Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hjelp til å shorte $TSLA

Hva kalles et slikt produkt egentlig. Det her er vel ikke en salgsobligasjon?
Leser litt om det nå, men prospektet er på hele 55 sider :sleeping:

2 Likes

Takk. Men som sagt ønsker jeg helst ikke giring.

Bear sertifikat

1 Like

1x gir paritet.

3 Likes

Tror den reneste eksponeringen du kan få short Tesla er via opsjoner, men det er litt styr med å få papirarbeidet i orden.
Her kan du sjekke hva de forskjellige putopsjonene koster

Når jeg sier “renest mulig eksponering” sikter jeg til at bear papirene rebalanseres hver eneste dag, så om tesla stiger mye på kort sikt kan du risikere at endel av fortjenesten blir spist opp av utstedderen. (selv om jeg registerer at du ikke skal ha giring så påløper det noen renteutgifter innebygd i produktet)

Videre lykke til med shorting av Tesla :wink: :blush:

3 Likes

Om verdensøkonomien går dårligere og spesielt ved resesjon så er TSLA et veldig bra pick av tre* årsaker:

  • Høy prising
  • Auto er noe av det mest sykliske
  • Debt to Equity Ratio: 2.43 Current Ratio 0.8
3 Likes

Er et sånt teskje tilfelle. Så håper mangen er aktive her så eg etterhvert også ser hele bildet ^^,

Noen sier shorting er sunt for en aksje samtidig forbannes det noe vanvittig over samme greiene… har ikkje tatt så mye stilling til dette før… over my head it was… :slight_smile:

Kjøpte litt tesla i forrige uke, det var mye veldig spennende læring. Hehe, Men ser nå også nødvendigheten for å lære dette :sweat_smile:

Flott at du lagde en egen tråd til dette @UMVS
Ryddig og fint.

Du må nok uansett åpne en annen konto for å shorte, avanserte produkter er stort sett ikke tilgjengelig i ASK

3 Likes

Kontakt kundeservice, du må normalt signere noen ekstra papirer også.

1 Like

Det er sunt isolert sett, men det kan være en bidragsyter til at aksjene svinger mer i perioder, både opp og ned. Aksjene skal tross alt kjøpes tilbake. At enkelte irriterer seg over det handler om kunnskapsmangel.

I aksjer med en høy short ratio så vil aksjene virkelig kunne gå mye oppover om underliggende selskapet begynner å gjøre det bedre, også kalt short-squeeze. Jeg har notert meg et ganske stort fokus på shorting på forumet, og det er en tingene som mange her sannsynligvis bruker unødvendig tid på. Jeg ville mye finlest årsrapporter o.l. Når man ikke vet fondene sin strategi så er det umulig å få noe fornuftig ut av det. Det kan være makro hedging, kvantitativt orienterte fond og andre long hedges.

Når det er sagt, short ratio kan gi visse indikasjoner. I følge en studie gjort ved MIT så gjorde aksjer med høy short ratio det på årlig basis 15% svakere enn referanse indeks.

Nå er $TSLA short en relativt crowded trade, som kan gi enorme kursutslag om selskapet skulle levere.

En annen potensiell kandidat kan være long Disney, short Netflix. Jeg ville generelt ikke shortet kun en aksje, fordi risikoen blir enorm av å gjøre det. Jeg ville vurdert et knippe av de. Høy gjeld, Høye multipler kombinert er to klassikere å gå etter.

5 Likes

Men det er ikke det er snakk om. @UMVS spør hvordan han kan ta eksponering, ikke hvorfor. Denne diskusjonen er ganske off topic ut ifra hva @UMVS spør om. :blush:

Uansett

Blir kanskje litt feil å blande kortene. De som shorter Tesla gjør ikke det fordi de tror på resesjon…

Er bilbransjen syklisk? i mindre grad enn det en gang var, hvis man ser til 87 vs 08. Litt fordi 08 varte i en spåpass kort periode. Myndighetene kommer vanligvis på banen å «redder» økonomien. Etterdønningene etter 87 varte ganske mye lengre enn 08. Men det er en helt annen debatt og er ikke spesielt relevant om man skal shorte Tesla…

Folk som shorter Tesla gjør det fordi de tror de vil bli en store taperen når konkurransen blir større fra «de store bilkonsernene». Ettersom selskapet risikerer å stå igjen som en døgnflue.

De satser jo stort på folkebilen modell 3, som de kanskje aldri vil tjene penger på. Hvis du ønsker å finne flere argumenter fra folk som er short tesla så finner du det på Twitter. :slight_smile:

Også er det mange som er kritisk til Elon Musk. Forståelig nok spør du meg.

Samtidig kan man snu på det å si at underliggende drift ikke kan bli spesielt mye dårligere enn den er idag. Det er tross alt snakk om ett selskap som prises på framtidig inntjening. Blir derfor litt feil å si at noe er riv ruskende galt om selskapet dobbeler overskuddet hvert år framover. (Ikke spesielt sannsynlig, men allikevel i utfallsrommet)

Ref Yahoo er Forward PE i Tesla 29,72.

Jeg er personlig negativ til Tesla noe som er gjennomgående i den opprinnelige Tesla-tråden.

For å snu på det er det mer naturlig å sammenligne Tesla med Amazon enn de andre bilprodusentens, ettersom Tesla er ett «visjonært ITselskap» skal man tro Musk.

