Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Ehh…ja tror det. Kanskje ikke.
Gikk fort i svingen og hoppa ikke av :man_shrugging:t2:

Edit: Økt ser jeg. 95.9 pr boks for 10 nå.
Wtf? Er dødsstraff for slikt utnyttelse av folk :face_with_symbols_over_mouth:
Eller er det bare meg?

1 Like

Har alltid store mengder med dagligvarene vi bruker liggende på lager i kjelleren. Vil tro vi har for 6-9 mnd liggende. Etter hvert som vi forbruker tar vi øverst i bunken, så kjøper vi forløpende nytt og legger tilbake nederst i bunken. Viktig å sikre god rullering på varene og alltid bruke de eldste varene først.

Alltid greit å ha 6-9 mnd lager av bl.a.
Havregryn, mel, nøtter mm.
Doruller
Såper, Shampo
Makrell i tomat, leverpostei, peanøttsmør mm
Fiskeboller og annet hermetikk
Pasta, ris…
Kokesjokolade

Listen er laaang…

Så lenge man kun lagerfører varer man normalt forbuker medfører dette ikke noen merkostnad.

Har også solid beholdning av telys, parafin, gassflasker, diesel mm.
Strømaggregat er en selvfølge.

7 Likes

Den som ikke har hamstra nå den må stå!

4 Likes

Ikke hamstre var dealen.

3 Likes

Du går vel å venter på at denne utvides utover Italia sine grenser.

3 Likes

Har du ikke VPN? :smiley:

2 Likes

Så ser vi ikke ham mer…

image

6 Likes

Ferdig for flere minutter siden.
De fem minuttene det tok å sette opp vpn var verst.

10 Likes

Nettopp. Er litt vanskelig å skjønne at ris ikke gror på Hedmark.
Soya, mais og oliven likeså…

Men hey, prepping er teit, aka foliehatt.

3 Likes

Haha, krise - har full fryser her og skulle hente noe i den nå og gjett hva. Fryseren er kaputt! :anguished:

Nesten all maten er tint opp. Har ringt svogeren min som bor i nærheten og fått lov å lagre endel hos ham, men nå må jeg få tak i noen som kan fikse denne i morgen ellers går det mye mat i dass.

Pro-prepping tip: sørg for å ha to frysere (!) eller lær deg å fikse frys og kjøl :sweat:

1 Like

3 Likes

Få tak i isbiter og salt. Så klarer du å holde temperaturen lav i alle fall.

2 Likes

Kaos på matbutikken her også, så droppa å kjøpe snus. Ser ingen grunn til å hamstre mat. Tok en liten gjennomgang av energibeholdningen i heimen for en stund siden og ga opp grovtellinga når jeg nådde 2 millioner kcal, og var fortsatt mye igjen. Folk har usedvanlig mye mat tilgjengelig uten å være klar over det. Min lille familie hadde fint klart seg et års tid :stuck_out_tongue:

3 Likes

Forsøk å steike eller koke så mye som mulig av det som ertinet. Så kan du fryse det ned igjen etterpå, når du har fungerende fryser igjen.

4 Likes

Forøvrig, ikke sikkert alle har tenkt over det, men pass på å spise opp ferskvarer først, deretter frysevarer,og til sist tørrmat og hermetikk. Da unngår man at mat blir uspiselig og må kastes.

6 Likes

Husk også at selv om noe er tinet, og du normalt ville kastet det, som f.eks iskrem,så kan det faktisk være fornuftig å varmebehandle den, aka gi den et raskt oppkok, og fryse den nedigjen somi mindre beholdere, slik at den kan brukes i mgryteretter og lignende. Kast heller ikke annen mat som er over dato, uten først å sjekke om den er spiselig. Det vurderes enklest ved å se, lukte, og eventuelt smake på varen. smaker den ok, så kan man ta en liten bit om man er usikker, og så vente noen timer for å se om man får en reaksjon. Husk også at gammel hermetikk stort sett er helt ok å spise. Har det derimot bygget seg opp trykk inne i boksen, så må det ikke spises, om det da ikke står surstrømming på boksen. Jeg ville uansett styrt unna.

Kokt pasta eller ris som har stått i romtemperatur over natta må ikke spises. Er den en integrert bestanddel i en gryterett, og godt dekket med saus, så går det sannsynligvis greit.

Grunnen til dette er at det kan utvikles farlige nervegifter, som man i ytterste fall kan dø av.

4 Likes

Greit nok, men når det begynner med «Dette klarer vi å gjøre sammen, men det er utrolig viktig at vi ikke begynner å hamstre.»

Utrolig? Ok, javel? Hvis landet flyet over av melk og honning, er det ikke bare å etterfylle? Øke kapasiteten på etterfylling liksom…?

Nei, noe som skurrer her. De har har 1 mnd pluss minus på å finne en unnskyldning. Noe ala «nei, du skjønner kina kunne ikke…ukraina kriget litt så…, usa sliter med…bla bla bla…

No buy. Dette er globalisme i praksis. Stockwolf vil ikke ha dette.
Stockwolf har sluttet å tro på Erna.
Denne situasjonen bare forsterker det.

Edit: Glemte linken da

4 Likes

Det kommer til å bli mye jordbærplukking på norske ungdommer denne sommeren…

1 Like

Bamsemums.,…
fornøyd med egen prepping

5 Likes

Angående ABC-mannen,

Så var det noen som kom med en ikke usannsynlig grunn til outfiten: Han kan ha svakt immunforsvar, eller bo sammen med noen med svakt immunforsvar.

Og når jeg tenker over de tilstandene som har vært i butikker i dag, så er det egentlig vi som flirer som er idioter. Han har nesten garantert unngått smitte.

Den store tabben hans, derimot, var å bruke en haug med penger på vernedrakt, når han rett og slett burde begynt handelen mye tidligere.

5 Likes