Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

HexagonPurus

Markedet for hydrogen beholdere for transport og distribusjon/fylling er overmodent.
Her er kapasiteten på produksjon eneste bekymring for hpur. Men nye produksjonslinjer kommer stadig til.
Resten er helt i begynnelsen.
Men klart for take off
Stadig flere busser og tog går på hydrogen.
Og det bygges mye ny produksjons kapasitet av Hydrogen :+1:
Hpur vil bli en juvel,innen 2028 tror jeg

1 Like

Correction: Hexagon Purus ASA: Integrated Annual Report 2023

1 Like

Dette kommer til å bli et eventyr fremover tror jeg. Linken over fra LinkedIn om det store anlegget i Kina er også meget positivt

Godt innlegg av en seriøs skribent på HO

De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html

Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.

Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.

Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html

Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .

Så var det Daimler. Kjenner ikke til noe konkret der pr. nå når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, men vi vet at Hexagon Purus har mottatt milliardordre, under hvilken man skal levere batterielektriske Freightliner kjøretøy til DTA. Hexagon Composites har dessuten et langvarig kundeforhold til Daimler når det gjelder leveranser til Daimlers gassdrevne tungtransportkjøretøy.

Kenworth er en joker. Som til Daimler, har Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.

Et relevant spørsmål å stille til slutt: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at ‘alle de andre’ med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?

2 Likes

Ingen selskapsrelaterte nyheter, utenom at DNB fortsetter å leke med HPUR med å sette en ny short. Verre er det at tiåringen nå stiger til over 4,5%, noe som er dårlig nytt for selskaper som HPUR. Høy inflasjon, slik jeg har ment lenge vil holde seg mye lengre på høye nivåer, medfører da også en liten dipp på aksjer i USA. Tegn til krakk er det overhodet ikke. En viss pengestrøm til annet enn aksjer er det. Jeg vet ikke om utenlandske investorer fortsetter sin nedsalg i norske aksjer fordi kyniske politikere vil at kronen skal til helvete, slik at vanlige folk blør som F. Vi er ikke verdt 5 flate ører for disse rævsleikere!
At få vil røre HPUR på disse nivåer er ikke ulogisk; Det blir vanskelig å finansiere til greie priser når verdsettelsen er så lav.

Hexagon Purus ASA: Minutes of Annual General Meeting

Nederland hadde en ambisjon om å bli ledende på hydrogen, men utenom et prosjekt, så er samtlige store prosjekter blitt utsatt, seponert eller puttet i en skuff, leser jeg på en artikkel på nu.nl.
Alle involverte sitter på gjerdet, primært fordi prosjektene ikke er lønnsomme.
Bouw waterstoffabrieken loopt vertraging op: ‘Iedereen wacht op elkaar’ https://www.nu.nl/klimaat/6308683/bouw-waterstoffabrieken-loopt-vertraging-op-iedereen-wacht-op-elkaar.html

Informativ artikkel som også forklarer hva hvit, grå blå, grønn, rosa og purper hydrogen er for noe :thinking:

Hexagon Purus ASA: Invitation to the presentation of first quarter 2024 results

Jeg har selv i grunn sluttet å vurdere HPUR; Høy risiko og et pengesluk uten like. At DNB nesten halverer kursmålet ( samtidig som de har satt en short på selskapet) må du vurdere selv.
Utfra de nye regler som gjelder for analyser av selskaper i EU, så er det DNB gjør ulovlig i min verden