Dette ble ett langt innlegg, men prøver å gi en litt drøftende analyse. :blush:

1 Like

Se gjerne på meg som en hvit-ridder på TI…

Hvor mange kjøper ny bil under trangere økonomiske tider? Kun de som absolutt må, og de få som potensielt kan. Bilbransjen er en typisk boom-bust industri.

Å shorte TSLA og selskaper med liknende egenskaper på bakgrunn av at man er negative til global økonomi er legitimt og ikke minst rasjonelt. Hadde jeg vært negativ til global økonomi så hadde jeg selvfølgelig shortet TSLA. Det er noe av det mest åpenbare du kan foreta deg.

Om vi ser på analysen som en skog og hvert argument som et tre så er det tre trær i den analysen:
Høy prising
Høy gjeldsgrad
Syklikaliteten i bilbransjen, som gjør at det vil være en av de største taperne ved en økonomisk tilbakegang. (Det er en av de mest sykliske bransjene du finner, både relativt og i absolutte termer).

Aksjemarkedet er ikke så svart-hvitt.

TSLA behøver ikke være den store taperen, for at det skal være en god strategi å være short den. Det har med at verdsettelsen i utgangspunktet er veldig stiv, og de delvis er de høye forventnigene til selskapet allerede er diskontert i aksjekursen. Det holder at TSLA leverer vesentlig mindre inntjening enn det som er ventet i årene fremover for at selskapet skal dundre ned.

I 2019 venter konsensus en inntjening på $359m
I 2020 venter konsensus en inntjening på $1 192m
I 2021 venter konsensus en inntjening på $2 700m

Om TSLA leverer minus i 2019 og $450-600m i 2020, så vil aksjen potensielt kunne falle 40-60%. Om du foretar en nåverdi beregning av fremtidige kontantstrømmer, så kanskje du også vil se dette?

TSLA er per nå det mest innovative selskapet innenfor bilindustrien. Om TSLA feiler så vil det være på grunn av deres gjeld og at de ikke klarer å tjene penger på driften. Det er de fleste andre selskapene som henger fortsatt langt etter TSLA. Hadde det vært slik at tradere og fond ville gått etter taperne ville de selvfølgelig shortet helt andre selskaper.

For å sammenlikne P/E multipler:

TSLA:
P/E 2019E: 190
P/E 2020E: 47
P/E 2021E: 25

Fiat Chrysler:
P/E 2019E: 4,14
P/E 2020E: 4,11
P/E 2021E: 3,62
P/E 2022E: 2.5

Ingen i markedet tror TSLA blir den store taperen med den type multipler. De tror verdsettelsen er for høy.

Nå har det seg slik at TSLA selger biler. Om verden går inn i en tilbakegang så selger de fortsatt biler hvor etterspørselen helt garantert vil falle.

En hund har ikke 5 bein, bare fordi halen likner på ett.

4 Likes

Herketeknikk?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

@Evilfreud Skal jeg ringe banken min (Nordea) eller er det Nordnet du mener?

Er det forresten noen måte for dere moderatorer til å endre oppsettet på denne tråden slik at den blir normal? Valgte “Spørsmål og Svar” men jeg var ikke klar over at dette endret oppsettet :sweat_smile: Blir jo helt dust sånn som det er satt opp nå.

@UMVS : tror den er endret nå.

Ser det er endel poster som er litt offtopic iforhold til sprøsmålet ditt. Gi lyd om du vil vi skal rydde.

Jeg er usikker om Nordea tilbyr disse produktene, hvis de gjør ringer du dem, hvis ikke ringer du nordnet. Tror dog ikke du kan kjøpe dem på ASK. Men det kan du også spør megler om.

1 Like

Supert Evil, tusen takk :+1:

Hvis du scroller til første post, er det sånn redigeringstegn på overskriften til tråden, trykker du der kan du redigere hvilken type tråd det er ( faktisk kan nesten alle brukere som har vært medlem en stund og postet jevnlig redigere det på alle trådene).

3 Likes

Hei

Bear produktene til nordnet er “ETN” (Exchange traded notes) som stort sett er en type warrants (eller retter på norsk) Med og uten “turbo” (giring) og “knock-out” (stopp-loss) Alle disse papirene er i prinsippet giret, siden det er syntetisk og utsteder skal ha en gevinst.

Opsjoner er også syntetiske produkt. Skal du ha US opsjoner som liten retail tror jeg SAXO bank er det beste “Norske” alternativet. Men mange amerikanske meglere godtar utenlandske kunder.
Tror det er vanskelig (og dyrt) å låne aksjer til short på TSLA.

Du har også mulighet å gjøre posisjonen via CFD`er (CMC,IG,SAXO,DNB) Du bestemmer selv hvor giret du vil være. (vil du ha en posisjon short 100 000 så setter du inn 100 000 på margin kontoen og shorter tilsvarende verdi. (ca 38 aksjer) Selv om du kan med marginen shorte mere…
Fiansierings kost per i dag hos CMC er 0,52% årlig rente.

Ellers ønsker jeg deg lykke til, dette er IKKE en enkel aksje å handle i.

4 Likes

Takk for bra post!

kort spørsmål

betaler du kun 0,52% årlig rente? eller var dette pr dag rente?