Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

En del av diskusjonen som ikke høres så godt midt i alt “vi får inn mat hele tiden” er følgende:

Jeg har fylt opp huset for å klare meg i 2-4 uker med det meste. Ikke fordi jeg tror butikkene går tomme, men fordi det å gå der jevnlig øker smittefaren. Man tar på de samme dørhåndtakene, kjølediskene, kortautomatene, handlekurvene osv… Jeg tror ikke det er en veldig stor fare, men kanskje den største eksponeringen man kan luke bort i disse ukene.

11 Likes

Jeg måtte nesten bruke utestemme inne, for å få mine nærmeste til å skjønne dette. Vi har et kreft tilfelle i familien, med et immunforsvar på -10.
Så dette er ikke tiden å «ta det som det kommer».

Fikk de til å handle endel da, først og fremst for at de skal slippe å måtte gå ut hver 3. dag liksom.

4 Likes
4 Likes

Vask hendene (og desinfiser telefonen) med EN GANG du kommer inn (hjem, på kontoret, mm), ta av yttertøy, gå og vask hendene med varmt vann og såpe i minst 20-30 sekunder. Ingen håndhilsing, ingen klemmer, hold 1meter avstand til absolutt alle, ikke gå ut om du er forkjølet, ikke være sammen med noen som er forkjølet, ikke ta deg i ansiktet, spesielt munn og nese. Ikke ta direkte på dørhåndtak og knapper etc.

4 Likes

Hamstret litt dasspapir ved et uhell.

Var tom hjemme, så kjøpte en litt stor pakke. Dama kom hjem og gikk på do…
Viste seg jeg har kjøpt dasspapir type “P40” på grovhetsskalaen :joy: :joy: :joy:

Måtte ut å kjøpe ny. Men hey! jeg har iallefall så det holder nå :laughing:

8 Likes

Jeg dusjer telefon med vindusvask med en gang jeg kommer hjem, usikker på effekt, men har liksom ikke lyst til å putte den i oppvaskmaskin heller.
Også et godt tips å vaske fjernkontroller til TV osv, dørhåndtak, spesielt vasken på baderom/toalett, i det hele tatt kontaktflater.

4 Likes

antibac overflate servietter holder fint.

Evt kjøp 1 liter av @Hakon sin isopropanol, så tar du en sånn bomullpad som kona bruker til sminkefjerning dypper den i isopropanolen og vasker over telefonen.

voila.

Edit : Link

3 Likes

Hva med rødsprit? Kr 129 for fire liter på Biltema.

1 Like

Greit å ta fjernkontroller i samme slengen

1 Like

Rødsprit kan ha ned i 70% alkohol, så det skal teoretisk funke.

Men isoprop fordamper fortere.

2 Likes

Blank ren isopropanol etterlater ingen rester og er ikke tilsatt farge :+1:

2 Likes

Dette er et godt tidspunkt for å sjekke hvor mye, og hvilke legemidler man har liggende.

Det er også et godt tidspunkt for å kunne skryte av sin egen latskap, siden man ikke har levert gamle medisiner til apoteket for destruksjon.

2 Likes

Dette er jo også oppskriften på å dra mindre i butikken.

Vi har to kjøleskap, handler for å fylle opp kjøleskap #2 og bruker fra kjøleskap #1. Når vi går tom for noe i bruksskjøleskapet, så er handleturen bort til det ekstra kjøleskapet veldig kort. Det er jo gjerne 2-3 ukers holdbarhet på pålegg osv. Ost har gjerne flere måneders holdbarhet.

6 Likes

En liten tanke om folk som prøver å shame de som hamstrer.

Hvis folk holder seg til prinsippet om å bare kjøpe det de likevel kommer til å forbruke ser jeg virkelig ikke problemet.
Det blir forsikret om at det finnes mer på lager og i prosess så det vil bli etterfylt.

Så lenge ikke forbruket øker går dette helt fint.

I stedet for at myndighetene går ut med oppfordring til å ikke hamstre burde de heller gå ut med oppfordring om at folk ikke kjøper mat som ender i søplebøtta.

Hvis indignerte folk som Ingebrikt Steen Jensen hadde tenkt et par steg lenger frem ville han skjønne at når man handler inn 10 ganger så mye så vil man kunne gå 10 ganger så sjeldent i butikken. Da slipper vi køer, og alle folk kan holde god avstand, også i butikkene. Det er skikkelig godt smittevern !

Hamstring vil skape litt “crowdiness” den første uka, men fortsetter folk med storinnkjøp i tida fremover, kan man kanskje klare seg med å gå i butikken 1 gang i måneden.

Skulle alle gjort som Ingebrikt Steen Jensen, gå innom butikken hver eneste dag for å ta med seg smitte hjem til sin gamle mor kan vi være sikre at flere eldre stryker med av coronaviruset.

19 Likes

Jeg kjøpte nettopp et pent brukt side-by-side kjøleskap til 500kr.

Det kan vise seg å være den beste investeringen jeg noen sinne har gjort.

1 Like

Det er uansett viktig å skille mellom preppe-hamstring og panikkhamstring.

Preppe-hamstringen har foregått over tid, og gitt butikkene tid og høyere omsetning slik at de har kunnet øke flowen av varer.

Likevel, for de som ikke har et preppe-lager, så er det fornuftig å handle litt mer enn vanlig forbruk nå, slik at man får lagt seg opp en buffer. Samtidig, så kan det være fornuftig å begynne å tenke på alternative måter for matauk. For slik situasjonen begynner å bli rundt om i verden, så begynner flere land å stenges ned, og da kan det faktisk bli forsyningsproblemer. Heldigvis er det snart vår, og vi får håpe at det ikke blir uår. Vi har også en stor fiskeflåte. Så alt vi kan håpe på er at verden tross alt holder seg noenlunde stabil, og at ingen forsøker å utnytte situasjonen.

3 Likes

Jeg har fiksa fryseren men har nå funnet en til på Finn jeg skal hente i dag :wink:

3 Likes

Det er så mismatch i det politikerne sier, at jeg tror ikke på de.
Hold dere hjemme, ikke gå ut, MEN, ikke hamstre, slik at dere må gå ut.

Sannheten vil jo komme frem etterhvert.

3 Likes
3 Likes

3 Likes