare støy egentlig. Leste årsrapporten i stad, likte veldig mye av det som stod der, ga meg forsterket tro på HPUR sin framtid. Folk bør heller bruke tida si på å lese litt i den om man er interessert i selskapet og utsiktene for bransjen.
I motsetning til deg er jeg ikke full av galle og å spytte på folk som kommer med nyttige linker er selvmål; At du er fullastet på 10 tallet i HPUR er din egen feil, så ikke kast dritt på meg når du kun ha deg selv å takke for dine feilvurderinger.
Der er ingenting som tilsier at hydrogent snur med det første.
Rønnebæerne er sure sagde ræven
Desværre har Monitor haft ret så langt, det er altid surt at sidde med tab, men at hakke og dritkastning på Monitor fordi han har haft ret er gå over stregen.
Syntes M har kommet med mange gode indspill og kan især godt lide de tekniske analyser der bliver lagt frem —- dem har jeg fulgt og tjent penge — så tak til Monitor herfra .
Håber vi ser flere analyser fra Monitor, og indsigtsfulde indlæg, det er der penge i.
Dansken
At kursen har falt er ikke ensbetydende med at man har rett i kritikk rettet mot selskapet, ledelsen eller industrien i mine øyne. Man må skille mellom selskapet og kursen, akkurat som man bør skille mellom eieren og hunden, selv om de så kart er relatert, så kan de være langt fra hverandre til tider. Utover det så gidder jeg ikke å kommentere dette noe mer, de som finner verdi i disse evinnelige innleggene om hvor ille ting er kan kose seg med å lese dem, for meg blir det bare støy.
Så og si alle grønne vekstselskaper har krakket i lengre periode nå. De kommer tilbake, men mye annet som har fokus i verden nå dessverre og de høye rentene gjør at mye dyr omstilling er satt litt på pause.
Takk for den. Merkelig hvor mye kritikk man får for å linke til matnyttige innspill ( enten de går den ene eller den andre veien. ). Her er hovedtanken at du som investor er for tidlig ute om du skal kjøpe aksjer innenfor det hydrogene segmentet ( med veldig få unntak).
I den ferske linken påpeker man det problematiske / utfordringene med hydrogene bedrifter, både politisk, miljømessig og teknologisk. De er selvsagt ikke alene om å mene slikt; problemet med høna og egget er jo helt sentralt. AT verden en gang i fremtiden vil ha mange hydrogene løsninger er selvsagt, men 1000 kroners spørsmålet er når det skjer og til hvilken pris.
Les artikkelen om du vil ha detaljer, som også angir noen tidsrammer.
Og som jeg skriver: Er man uenig i vurderingene i artikkelen, så følg godt med Hydrogenindeksene.
Mye nyttig mao.
PS: Mht. ledelse så har jeg påpekt mange ganger ( og helt tilbake til 2021), at de ikke makter å få selskapene over i neste fase ALENE. Konkurrenter har koblet seg på store kapitalsterke firmaer (som Cummins).
Dette har jeg mast på i flere år ( samt å få byttet ut han på toppen med navngitte alternativer).
Mellomløsningen er nå Mitsui, som sakte men sikkert og med bruk av et minimum av kapital har kneblet HPUR. Konkurrenter har også måttet låne penger men da til 6,5% og ikke 10%….
Jeg håper at jeg tar grusomt feil, men hittil peker alt mot at Mitsui etterhvert kan overta HPUR for noen knapper og glansbilder.
Dette scenarioet er mest sannsynlig om hydrogen ikke får sin forløsning i nær fremtid ( slik beskrevet i linken).
Om HPUR begynner å tjene penger slik ledelsen har påstått i nær fremtid, KAN det hende de forblir på norske hender.
Jeg er på langt nær alene om å mene at hydrogene løsninger pt. er ulønnsomme, veldig dyre og ineffektive, og vil koste verden usanselige summer om de fremtvinges politisk.
Her må det primært teknologisk fremskritt til, slik at denne energibærer kan fremstilles billig.
Så om du skal ha slike aksjer må du ha enormt med flaks mht. hvilken aksje du kjøper og når du kjøper den. Lotto altså.
Aksjen er blitt «billig»
En fjerde favoritt, Hexagon Purus, har i det seneste året fått et betydelig kursfall, noe Krohn forklarer med at utålmodige investorer har tapt interesse.
– Selskapet har imidlertid vist en utvikling i henhold til planen, og både topplinjevekst og kapasitetsutvidelser er enten på linje med eller foran det som har vært kommunisert siden 2021, påpeker han.
– Idet visibiliteten stiger og forventningene om breakeven ebitda i 2025 styrkes, bør verdsettelsen følge etter.
Ja, Krohn har vel en score på litt over 50%; Slike « analyser» har kun et mål den dagen de deles ut gratis: Påvirke småinvestorer. Innholdet må du vurdere selv helst under mikroskop…
Den dagen de får produksjonsordre i milliardklassen er den dagen du bør investere. Imens så er det alt for mye uklart, og slik har det vært veldig lenge. Men for all del: Tror man på selskapets ledelse, så tar markedet feil… Ett sammenhengende fall fra 36 til under 6 kroner er voldsomt på så kort tid, og slik jeg ser det brenner de av såpass, at de trenger enda mere penger i 2025. Jeg tror ikke 5 kroner i negativ avkastning per aksje i løpet av 24/25 er langt unna virkeligheten. Og som sagt: Det er ikke noe jeg håper på, men så har jeg da heller ikke tro på disse to grov overbetalte ledere. En rentesats på 10% på siste obligasjon er dessuten et ran , når konkurrenter har oppnådd 6,5%
Ny short satt igår. Igjen er det DNB som er på ballen.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010904923
Hvorfor forteller han ikke hele historien om hvordan det har gått med FCEV i Asia ( og resten av verden).
https://www.hydrogeninsight.com/transport/sales-of-hydrogen-powered-vehicles-in-china-rose-by-more-than-70-in-2023/2-1-1586080