HPUR har fabrikker som er og begynner å bli EBITDA positive. De er i starten av en supersyklus og ser at de allerede nå ikke vil ha kapasitet nok til å dekke kommende etterspørsel. Hva angår aksjekursen så har den vært et trist kapittel. Om markedet har mistet troen, shortere hjerer eller om det er skremselen om mulig manglende finansiering som er årsaken, eller at markedet for hydrogen er i en alt for tidlig syklus hva angår aksjemarkedet, skal jeg ikke synse for mye om, MEN at NEL skal prises slik de gjør i dag kontra HPUR henger ikke på greip hvis noe av det Monitor 1 argumenterer for vedrørende markedet for hydrogen er korrekt. Dersom det er slik (og det er ledelsen i HPUR «confident» om) at HPUR kommer til å omsette for 4-5 milliarder i 2025, OG gitt det at aksjemarkedet normalt sett priser fremtidig vekst/resultater i aksjekursen, så kan jeg ikke se annet en at HPUR begynner å bli på billigsalg. Men om det er NEL som skal ned til 1kr eller HPUR som skal opp til 20kr får vi nå se, men har pt mere tro på HPUR skal til 20kr innen 12-24 mnd en at NEL skal ned til 1kr.

1 Like

Det jeg håper på er at en ny leder får til dette med kostnadskontroll, prioriteringer og en ugrei lederkultur ( sett med aksjonærenes øyne). Slike prosessor er tøffe, og tar minst to år.
DNB sin analyse er ikke langt fra hvordan jeg har vurdert HPUR i lang tid. Jeg støtter deg på at HPUR har større potensialet enn NEL ( noe jeg alltid har ment).

Deler denne fra HO forum.

Javel, Hexagon Purus har investert i produksjonsanlegg på flere kontinent (Nord-Amerika, Europa, Kina/sørøst-Asia) innen batterielektrisk- og hydrogendrevet tungtransport, noe som ser ut til å falle mange tungt for brystet. Men hvordan skal man produsere innnen fremtidens, estimert stekt voksende, forretningsområder uten å investere? Selvsagt må man investere og fokusere på R & D. Ikke minst når man som her er globalt markedsledende.

Og dette indikererer at Hexagon Purus trolig har truffet innertieren når det gjelder produksjonsanlegget i Kina som snart er fiks ferdig og operativt.

China, leader in EVs, could overtake the world in hydrogen mobility too

HydrogenTOP STORIES Buz

Jan - March 2024
Thursday, 18 April 2024

China might be stealing a march on the world yet again. The government is targeting to build at least 1,200 hydrogen refueling stations for mobility across the country by 2025, which would mean that it would have more hydrogen stations than the rest of the globe currently boasts.

The country already has the maximum number of hydrogen refueling stations in the world, although their exact numbers are not that clear. Jiang Lijun, vice president of the Chinese Renewable Energy Society, says the China has built more than 400 stations, of which 280 have begun operations. Other experts estimate the total number of active hydrogen refueling stations at 250.

The boom is prompted largely by the success of hydrogen fuel cell vehicles in the Middle Kingdom, and by government plans to accelerate their adoption. China is forecast to have 12,000 to 18,000 fuel-cell vehicles (FCVs) plying its roads in 2024. This success in FCVs is generating demand for hydrogen refueling stations, and even the country’s local governments have now begun to include in plans and regulations.

https://etn.news/buzz/china-overtake-world-hydrogen-mobility

1 Like

Purus er interessant på disse nivåene. Kan falle mer, men i dette området ser jeg på det som lite trolig at de kjører en emisjon. Enten så kommer det en pump før emi, eller så ser ledelsen på andre strategiske muligheter. Eks oppkjøp fra Mitsui.

Teknisk ser den ut til og skulle ned å teste taket på brudd opp av negativ trend.

De har vel sagt de ikke trenger å hente penger før i 2025?

Regelen er vel å hente penger når du kan, ikke når du må. Kommer til å hente penger før 2025 tror jeg.

Mulig. Jeg tror i så fall det kommer helt mot slutten av året og at de neste kvartalsresultatene fører til oppgang før den tid. Uansett når man leser denne så får man en følelse av at det er stort potensiale. Vanskelig for å se at de ikke skal lykkes, bare å se på avtalene og samarbeidene de har inngått

1 Like

1 Like

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010904923

DNB øker shorten. Makrotall fra USA peker mot stagflasjon, altså høye renter lengre enn det det er tatt høyde for.
Jeg advarer fortsatt mot HPUR; Meget høy risiko.