Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hiddn Solutions (HIDDN)

Hadde egentlig avskrevet denne aksjene 100%, men er det ikke egentlig en type Solon Eiendom type transaksjon som skjer her, så det egentlig er dette selskapet Energos group en må gjøre sin dd på?

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Hiddn-Solutions-datter-starter-konkursprosess

Virker spennende med Energos, passer jo også godt med tanke på den grønnebølgen :slight_smile: Hadde vært greit å vite hvilken pris de setter på aksjene, som blir benytter til oppkjøp :slight_smile:

Hadde selv avskrevet Hiddn, men gikk inn på fredag med en liten post for å følge med :slight_smile:

Noen som har trua på ein løysing i selskapet innen den 18/ deadline?

Hiddn-sjefen går av

Administrerende direktør Carl Espen Wollebekk i Hiddn Solutions går av, ifølge en melding mandag.

Styreleder Øystein Tvenge går inn som midlertidig sjef.

1 Like

Leser at Tvenge sier at det er så lite som skjer i selskapet så jobben til avgående Wollebekk kan han gjøre på fritiden, litt merkelig utsagn, ser ikke akkurat ut som de jobber for full gutts for å få til noe spør du meg…

Hva tror dere vil skje videre nå?

Er nok redd for at kursen vil synke på dette i morgon, men me får trøste oss med det at selskapet ikkje slår seg konkurs med det fyrste.

1 Like

Noe som helst mulighet for at noen kan nyttegjøre seg av underskuddet her ?

5 milioner nok på bok
Underskudd på 300mnok, kan noen bruke 20-30 prosent av dette ?
Skallet, 5-10-20 MNOK ?

Er eg på bærtur ?

Eg tok vertfall ett pittelite knippe her, så ser eg at Mr Rustad har lempet sin beholdning på dør, kommer flere etter, eller er salgspresset over ?
Emi aksjer er vel også på vei ?

Fa artikkelen for en ukes tid siden :

Teknologi: Hiddn ble en fiasko for Øystein Tvenge. Nå har han ryddet og rengjort selskapet for å gifte bort børsskallet. Men fattige beilere vil han ikke ha.

Steinar Grini

Hiddn var det norske krypteringseventyret som selveste Pentagon hadde sånn tro på at de pøste inn penger i prosjektet. Ikke rart Øystein Tvenge kastet seg på da verdiene ikke kunne falle lavere.

Tvenge satset 30 millioner, og storebror Torstein Tvenge kjøpte en like stor eierandel.

I sommer gikk selskapet konkurs, men Tvenge klarte å redde det børsnoterte holdingselskapet, og har nå rengjort og pyntet det i håp om å få solgt det som et tomt børsskall til noen som vil raskt på børs.

Søker selskap med stor verdi

Rengjøringsjobben har imidlertid kostet i det aksjonærene som ikke ville vannes helt ut måtte bla opp 8,5 millioner i en emisjon og ytterligere 1,75 millioner i en reparasjonsemisjon.

Nå er selskapet gjeldfritt og har selskapet 5 millioner på konto, mens kostnadene knytter seg til noteringsavgiften på børsen, en finansdirektør på deltid og en toppsjef i 10 prosent stilling.

– Vi er blitt kontaktet av flere med tanke på en reversed takeover. Prisen avhenger av selskapet, men det blir feil av meg å si noe om hva børsskallet er verdt, sier Øystein Tvenge.

Noen fattigfrans kan dog glemme å forsøke å sjarmere Tvenge.

– Verdien settes etter hvor spennende selskaper man gifter seg med er, men vi vil makse verdiene for våre aksjonærer. Et selskap med lav markedsverdi har vi ingen glede av. Det må være et selskap med betydelig verdi.

– Vi har gjort mye feil

Da Hiddn selv gikk på børs, gjorde de det ved en tilsvarende transaksjon i det de gikk inn i den da børsnoterte Acta-etterfølgeren Agasti. Prislappen for det børsskallet var 10 millioner kroner.

I Hiddn ligger i tillegg til de 5 millionene et datterselskap som selger sikkerhetsskap for 15 millioner i året uten å tjene penger.

