Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Da vi byttet kontor på jobben hadde jeg plutselig en del tusen på kantinekortet som måtte brukes opp. Endte opp med 64 store plater Firkløver. Kan det kalles prepping?

“Dessverre” går de ut på dato om en uke :joy:

12 Likes

Dette er prepping jeg kan støtte opp om! Ikke som de andre gjøkene som hamstrer dasspapir, havregryn og mel. Som om det ikke er trist nok at man må sitte i karantene.

5 Likes

Ser ut som du har lagret den riktig da? Da kan den potensielt holde seg lenge etter best før datoen.

1 Like

Ja, jeg tror det skal gå bra :smile:

2 Likes

Obs obs, ref artikkelen til Nocturne:

Unngå å ha sjokolade i kjøleskap. Sjokolade bør nemlig oppbevares ved stabil temperatur mellom 16–18 grader med lav luftfuktighet for lengst mulig holdbarhet.

Gråsone til prepping, preppe likviditet i privat økonomien.

Nå er det tid for å sende banken din en forespørsel om reduksjon av boliglånsrenten. Tilsvarende 0,5% poeng. Ikke vent til dem eventuelt gjør dette.

Min mail til Danske bank:

Hei,

I lys av at Norges Bank kutter styringsrenten et halvt prosentpoeng ber jeg om tilsvarende reduksjon på vårt Boliglån.

Styringsrenten reduseres med 0,5 prosentenheter til 1 prosent:
https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Pressemeldinger/2020/2020-03-13-pressemelding/

6 Likes

Har preppet med ekstra likviditet (i tillegg til vanlige bruks kontoer) på 300 000 på banken og 0 kr minus på kredittkort. I tillegg er det en del cash og kortsiktige posisjoner på aksjekontoene som kan overføres til hverdagsbanken om jeg trenger mer.

3 Likes

Viktige ting, men også viktig å presse bankene og vise at vi er på. Vi skal ha vår del av kaken.

0,5% lavere rente på 3,5mil er 17500kr mindre å betale i rente. 1400kr PR mnd.

Dette pluss avdragsfrihet er viktig for å opprettholde kjøpekraft ved permitteringer.

2 Likes

Har låst renten på 1.29% i 3år så ikke mye å gjøre der for egen del, men bra tips for de med flytende rente :+1:

4 Likes

Ahh, det var billig. Lite lån?
Link om dette er et tilbud flere kan se på @holmes?

Jobber gjerne i bank, eller husbank?

Skulle tatt med at det er i Sverige

3 Likes

Var på Claes Olsen i går. Der har de 50-pack med engangshansker til en billig penge :+1:

G-Max (sport) har tynne stoffhansker til 59,-
Disse er såpass tynne at jeg vil tro man kan taste inn pinkoder osv uten problem.

5 Likes

Overtok ny bolig sist måned. Føler det er litt prematurt å forhandle om lånebetingelsene siden banken var veldig grei med oss (boligen var litt dyrere enn det vi regnet med). Tror du det blir feil å be dem sette ned renta?

2 Likes

Nei. Det er jo ingenting personlig.

4 Likes

Post gjerne svaret her :sunglasses:

1 Like

Spør du ikke så vil resultatet forbli det samme… Spør du så kan jo svaret bli ja.
:slight_smile:

Worst case scenario er bare ett «nei».:yum:

Ser ikke helt risikoen ved å spørre. :wink:
Btw. grattis med nytt hus og lykke til! Tvi tvi🤞🏻

3 Likes

Nei, banken er ikke kompis, uansett hva hvor greie dem har vært. Dette er business :wink:

3 Likes

I takt med utviklingen i pandemien kom jeg til å tenke på en bok jeg arvet da min bestefar døde i fjor. Den var gitt ut under krigen, og handler om sjølvberging av kjøtt og egg fra Gris, høns og kaniner. Fant den frem og bladde litt i - min bestefar eventuelt min oldefar har sirlig notert hva både villagrisen og kaninene fikk av for og hva slags slaktevekter det gav. Dette var fra krigsårene, og fortsatte også inn i de første årene på femtitallet. De bodde i villabebyggelse 10 minutter fra Bergen sentrum.

Jeg la vekk boken i januar, men i takt med at pandemien har spredd seg og prepperinstinktet har våknet gikk jeg for 3 uker siden til anskaffelse av 3 store kaniner jeg kom over på Finn. Best case blir det kjekt for ungene (selvsagt ikke et eneansvar for dem om det finnes noen NOAH-folk her inne) worst case så reproduserer de seg noe hinsides og kan gi oss mat på bordet.

Jeg fikk også via bekjente tak i 80kg settepoteter som nå står i kjelleren. Jeg bor selv i et villastrøk med 1,8 mål tomt og regner med jeg kan dyrke/produsere mye av det jeg trenger her.

10 Likes

En settepotet gir ca 1.5-2 kg tilbake hvis jeg husker rett.
Så nabolaget vil takke deg hvis du har 80 kg :+1:

5 Likes