Fordelen ved å kjøpe en fiks ferdig børsnotering er at man får mange aksjonærer, og slipper å gi rabatt for å oppnå spredning. Dertil blir man fleksibel tidsmessig.

For Tvenge handler det om å forsøke å få tilbake noe av de tapte pengene. Han innrømmer at det er gjort mye dårlig jobb.

– Det er definitivt gjort mye feil. Styret har åpenbart gjort en dårlig jobb, sier han.

Han snakker ikke om hvem som helst, men om seg selv, Jan Chr. Opsahl og Jeanette Dyhre Kvisvik blant flere. Og med Carl Espen Wollebekk som sjef.

– Må ta selvkritikk

– Historien taler sitt tydelige språk. Vi burde hatt mye slankere kostnadsside, men vi var overbevist om at vi ville få store ordre, og mente vi måtte ha ingeniørkapasitet og annet som koster mye penger. Vi brant 3,5 millioner i måneden, og når man ikke har inntekter blir det dårlig.

– Ethvert styre må ta selvkritikk etter slikt.

Totalt er det investert 300 millioner kroner siden starten tilbake i 1998. I tillegg kommer titalls millioner fra Pentagon.

– Vi kan håpe at vi nå klarer å spille ballen riktig. Da kan vi få en trøstepremie, sier Tvenge.

Han eier 14 prosent av selskapet, hvorav de fleste av aksjene ble kjøpt i den nylige emisjonen etter at kapitalen ble skrevet massivt ned. Uken sluttet uansett positivt med en kursoppgang på 11 prosent. Det gir en prising på 22 millioner for det nesten tomme børsskallet.

hiddn

1 Like

Tanker om hiddn?

Ett tomt skall, som Tvenge kun ønsker å melke mest mulig. Men hva er noen villig til å betalt for ett tomt skall egentlig? Dette er kun en spekulasjons aksje og ikke en investering, i mine øyne.

1 Like

Eg synst dem er spennende, men da som ett wild bet, med tanke på skallet, her kan noen komme seg raskt på børs via bakveien, altså slippe ipo og msse greier, og som også koster peng.
Får hiddn godkjent noen av underskudd som fremførbart, så er for det muligheter, samt at selskapet har noen millioner på bok.

Eg kjøpte lottpbongen i går, og den er i pluss pr skrivende stund

1 Like

Tok noen lodd på 1,30

Og allered i pluss, well done :+1:

1 Like

Er vanskelig å regne på evt skallets verdi, så eg skal ikkje prøve meg på noe klovnehausing på det, men lek litt med kalkulatoren på underskuddet, samt verdien det å komme seg takst på børs kan ha for andre

1 Like

Ja spennende hvem som kan dra nytte av det og eventuelt hvem det blir til slutt :slight_smile:

Ser på kursutviklingen til selskapet.
Før var kursen på 1000kr pluss, då har selskapsverdien vert på 20 000 000 000kr. Har selskapsverdien noen sinne vert so høg?

Dette er det tidligere skallet til Acta => Agista. De solgte datterselskapene for å ut dele ut salget med utbyttet til aksjonærene. Mulig det var noen fradragsberettigede underskudd også. Anyway kom Tvenge på banen for å notere Hidden, gjennom det allerede eksistende Børsskallet. Så har det vel vært endel emisjoner og «omvendt splitt» oppigjennom.

Gammel kurshistorikk bør ikke tillegges spesielt stor vekt, siden selskapet har skiftet innmat.

3 Likes

Hiddn Solutions har torsdag morgen utstedt 7,1 millioner nye aksjer, og gjennomfører en rettet emisjon mot investor Øystein Stray Spetalens selskap Tycoon Industrier.

Det kommer frem i en børsmelding fra selskapet torsdag ettermiddag. De nye aksjene har en pris på 1,20 kroner per aksje.

Skal si disse skallene er populære - blir det nytt IMO2020 spill fra Spettet?

Tar et lodd her, satser på at bjellesauen spetten drar den videre opp

1 Like